کیا سراتو جی تی لاین یکی از محصولات جدید و وارداتی بازار است که توسط کوشا خودرو به ایران می آید و ما در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

شرکت کوشا خودرو در دور جدید واردات، به سراغ نسل چهارم کیا سراتو رفته و نسخه GT لاین این سدان جمع‌وجور را به بازار ایران عرضه کرده است. در این مطلب به معرفی کیا سراتو جی تی لاین وارداتی کوشا خودرو می‌پردازیم.

درباره کیا سراتو جی تی لاین

کیا سراتو یک خودروی کامپکت است که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ به لیست محصولات شرکت کیا موتورز کره جنوبی اضافه شد. این خودرو با نسل اول، دوم و سوم خود در ایران حضور پیدا کرد که بسیار محبوب شد، به‌ویژه نسل دوم سراتو که هم به صورت وارداتی و هم توسط شرکت سایپا به حالت مونتاژی در اختیار متقاضیان قرار گرفت، در کشورمان بسیار محبوب شد. اما نسل چهارم کیا سراتو که در بازارهای جهانی با نام فورته یا K3 هم شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو دیترویت به معرض دید عموم قرار گرفت و تا سال ۲۰۲۴ نیز تولید آن ادامه پیدا کرد.

کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی

کیا سراتو نسل چهارم در سال ۲۰۲۱ کمی تغییر چهره پیدا کرد و با نسخه فیس‌لیفت شده و مدل جی تی لاین که از جزئیات ظاهری جذاب‌تری بهره می‌برد، در سال ۱۴۰۳ توسط شرکت کوشا خودرو به بازار ایران تزریق شد. ناگفته نماند که شرکت کیا موتورز نسل جدید سراتو را با نام کیا K4 در سال ۲۰۲۴ رونمایی کرده و به نظر می‌رسد که از این به بعد نام سراتو همچون اپتیما دیگر جایی در سبد تولیدات این کمپانی بزرگ کره‌ای نداشته باشد.

طراحی بدنه

همانطور که اشاره کردیم، طرح بدنه کیا سراتو نسل چهارم نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد و بنابراین حالا که بیش از ۶ سال از طراحی این ماشین کره‌ای می‌گذرد، انتظار دیدن المان‌های نوین، مدرن و آن‌چنان پیچیده در طراحی بدنه این سدان کامپکت کره‌ای را نداریم.

کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی

با این حال، استایل کیا سراتو GT لاین به‌ویژه بعد از فیس‌لیفت شدن در سال ۲۰۲۱ همچنان جذاب، دلنشین و خوش‌استایل به نظر می‌رسد. چراغ‌های کشیده جلو حالتی اخم‌آلود و تهاجمی به خود گرفته‌اند که به خوبی با طرح اسپرت سپر و تزئینات قرمز رنگ نمای جلو هماهنگی پیدا می‌کند. ضمن آنکه تطابق گرافیک چراغ‌های دی‌لایت جلو با چینش تزئینات داخلی جلوپنجره نیز در ارتقای طرح ظاهری این خودرو بسیار تاثیرگذار بوده است.

کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی

در نمای عقب نیز استفاده از تزئینات پیانو بلک به همراه چراغ‌های بزرگ، فرم جالب و همه پسندی را ایجاد کرده است که هم‌خوانی بالایی با سایر المان‌های بدنه دارد. ضمن آنکه طرح چراغ‌های کیا سراتو جی تی لاین و فرم کلی نمای عقب این خودرو شاید بعضی از علاقه‌مندان را به یاد نمای پشت مرسدس بنز E250 مدل ۲۰۱۴ نیز بیندازد، هرچند که شباهت میان این دو شاید خیلی هم زیاد نباشد.

مشخصات فنی کیا سراتو جی تی لاین

کیا سراتو GT لاین با یک ترکیب فنی نسبتاً آشنا پا به بازار ایران گذاشته است. این خودرو با همان موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته که پیش از این در محصولاتی همچون سراتو مونتاژی سایپا دیده بودیم، مجدداً در کشورمان حاضر شده است. حداکثر قدرت موتور سراتو جی تی لاین کوشا خودرو معادل ۱۵۰ اسب بخار است و بیشینه گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز به ۱۹۶ نیوتن‌متر می‌رسد که بعد از عبور از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی

حاصل همکاری این موتور و گیربکس در نهایت به شتاب صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ختم می‌شود که می‌توان برای یک عملکرد خانوادگی مناسب روی آن حساب باز کرد. همچنین میزان مصرف سوخت سراتو GT لاین در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط چیزی حدود ۷.۴ لیتر است که برای یک سدان ۱۳۹۵ کیلوگرمی با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی در حد متوسط و نه‌چندان کم‌مصرف ارزیابی می‌شود.

برند کیا
مدل سراتو جی تی لاین
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۹۹۹ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۹۶ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب توییست بیم
طول ۴۶۴۰ میلی متر
عرض ۱۸۰۰ میلی متر
ارتفاع ۱۴۵۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متر
وزن ۱۳۲۰ کیلوگرم
حجم باک ۵۰ لیتر
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۲۵/۴۵R17
شرکت عرضه کننده کوشا خودرو
برند نشان مادر کیا
کشور سازنده کره جنوبی

نکته خوشایند در ترکیب مشخصات فنی کیا سراتو جی تی لاین کوشا خودرو، به‌کارگیری موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک AT است که می‌تواند در کاهش استهلاک و افزایش دوام فنی خودرو بسیار تاثیرگذار باشد؛ چراکه معمولاً موتورهای تنفس طبیعی، به‌ویژه همین نمونه ۲ لیتری ساخت کیاموتورز، نسبت به بنزین کم‌کیفیت داخلی حساسیت کمتری نشان می‌دهد و گیربکس‌های اتوماتیک AT نیز در مقایسه با نمونه‌های دوکلاچه یا CVT، طول عمر بیشتر به‌علاوه هزینه نگهداری کمتری را به دنبال دارند.

کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی

متأسفانه در بخش سیستم تعلیق، شاهد استفاده از سامانه توییست بیم نیمه‌مستقل در ناحیه عقب هستیم که می‌تواند روی کاهش پایداری و هندلینگ خودرو تاثیرگذار باشد. البته این مورد در سرعت‌های متعارف خیلی خود را نشان نمی‌دهد اما در سرعت‌های بالا و به‌ویژه هنگام دور زدن یا مانور دادن‌های پرشتاب، ممکن است باعث انحراف قسمت عقب خودرو و بروز مواردی همچون بیش‌فرمانی و افزایش تکان‌های جانبی اتاق خودرو شود.

طراحی کابین و امکانات

با توجه به آنکه شرکت کوشا خودرو مجبور به رعایت سقف ارزی واردات برای ورود محصولات جدید به کشور است، سراتو جی تی لاین با مدل پایه به بازار ایران آمده و در نتیجه امکانات موجود در آن شاید خیلی راضی‌کننده نباشد. با این حال، طراحی نسبتا اسپرت و قابل قبولی را در کابین کیا سراتو GT لاین مشاهده می‌کنید که احتمالاً نمی‌توان انتقادات زیادی به آن وارد دانست. به‌ویژه طرح جذاب غربیلک فرمان به همراه نمایشگر ایستاده مالتی‌مدیا در بالای داشبورد باعث ارتقای نمای داخلی این خودرو شده است.

کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی

البته طرح پنل تهویه با کلیدهای گردان دستی کمی قدیمی شده و شاید بهتر بود از یک پنل لمسی یا دکمه‌های پیانویی در این بخش استفاده شود. در رودری‌ها و بخش‌هایی از کابین از متریال پلاستیک خشک استفاده شده که البته جنس آن نسبتاً مرغوب احساس می‌شود و خیلی حس ارزان بودن به کاربر منتقل نمی‌کند. فیت و فینیش صندلی‌ها نیز در نوع خود مناسب است و ارگونومی صندلی‌های جلو به گونه‌ای رعایت شده که بدن سرنشین با بیشترین راحتی و کمترین خستگی در مسافرت‌های طولانی مواجه شود. میزان فضای صندلی‌های ردیف عقب نسبتا مناسب است و افراد با قد زیر ۱۹۰ سانتی‌متر می‌توانند با محدودیت نه‌چندان شدید و آزاردهنده از این قسمت استفاده کنند.

کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی

همچنین حدود ۵۰۲ لیتر فضا در صندوق عقب کیا سراتو جی تی لاین موجود است که آن را به یکی از بزرگترین نمونه‌ها در جمع سدان‌های کامپکت تبدیل می‌کند. به طور متوسط می‌توان ۵ تا ۶ چمدان مسافرتی نسبتاً بزرگ را درون این صندوق عقب جا داد.

همانطور که اشاره کردیم، کیا سراتو جی تی لاین به دلیل رعایت سقف ارزی صرفاً با نسخه پایه به بازار ایران آمده و در نتیجه امکانات موجود در آن شاید خیلی راضی‌کننده نباشد. با این حال، تجهیزات کاربردی در این خودرو موجود است که مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

دو کیسه هوای روبرو، تهویه دیجیتال دستی، فرمان کمکی برقی، چراغ دی‌لایت، سانروف، آینه‌های بغل تاشونده برقی، سنسور نور، دنده پشت فرمان، حالت‌های رانندگی، کروز کنترل اتوماتیک، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای و…

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی تریم داخلی چرم و پارچه – سنسور نور – دنده پشت فرمان – فناوری LED چراغ ها – تهویه دستی – نمایشگر لمسی – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل – سانروف برقی – دوربین عقب – سنسور پارک جلو و عقب – رینگ آلومینیومی – اپل کارپلی – اندروید اتو

مزایا و معایب

مزایا استهلاک کم – توان حرکتی مناسب – کیفیت ساخت و مونتاژ مناسب – کابین به نسبت جادار
معایب قیمت بالا – نبود امکانات رفاهی و ایمنی کامل

رقبای کیا سراتو GT لاین

کیا سراتو جی تی لاین در بازار ایران با محصولاتی همچون هیوندای النترا ۲۰۲۳، مزدا ۳ پرمیوم ادیشن ۲۰۲۴، گک امپو، هوندا سیویک ۲۰۲۴ وارداتی آذریوردسال و… باید به رقابت بپردازد.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

کیا سراتو GT لاین چه مشخصات فنی دارد؟

این سدان کره‌ای با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۶ نیوتن متر به بازار ایران آمده است. گیربکس این خودرو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک بوده و توان موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

کیا سراتو جی تی لاین چه امکاناتی دارد؟

دو کیسه هوای جلو، تهویه مطبوع دیجیتال دستی، فرمان کمکی برقی، دی‌لایت، سانروف، آینه‌های بغل تاشونده برقی، سنسور نور، دنده پشت فرمان، حالت‌های رانندگی، کروز کنترل اتوماتیک، نمایشگر لمسی مالتی مدیا با اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای و… جزو مهمترین آپشن های کیا سراتو جی تی لاین کوشا خودرو محسوب می‌شوند. 

نوشته کیا سراتو جی تی لاین : ویدیو معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari.ir