منتشر شده در 17 شهریور 1403 ساعت 15:41



ویدئو
رضا چوکامی

بستیون NAT نام مینی ون تمام برقی شرکت ایران خودرو است که به تازگی آن را عرضه کرده است. در این مطلب سعی داریم نگاهی به مشخصات آن بیاندازیم.

درباره بستیون NAT

خودرو های MPV جزو خودرو های پر طرفدار در بازار های جهانی خصوصا در بخش حمل و نقل عمومی هستند اما متاسفانه تا کنون در کشور ما آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفته اند. با این حال خودرو های MPV مدتی است که پا به بازار ایران گذاشته اند و استارت حضور این خودرو ها با SUBA M4 زده شد و در ادامه شرکت ایران خودرو، محصولاتی را نیز در این سگمنت عرضه کرده است.

یکی از خودروهای MPV شرکت ایران خودرو بستیون NAT نام دارد که این خودرو مینی ون سایز متوسط تمام برقی است که توسط زیر مجموعه شرکت FAW یعنی BESTUNE تولید و عرضه می شود.

بستیون NAT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده و قرار بود در ابتدا با نام بستیون E05 عرضه شود اما بعد ها نام این خودرو به بستیون NAT تغییر پیدا کرد. جالب است بدانید که نام NAT مخفف عبارت (Next Automatic Taxi) به معنای تاکسی های خودکار آینده است که با کاربری این خودرو کاملا هم خوانی دارد.

در ادامه نگاهی دقیق تر به این خودرو خواهیم داشت.

طراحی بدنه FAW BESTUNE NAT

به طور کلی بستیون NAT طراحی ساده ای دارد و نمی توان طراحی عجیب و غریبی را در این خودرو مشاهده کرد البته اگر بازار هدف و کاربری این خودرو را در نظر بگیریم این موضوع چندان غیر معقول به نظر نمی رسد.

در نمای جلو این خودرو، سبک طراحی انحنا دار و چشم گونه چراغ های جلو به چشم می خورد که به نوعی طراحی منحصر به فردی را به نمای جلو این خودرو داده است. جلو پنجره این خودرو نیز به رسم طراحی خودرو های تمام برقی به صورت بسته و یکپارچه با سپر خودرو طراحی شده اما در زیر سپر و زیر چراغ های جلو مجرا هایی برای گردش هوا دیده می شود.

بستیون NAT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

اما در نمای جانبی FAW BESTUNE NAT می توان نکات جزئی و جالب تری را مشاهده کرد. یکی از این نکات استفاده از خطوط شکسته در بخش ستون D است که در نوع خود طراحی جالبی است. دومین نکته ای که در نماهای جانبی این خودرو دیده می شود این است که در عقب سمت راننده به صورت معمولی باز و بسته می شود اما مکانیزم باز و بسته شدن درب عقب سمت شاگرد به دلیل کاهش احتمال برخورد با عابران پیاده و دوچرخه سواران به صورت کشویی است.

بستیون NAT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

در نمای عقب نیز استفاده از تریم دو رنگ باعث شده است تا طراحی این بخش از سادگی خارج شود و جلوه خوبی را به بخش عقب بدهد و از طرفی استفاده از خطوط شکسته در طراحی ستون D باعث ایجاد فرورفتگی و برآمدگی در بخش عقب این خودرو شده است. نکته دیگری که در طراحی بخش عقب بستیون نات می شود مشاهده کرد گرافیک چراغ های عقب این خودرو است که به نوعی طراحی سه بعدی داشته و جلوه خوبی را به این بخش داده است.

مشخصات فنی بستیون NAT

نیروی محرکه بستیون NAT از پیشرانه برقی ۱۶۳ اسب بخاری تامین می شود که می تواند گشتاور نهایی ۱۵۵ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده تک سرعته به سمت چرخ های جلو گسیل کند. حداکثر سرعت مینی ون برقی ایران خودرو، ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت بوده و حدودا ۱۰ ثانیه زمان می برد تا سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

ظرفیت باتری های بستیون ان ای تی ۵۴.۴ کیلووات ساعت اعلام شده که این خودرو به کمک این باتری ها می تواند نهایتا ۴۲۵ کیلومتر پیمایش داشته باشد. اگر بخواهین این باتری ها را به وسیله شارژ های خانگی شارژ کنیم به ۸.۴ ساعت زمان نیاز داریم اما برای شارژ کردن این باتری ها به وسیله شارژر های DC تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز است.

بستیون NAT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

خوشبختانه شرکت ایران خودرو به عنوان عرضه کننده بستیون NAT اعلام کرده است که تا پیمایش ۳۰۰ هزار کیلومتر، باتری های این خودرو را گارانتی خواهد کرد که این موضوع می تواند نکته مثبتی برای این خودرو به حساب آید.

