ایران خودرو ری را اولین کراس اوور ملی ایران است که بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۰۸ توسعه پیدا کرده و گران قیمت ترین محصول ملی محسوب می شود.

درباره ایران خودرو ری را

صنعت خودرو سازی ایران طی چند دهه گذشته روند کاملا یکنواختی را طی کرده و کمترین میزان نوآوری در آن دیده شده که با توجه به چهار دهه فعالیت صنعت خودرو سازی ایران این واقعیت موجی به وجود آمدن دیدگاه های منفی نسبت صنعت خودروسازی ایران شود. در سالیان اخیر خودروسازان داخلی سعی کردند تا به ارائه محصولاتی نظیر شاهین و تارا که طراحی به روزتری نسبت به دیگر خودرو های تولیدی خود داشتند ، صنعت  خودروسازی را اندکی از این فضا خارج کنند. پروژه K125 یا همان ایران خودرو ری را نیز یکی از همین فعالیت ها است که با همین هدف توسط ایران خودرو تولید می شود.

ایران خودرو ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

K125 نام پروژه تولید اولین کراس اوور ملی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید می شود و بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ طراحی شده است. سرپرست تیم طراحی ریرا آقای حسین سلیمانی است که طراحی خودرو شاهین را در کارنامه خود دارد. با اینکه گفته می شود ایران خودرو ری را به لحاظ طراحی یک کراس اوور است اما با نگاهی دقیق تر به پلتفرم آن می توان فهمید که این خودرو در حقیقت جز خودرو های هاچبک کراس به حساب می آید. در ادامه نگاهی دقیق تر به این خودرو خواهیم داشت.

طراحی بدنه

سبک طراحی ظاهری ایران خودرو ری را ، سبک طراحی نسبتا به روزی به حساب می آید که بیشتر در خودرو های چینی و کره ای از این سبک استفاده می شود. در نمای جلو چراغ های روشنایی روز به صورت نواری شکل در قسمت بالا و چراغ های روشنایی اصلی درون سپر قرار گرفته اند و جلو پنجره بزرگ این خودرو مابین چراغ های اصلی قرار گرفته اند. استفاده از اسپلیتر از جمله تلاش های طراحان این خودرو برای ایجاد چهره ای بروز در این خودرو است. بر روی کاپوت ریرا دو خط طراحی وجود دارد که به اسپرت به نظر رسیدن این خودرو کمک می کند.

ایران خودرو ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در نماهای جانبی ریرا ، زبان طراحی ساده تر از بقیه قسمت ها است. یک خط طراحی در این نما وجود دارد که از سپر جلو شروع شده و به سپر عقب ختم می شود. استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی ، روف رک یا باربند تزئینی، تریم دو رنگ از جمله ویژگی هایی است که در این نما به چشم می خورد. در نما عقب اما همانند طراحی بخش جلو ، شاهد طراحی جسورانه ای نیستم. چراغ ها کشیده این خودرو طراحی خوب و به نسبت زیبایی دارند. همچنین استفاده از تریم دو رنگ در این نما بیشتر احساس می شود. استفاده از خروجی اگزوز های کرومی رنگ در داخل سپر نیز به جذابیت ظاهری ایران خودرو ری را افزوده است.

ایران خودرو ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در کل در طراحی پروژه k125 طراحی بروز و متفاوتی نسبت به خودرو های داخلی را شاهد هستیم که می توان گفت که سبک طراحی خودرو های داخلی تا حدی پیشرفت داشته است.

مشخصات فنی ایران خودرو ری را

کراس اوور ملی ایران خودرو در حالت فول آپشن مجهز به پیشرانه TC7 یا همان EFP است. این پیشرانه ، یک پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند. پروژه K125 به دلیل داشتن طراحی خوب و استاندارد خود توانسته استاندارد ایمنی برخورد با عابران پیاده را در مراکز معتبر اروپایی کسب کند که امتیاز ویژه ای برای این خودرو به حساب می آید. حجم مخزن سوخت این خودرو ۵۰ لیتر بوده و انتظار می رود مصرف سوخت میانگین ایران خودرو ری را با توجه به نوع موتور و ابعاد و وزن این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عددی در بازه ۷ الی ۸ لیتر باشد که عدد مناسبی برای این خودرو است.

