با مقایسهٔ پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۰۴ و امسال، متوجه تغییرات بزرگی که طی این بیست سال در بازار خودرو صورت گرفته خواهیم شد.

اکستریم VX اکستریم VX

بازار خودروی جهان طی بیست سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ طی این دو دهه، صنعت خودروسازی به خاطر تشدید قوانین ایمنی و آلایندگی، دستخوش تغییرات چشمگیری شده که بر تقاضا هم تأثیر گذاشته اما سلایق و خواسته‌های خریداران نیز تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. یک راه خوب برای بررسی این تغییرات، مقایسهٔ پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ با شش ماه نخست سال جاری است.

هاچ‌بک‌ها، پادشاهان بازار ۲۰ سال پیش

در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴، نیمی از فروش بازار اروپا به خودروهای کوچک اختصاص داشته است. در آن سال‌ها، کراس‌اوورها هنوز فراگیر نشده بودند و به همین دلیل، اکثر مردم سراغ خودروهای سنتی در سگمنت‌های B و C یعنی کلاس پژو ۲۰۶ و فولکس‌واگن گلف می‌رفتند. ۱۰ خودروی پرفروش بازار اروپا در آن سال همگی هاچ‌بک بوده‌اند و پرفروش‌ترین شاسی‌بلند بازار یعنی تویوتا راوفور در رتبهٔ ۴۲ قرار داشته است. پرفروش‌ترین خودروی اروپا در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ هم پژو ۲۰۶ بوده است. امروز اما از ۱۰ خودروی پرفروش اروپا، چهار مدل کراس‌اوور هستند و فولکس‌واگن تی‌راک به‌عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. دراین‌بین، هاچ‌بک‌های کوچک سهم زیادی از بازار اروپا را از دست داده‌اند. سهم بازار این خودروها از ۵۰.۴ درصد در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ به ۲۹.۷ درصد در نیمهٔ نخست امسال کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این موضوع، کمتر شدن خودروهای این کلاس با خاتمهٔ تولید مدل‌هایی مثل فورد فی‌یستا است.

دلیل بعدی کاهش فروش هاچ‌بک‌های کوچک، افزایش محبوبیت کراس‌اوورها است. درحالی‌که بیست سال پیش طی شش ماه تنها ۴۵۸,۴۰۰ دستگاه شاسی‌بلند در اروپا به فروش رسید که ۵.۵ درصد از کل بازار را شامل می‌شد، فروش این خودروها در شش ماه نخست امسال به ۳.۵۸ میلیون دستگاه معادل ۵۲ درصد از کل بازار رسیده است. همچنین در حال حاضر، کراس‌اوورهای کوچکی مثل فولکس‌واگن تی‌کراس یا فورد پوما جایگزین هاچ‌بک‌های کوچک شده‌اند. دیگر قربانیان محبوبیت شاسی‌بلندها نیز ون‌ها (کاهش سهم بازار از ۱۵.۲ به ۳.۲ درصد)، استیشن‌ها (کاهش سهم از ۱۲.۲ درصد به ۸.۸ درصد)، سدان‌ها (از ۱۰.۵ درصد به ۳.۷ درصد) و خودروهای اسپرت (از ۴.۵ درصد به ۱.۴ درصد) هستند.

پرفروش‌ترین خودروسازان اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴

یکی دیگر از نکات جالب اینکه برخلاف امروز، بیست سال پیش این فولکس‌واگن نبود که در صدر پرفروش‌ترین برندهای بازار اروپا قرار داشت بلکه این عنوان در اختیار رنو با فروش بیش از ۸۵۲ هزار دستگاه در نیمهٔ نخست سال ۲۰۰۴ بود. در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۴ اما برند آلمانی با فروش ۷۰۶,۷۰۰ دستگاه پیشتاز بازار اروپا است هرچند که فروش کمتری نسبت به ۲۰ سال قبل دارد. همچنین سهم بازار فولکس‌واگن هم از ۹.۵ درصد در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ به ۱۰.۳ درصد در شش ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده است.

پرفروش‌ترین برندهای نیمه اول ۲۰۰۴ فروش پرفروش‌ترین برندهای نیمه اول ۲۰۲۴ فروش
رنو ۸۵۲,۵۲۳ فولکس‌واگن ۷۰۶,۶۵۶
فولکس‌واگن ۷۸۵,۳۰۱ تویوتا ۴۸۱,۰۴۰
اوپل ۷۴۳,۸۴۷ ب‌ام‌و ۳۹۶,۲۰۵
فورد ۷۱۶,۰۳۰ اشکودا ۳۷۶,۷۶۸
پژو ۶۵۴,۸۶۹ رنو ۳۶۲,۶۶۷
سیتروئن ۵۱۵,۹۴۶ مرسدس بنز ۳۵۵,۷۳۶
فیات ۷۶۰,۶۹۴ آئودی ۳۴۵,۲۲۸
تویوتا ۴۱۲,۸۲۰ پژو ۳۴۵,۰۷۰
مرسدس بنز ۳۷۰,۲۹۹ داچیا ۳۰۱,۰۹۰
آئودی ۲۹۰,۵۶۱ هیوندای ۲۷۹,۰۹۲