برند بستیون
مدل NAT
کلاس بدنه MPV
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور برقی
ظرفیت باتری ۵۴.۴ کیلووات ساعت
تعداد سیلندر
تعداد سوپاپ
فناوری موتور برقی
قدرت ۱۶۳ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب توییست بیم
طول ۴۴۵۰ میلی متر
عرض ۱۸۴۰ میلی متر
ارتفاع ۱۶۸۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی متر
وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم
حجم باک
مصرف سوخت ۱۲.۸ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
پیمایش در حالت برقی ۴۱۹ کیلومتر (NEDC)
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵۵R17
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
برند نشان مادر بستیون
کشور سازنده چین

سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو BESTUNE NAT از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب آن از سیستم تعلیق توییست بیم استفاده شده است.

طراحی داخل کابین و امکانات بستیون ان ای تی

بستیون NAT در بخش طراحی داخلی نیز سبک طراحی ساده و مینیمالی را ارائه می دهد و تمرکز اصلی طراحان آن بیشتر در بحث راحتی بوده است. به طور مثال برای آن که سرنشینان عقب این خودرو فضای بیشتر و راحت تری در اختیار داشته باشند، می توان صندلی سرنشین جلو با کشیدن دستگیره به طور کامل خواباند.

بستیون NAT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

در بیشتر این قسمت های کابین این خودرو از متریال خشک استفاده است که کیفیت این متریال قابل قبول است. نکته مثبتی که در کابین بستیون NAT دیده می شود فضاهای کاربردی است که در بخش های مختلف این خودرو نظیر داشبورد، بخش عقب و… است. البته انتقال دسته دنده برقی این خودرو از کنسول وسط به روی داشبورد باعث شدن است تا فضای خوبی را نیز در بخش کنسول وسط شاهد باشیم.

بستیون NAT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

نکته مثبت دیگری که در طراحی این خودرو دیده می شود بهره مندی از نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا و کلاستر دیجیتال است که با توجه به کاربری این خودرو آپشن بسیار خوبی محسوب می شود.

جدا از مواردی که گفته شد امکانات و آپشن های خوبی را می توان در بستیون NAT به عنوان خودرویی که در بسیاری از کشور ها در بخش حمل و نقل عمومی فعالیت می کند مشاهده کرد. از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ دو کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، سنسور پایش فشار باد تایر، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، فناوری LED چراغ ها، کروز کنترل، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، فرمان دی کات، سنسور نور، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، استارت دکمه ای، تنظیم برقی آینه های جانبی، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، درگاه شارژ، پاور ویندوز، سیستم ضد واژگونی (ROM)، دوربین دنده عقب و… اشاره کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی تریم داخلی چرم – تنظیم برقی گودی کمر راننده – سردکن صندلی راننده – تهویه الکتریکی دستی – درِ برقی عقب سمت شاگرد – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل – دوربین عقب – نمایشگر لمسی – سنسور نور – ترمز پارک برقی – اتوهلد – استارت دکمه ای – فناوری LED چراغ ها

مزایا و معایب

مزایا کابین جادار – سواری نرم – توان حرکتی قابل قبول
معایب کمبود امکانات رفاهی و ایمنی – محبوب نبودن کلاس فنی این خودرو

رقبای بستیون NAT

در حال حاضر بستیون NAT تنها MPV تمام برقی است که به صورت صفر کیلومتر در بازار خودروی کشور وجود دارد. البته با گسترش خودرو های برقی احتمال می رود شاهد حضور خودرو های تمام برقی بیشتری در این سگمنت باشیم. اما اگر از ویژگی تمام برقی بودن این خودرو فاکتور بگیریم رقبای جدی را می توان برای FAW BESTUNE NAT در بازار ایران مشاهده کرد که امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد اما قیمت های بالاتری نیز از این خودرو دارند. از جمله این رقبا می توان به ؛ SUBA M4 و هایما ۷X اشاره کرد.

گالری تصاویر

سوالات متداول

بستیون NAT چه مشخصاتی دارد؟

نیروی محرکه بستیون NAT از پیشرانه برقی ۱۶۳ اسب بخاری تامین می شود که می تواند گشتاور نهایی ۱۵۵ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده تک سرعته به سمت چرخ های جلو گسیل کند. حداکثر سرعت مینی ون برقی ایران خودرو، ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت بوده و حدودا ۱۰ ثانیه زمان می برد تا سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
ظرفیت باتری های بستیون ان ای تی ۵۴.۴ کیلووات ساعت اعلام شده که این خودرو به کمک این باتری ها می تواند نهایتا ۴۲۵ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

بستیون NAT چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ دو کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، سنسور پایش فشار باد تایر، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، فناوری LED چراغ ها، کروز کنترل، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، فرمان دی کات، سنسور نور، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، استارت دکمه ای، تنظیم برقی آینه های جانبی، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، درگاه شارژ، پاور ویندوز، سیستم ضد واژگونی (ROM)، دوربین دنده عقب و… اشاره کرد.

source

توسط autokhabari.ir