تولید خودرو با نام «پلاس» و «پرو» و… یکی از روش‌هایی است که خودروسازان برای ایجاد تنوع در مدل‌هایشان به کار می‌گیرند. این رویه در سال‌های اخیر در بین شرکت‌های ایرانی متداول شده و ایران خودرو، سایپا و سایر کمپانی‌ها با اضافه کردن یکی دو آپشن یا استفاده از گیربکس و پیشرانه جدید، محصولاتشان را با نام پلاس به بازار می‌فرستند. هایما S5 با گیربکس ۶ سرعته اتومات، یکی از خودروهایی است که در بازار با پسوند پلاس معروف شده است و با نام هایما S5 پلاس خرید و فروش می‌شود. هایما اس ۵ پلاس از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتی با مدل قبلی ندارد، اما تغییر گیربکس موجب شده تا سواری بهتری پیدا کند.

مزایا و معایب

+ سواری بهتر از هایما S5 با گیربکس CVT

+ تعلیق نرم

+ آپشن‌های بیشتر از رقبا

– صندوق عقب کوچک

– محدودیت فضای سر برای سرنشینان ردیف عقب

ـ فرمان نرم در سرعت بالا

مشخصات فنی

سری جدید هایما S5 که در بازار به هایما S5 پلاس معروف شده، از همان پیشرانه سری اول استفاده می‌کند، اما برای رفع نواقص و کاستی‌های جعبه دنده CVT، به خصوص در سربالایی و سرازیری، ایران خودرو گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته را در نظر گرفته است. گیربکس جدید باعث شده تا سواری خودرو بهتر از قبل شود.

پیشرانه ۱.۵ لیتری هایما S5 پلاس که به پرخوران مجهز است، می‌تواند حداکثر ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن.متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد که برای یک کراس اوور جمع و جور مناسب است. مشخصات فنی هایما S5 پلاس شتاب ۹ ثانیه‌ای را برای این خودرو فراهم می‌کند تا در هنگام سبقت‌گیری راننده حس خوبی داشته باشد. مصرف سوخت خودرو در هر صد کیلومتر ۸ لیتر محاسبه شده است که کمی ۰.۲ لیتر بیشتر از مدل معمولی S5 است.

تعلیق نرم یکی از مزایای هایما اس ۵ پلاس است و سرنشینان علاوه بر سواری چالاک‌تر و تند و تیزتر، کمی احساس راحتی بیشتر در کابین داشته باشند.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۵۸ میلیمتر

عرض

۱۸۲۳ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۳۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۳۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۴۴۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۲۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی هایما S5 پلاس

هایما S5 پلاس از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با مدل معمولی ندارد. تنها تفاوت این دو کراس‌اوور کالیبر ترمز قرمز رنگ در مدل پلاس است.

جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی در چهره خودرو دیده می‌شود و لوگوی هایما در وسط آن قرار دارد. چراغ‌های جلو که با الهام از چشم عقاب طراحی شده، در دو طرف جلوپنجره به کشیده شده‌اند و در پایین آنها چراغ‌های روز و مه‌شکن دیده می‌شود. خطوط روی کاپوت حالت تهاجمی هایما S5 پلاس را دوچندان کرده است.

خطوط به کار رفته در نمای جانبی و همینط رو روف ریل باعث شده تا این کراس‌اوور شکل و شمایل بهتر و اسپرت‌تری پیدا کند.

در نمای عقب، در کوچک صندوق با خطوط منحنی به چشم می‌آید و باله‌ای که روی آن قرار گرفته است.

نسخه جدید هایما S5 در بازار ایران با جلوپنجره جدید عرضه می‌شود که به جای نوارهای عمودی با طرح کهکشانی کار شده است تا ظاهر آن کمی امروزی‌تر و اسپرت‌تر باشد.

