کراس اور کوچک تویوتا رِیز در تستهای تصادف نتایج ضعیفی کسب کرده و این موضوع انتقادات زیادی را در پی داشته است.
وقتی اولین بار تویوتا رِیز Raize را مشاهده کنید شاید آن را یک راو ۴ کوچکتر بدانید اما هیچ ارتباطی بین این دو خودرو وجود ندارد. رِیز نسخه مخصوص تویوتا از دایهاتسو راکی محسوب میشود، کراس اور ساب کامپکتی که از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون در بازار حضور دارد. اخیراً لاتین انکاپ تستهای تصادف خود را روی این خودرو انجام داده هرچند که نتایج به دست آمده رضایتبخش نبودهاند.
تویوتا رِیز که با نام سوبارو رکس و پرودوا آتیوا هم عرضه میشود در تستهای تصادف ناامید کننده ظاهر شده و تنها یک ستاره به دست آورده است. ما در سال ۲۰۲۴ حضور داریم اما این خودروی حاضر در بازار اندونزی بهصورت استاندارد با دو کیسه هوای جلو عرضه میشود؛ اما برای مثال در بازار مکزیک، رِیز دارای شش کیسه هواست. این خودرو نه تنها به خاطر نبود کیسههای هوای اضافی در تستها موفق نبوده بلکه مشکلات دیگری نیز داشته است. بر اساس گزارش کارشناسان لاتین انکاپ، تویوتا رِیز ساختار ناپایداری در تست تصادف از جلو داشته است. این کراس اور کوچک همچنین محافظت ضعیفی از سینه راننده به عمل میآورد. باید دانست تست برخورد از جلوی لاتین انکاپ با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت انجام میشود. در تست تصادف جانبی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، کراس اور تویوتا با نفوذ به داخل کابین و بخش سرنشینها مواجه شده و بنابراین ریسک جراحت آنها را افزایش داده است.
خودروی موردبحث در تست تصادف جانبی هیچ ستارهای به دست نیاورده زیرا فاقد حفاظ سر استاندارد است. لاتین انکاپ میگوید رِیز با سیستمهای دستیار راننده پیشرفته در دسترس است اما این سیستمها در منطقه لاتین عرضه نمیشود و حتی بهصورت آپشن هم وجود ندارد. خودروی تویوتا رِیز GR اسپرت در اندونزی با بستهایمنی سیفتی سنس ارائه میشود، بستهای که شامل هشدار خروج از مسیر، هشدار پیشگیری از برخورد، ترمز قبل از برخورد، کروز کنترل تطبیقی و… است.
این نسخه پرچمدار همچنین به شش کیسه هوا، هشدار ترافیک عقب، دستیار شروع به حرکت در سربالایی و کنترل عملکرد نادرست پدال مجهز است که این سیستم آخری از فشردن ناگهانی پدال گاز بجای پدال ترمز در زمان پارک خودرو جلوگیری میکند. البته خودروی حاضر در تستهای لاتین انکاپ هیچکدام از این تجهیزات ایمنی را نداشته و به همین دلیل عملکرد ضعیفی را بر جای گذاشته است. کراس اور ژاپنیها در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال فقط ۴۱ درصد امتیازات را کسب کرده درحالیکه امتیازهای بخش حفاظت از سرنشینان خردسال، حفاظت عابران پیاده و دستیار ایمنی به ترتیب ۷۲، ۵۹ و ۵۸ درصد بوده است. مدیر لاتین انکاپ میگوید:
این موضوعی ناامید کننده است که تویوتا یکبار دیگر درگیر فروش خودروهای ناایمن در کشورهای خاص میشود. ما میدانیم که این برند میتواند عملکرد بهتری در زمینه ایمنی وسایل نقلیه داشته باشد بنابراین قویاً از تویوتا میخواهیم تا درباره استراتژی تجهیزات ایمنی محصولات خود بازنگری کرده تا مشتریان عملکرد واقعی این خودروها را ببینند
یکی دیگر از مدیران لاتین انکاپ میافزاید:
لاتین انکاپ از تویوتا میخواهد تا روش خود را تغییر داده و تجهیزات ایمنی محصولات خود را بهبود بخشد. چنین عملکردی یکبار دیگر ثابت میکند باید استانداردهای جهانی در زمینه ایمنی خودروها وجود داشته باشد
تویوتا رِیز تنها یکی از چندین خودرویی است که در تستهای تصادف نتایجی ضعیف ثبت کردهاند. اواخر سال قبل بود که استرالیا انکاپ هیچ ستاره ایمنی را به ام جی ۵ و ماهیندرا اسکورپیو اختصاص نداد. اواسط سال ۲۰۲۳ نیز سیتروئن C3 صفر ستاره را از لاتین انکاپ کسب کرد. چندی قبلتر نیز همین موسسه جک E10x را تست کرد که آنهم دستخالی تستها را ترک نمود.
source