پرفروش‌ترین گروه‌های خودروسازی اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴

در بین گروه‌های خودروسازی، گروه فولکس‌واگن با سهم بازار ۱۸ درصدی که امروز به ۲۶ درصد رسیده، پیشتاز بازار اروپا بوده است و پس‌ازآن پژو-سیتروئن با سهم ۱۴ درصدی قرار دارد که حالا با احتساب دی‌اس این سهم اکنون به ۸.۶ درصد رسیده است. فروش فورد نیز در اروپا بشدت کاهش پیدا کرده است. سهم بازار این برند آمریکایی در نیمهٔ نخست سال ۲۰۰۴ برابر با ۱۱.۳ درصد بوده که این رقم در شش ماه اول امسال به تنها ۳.۶ درصد رسیده است.

پرفروش‌ترین گروه‌های نیمه اول ۲۰۰۴ فروش پرفروش‌ترین گروه‌های نیمه اول ۲۰۲۴ فروش
گروه فولکس‌واگن ۱,۴۹۲,۹۲۸ گروه فولکس‌واگن ۱,۷۵۳,۱۴۹
پژو-سیتروئن ۱,۱۷۰,۸۱۵ استلانتیس ۱,۱۴۲,۰۹۰
فورد ۹۳۲,۸۶۳ رنو ۶۶۶,۳۱۹
جنرال موتورز ۸۸۸,۳۸۸ هیوندای-کیا ۵۵۸,۷۴۷
رنو ۸۷۷,۳۱۱ تویوتا ۵۱۷,۴۷۲
فیات-کرایسلر ۶۱۶,۵۸۳ ب‌ام‌و ۴۶۵,۹۶۲
دایملر-کرایسلر ۴۸۵,۴۶۸ مرسدس بنز ۳۷۱,۳۹۹
تویوتا ۴۳۹,۱۰۷ فورد ۲۴۳,۳۲۳
ب‌ام‌و ۳۵۲,۲۷۰ گروه جیلی ۲۱۲,۶۷۰
هیوندای-کیا ۲۴۱,۸۹۴ نیسان ۱۷۵,۵۲۹

پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴

طی بیست سال گذشته، برند فولکس‌واگن، سه برند لوکس ب‌ام‌و، مرسدس و آئودی، اشکودا، هیوندای و کیا، داچیا، تسلا و ام‌جی بیشترین سهم بازار را از اروپا کسب کرده‌اند. رشد این برندها به قیمت کاهش فروش رنو، پژو، فورد، اوپل، سیتروئن و فیات تمام شده است. درحالی‌که در سال ۲۰۰۴ پژو ۲۰۶ پرفروش‌ترین خودروی اروپا بود، جانشین آن یعنی ۲۰۸ اکنون پنجمین خودروی پرفروش اروپا محسوب می‌شود. فولکس‌واگن گلف اما هم در سال ۲۰۰۴ و هم ۲۰۲۴، در جایگاه دوم قرار دارد. رنو کلیو نیز در سال ۲۰۰۴ رتبهٔ چهام و امسال رتبهٔ سوم را به خود اختصاص داده است اما فورد، فیات و اوپل دیگر در بین ۱۰ خودروی پرفروش اروپا نماینده‌ای ندارند و خودروهای جدیدی مثل داچیا ساندرو، اشکودا اکتاویا، تسلا مدل Y و تویوتا یاریس کراس جایگزین آن‌ها شده‌اند.

پرفروش‌ترین خودروهای نیمه اول ۲۰۰۴ فروش پرفروش‌ترین خودروهای نیمه اول ۲۰۲۴ فروش
پژو ۲۰۶ ۲۹۶,۳۵۹ داچیا ساندرو ۱۴۴,۶۲۶
فولکس‌واگن گلف ۲۹۴,۷۳۹ فولکس‌واگن گلف ۱۲۶,۰۶۹
پژو ۳۰۷ ۲۶۵,۴۵۰ رنو کلیو ۱۴۴,۲۲۵
رنو کلیو ۲۳۰,۸۷۵ فولکس‌واگن تی‌راک ۱۱۱,۵۸۸
فورد فوکوس ۲۲۴,۷۲۸ پژو ۲۰۸ ۱۰۶,۶۰۱
رنو مگان ۲۲۲,۸۹۱ سیتروئن C3 ۱۰۴,۹۷۶
اوپل کورسا ۱۹۹,۴۴۹ اشکودا اکتاویا ۱۰۲,۵۸۱
فیات پونتو ۱۸۳,۱۶۳ تسلا مدل Y ۱۰۲,۱۶۴
اوپل آسترا ۱۷۵,۹۷۷ تویوتا یاریس کراس ۱۰۰,۲۵۰
فورد فی‌یستا ۱۷۵,۲۳۰ پژو ۲۰۰۸ ۹۳,۴۴۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

source

توسط autokhabari.ir