نسخه فیس لیفت هایما S5 در سال ۲۰۱۸ وارد بازار چین شد که نمای جلوی آن به‌طور کامل عوض شده است. این خودرو تا سال ۲۰۱۹ با نام S5 تولید و فروخته می‌شد، اما از سال ۲۰۲۱ با تغییر پیشرانه از بنزینی به هیبریدی و تغییر نام‌گذاری محصولات هایما، نام آن نیز به هایما 6P تغییر پیدا کرد. احتمالا مدل 6P به‌زودی توسط ایران خودرو روانه بازار ایران شود.

طراحی داخلی

کابین هایما S5 پلاس

کابین هایما S5 پلاس نیز همانی است که قبلا در مدل معمولی دیده بودیم. نمایشگر ۷ اینچی لمسی روی داشبرد قرار دارد و دریچه‌های تهویه و دکمه‌های فیزیکی در زیر آن نصب شده‌اند.

غربیلک فرمان به صورت چهار پر و با روکش چرمی ساخته شده و پشت آن کیلومترشمار با طراحی جدید دیده می‌شود. یکی از تمایزهای هایما S5 پلاس با مدل معمولی، همین کیلومترشمار است.

نکته دیگری که مدل پلاس هایما S5 را از نسخه معمولی متمایز می‌کند، تغییر تریم دو رنگ صندلی‌ها و رودری‌ها به تریم یک‌دست مشکی است. این کار کمی تعجب‌برانگیز است، چرا که معمولا تریم دو رنگ نمای لوکس‌تر و چشم‌نوازتری از تریم تک‌رنگ را ارائه می‌دهد.

فضای داخلی این خودرو مثل مدل معمولی برای ۴-۵ سرنشین کافی است، هر چند به دلیل شیب سقف، سرنشینان عقب ممکن است کمی از نظر فضای سر محدودیت داشته باشند.

خودروهای کراس اوور و شاسی بلند معمولا صندوق عقب بزرگ و جاداری دارند، اما هایما S5 پلاس این‌گونه نیست. ظرفیت صندوق هایما S5 فقط ۳۲۰ لیتر گنجایش دارد که حتی از فضای بار سدان کوچک ساینا S نیز ۵۰ لیتر بار کمتری را در خود جای می‌دهد.

آپشن ها و امکانات

آپشن های هایما S5 با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با نسخه مجهز به گیربکس CVT یکسان است و نه امکانات جدیدی به آن اضافه شده و نه تجهیزاتی از آن کم شده است. این امکانات از رقبا بیشتر است تا سرنشینان سواری راحت‌تر و ایمن‌تری داشته باشند.

سیستم کمک ترمز، سیستم کمک در سربالایی، سیستم کنترل پایداری و کشش، ۶ کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، ایموبیلایزر، کروز کنترل، سانروف برقی، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، صندلی برقی ۶ حالته راننده، صندلی برقی ۴ حالته سرنشین جلو، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن و خروجی ۱۲ ولت فهرست آپشن های هایما S5 پلاس را تشکیل می‌دهد.

قیمت هایما S5 پلاس در بازار

نمای عقب هایما S5 پلاس

هایما S5 پلاس نامی است که در بازار روی این خودرو گذاشته شده، وگرنه ایران خودرو فروش ماشین را با اسم هایما S5 با گیربکس AT6 انجام می‌دهد. طراحی ظاهری عضلانی، نسبت مناسب وزن به قدرت و شتاب ۹ ثانیه‌ای می‌تواند رانندگان جوان را برای خرید خودرو مجاب کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که ردیف عقب فضای سر محدودی برای افراد قدبلند دارد و صندوق عقب نیز چندان جادار نیست. قیمت هایما S5 کمی بیشتر از رقبایی مثل ام وی ام X33، جک S5، چانگان CS35 و لیفان X60 است، اما قیمت خودرو با رقبایی نظیر چانگان CS35 پلاس که با مدل‌های ۲۰۲۳ وارد بازار ایران شده‌اند، قابل مقایسه نیست.

اگر این کراس اوور جمع و جور نتوانست نظرتان را جلب کند و خودرو بزرگ‌تر و قوی‌تر را می‌پسندید، می‌توانید هایما S7 توربو و هایما S7 پلاس را با قیمتی کمی بیشتر خریداری کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source

توسط autokhabari.ir