برند ایران خودرو
مدل ری را
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۱۴۰۲
حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژ
قدرت ۱۶۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۳۳۴ میلی متر
عرض ۱۸۰۸ میلی متر
ارتفاع ۱۶۳۸ میلی متر
فاصله محوری ۲۵۹۰ میلی متر
وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۰ لیتر
مصرف سوخت ۷.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵۵R18
برند نشان مادر ایران خودرو
کشور سازنده ایران
ایران خودرو ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

طراحی کابین و امکانات

سبک طراحی کراس اوور ملی ایران خودرو همانند طراحی بدنه خودرو طراحی نسبتا بروزی نسبت به دیگر تولیدات داخلی است. در بدو ورود به کابین ایران خودرو ری را چیزی که توجه را به خود جلب می کند نمایشگر های به هم چسبیده این خودرو است. در این بخش از دو نمایشگر ۱۲ اینچ استفاده شده است که یکی از آنها به عنوان کلاستر دیجیتال و دیگری به عنوان نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا مورد استفاده قرار گرفته است. غربیلک فرمان این خودرو از نوع دی کات بوده و کلید های دسترسی بر روی آن تعبیه شده است. همچنین فرمان این خودرو قابلیت تنظیم در ۴ جهت را داشته که قابلیت خوبی برای این خودرو محسوب می شود.

ایران خودرو ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

طراحی بخش داشبورد ایران خودرو ری را طراحی خوب و منحصر به فردی نسبت به دیگر تولیدات داخلی است. بر روی بخش داشبورد این خودرو از رویه پارچه ای نرم استفاده شده که احساس لوکس بودن را به سرنشینان القا می کند. در میانه داشبورد یک نوار کرومی رنگ وجود دارد که در سرتاسر داشبورد کشیده شده است. بخش سوئیچ کنترل ری را در زیر دریچه تهویه وسط قرار گرفته و پنل سیستم تهویه نیز در قسمت پایین آن تعبیه شده است.

ایران خودرو ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

بخش کنسول وسط این خودرو تا حدی سبک طراحی متفاوتی دارد. کلید استارت این خودرو در کنار دسته دنده خلبانی این خودرو قرار گرفته و در زیر آن کلید های دسترسی به امکاناتی نظیر فعال یا غیر فعال کردن سیستم کنترل حرکت در سرازیری تعبیه شده است. استفاده از ترمز پارک برقی و اتوهلد از دیگر امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد که البته با توجه به اینکه این خودرو عنوان فول آپشن ترین خودرو ایرانی را یدک می کشد، آپشن عجیبی نیست. صندلی های ردیف جلو کراس اوور ملی ایران خودرو به صورت برقی تنظیم می شوند و رویه آنها از ترکیب چرم و پارچه بهره می برد.

ایران خودرو ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

به طور کلی طراحی کابین ایران خودرو ری را ، به سبک طراحی خودرو های روز نزدیک است که این موضوع امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید.

معایب و مزایا ری را

مزایا طراحی مناسب – توان حرکتی قابل قبول – امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول
معایب نبود فناوری LED برای چراغ های جلو – متریال نه چندان ایده آل به نسبت به رقبای چینی و مونتاژی

رقبای ایران خودرو ری را

ایران خودرو ری را را می توان تلاشی برای رقابت با خودرو های خارجی به حساب آورد که نسبت به برخی خودرو های چینی داخل بازار امکانات بیشتری دارد اما این خودرو رقیب جدی دیگری در خودرو های داخلی دارد و آن هم خودرو آریا است که گروه خودرو سازی سایپا قرار است این خودرو را روانه بازار کند.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

ایران خودرو ری را چه مشخصاتی دارد؟

ریرا دارای پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند روی هم رفته ، قدرت ۱۶۵ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند.

ری را چه امکانات ایمنی و رفاهی دارد؟

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی به کار رفته در ریرا می توانیم به ؛ ۴ کیسه هوا (سرنشینان جلو و جانبی)، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی ، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی مالتی مدیا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت ،ترمز های دیسکی، سیستم کمکی ترمز ، سیستم پایش فشار باد لاستیک، آینه های جانبی برقی ، گرمکن صندلی های ردیف جلو، چراغ روشنایی روز، نور پردازی داخلی، سنسور نور ، سنسور باران و…. اشاره کنیم.

نوشته ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari.ir