موتور بنلی ۲۵۰ جفت یکی از محصولات اسپرت بنلی در بازار ایران است که توسط نیکران موتور عرضه می شود و ما به تست و بررسی آن پرداخته ایم.

مقدمه

ما بیشتر ایتالیایی ها را به طراحی و ساخت خودروهای با کیفیت و لوکس می شناسیم. اما در تاریخ صنعت محرکه این کشور، شرکت های متنوع موتور سیکلت سازی نیز وجود دارند. شرکت هایی که موتور های خاطر انگیزی نیز تولید کرده اند شاید از معروف ترین های آنها در ایران بتوان به وسپا اشاره کرد. شرکت بنلی benelli یکی از قدیمی ترین برند های ایتالیایی در صنعت موتورسیکلت  در سال ۱۹۱۱ در کشور ایتالیا متولد می شود. این برند سال ها به تولید موتور سیکلت در زیر پرچم مالکیت ایتالیایی‌ها پرداخت تا اینکه در سال ۲۰۰۵ به مالکیت غول تولید یعنی چینی ها درامد.هم اکنون علی رغم اینکه بنلی تحت مالکیت هلدینگ چینی جیلی است اما در طراحی موتورهای بنلی DNA ایتالیایی به لطف طراحان خوش سلیقه این کشور تا حدودی حس می شود.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

تعدادی از موتور های بنلی چند سالی است که در بازار ایران حضور و طرفداران خاص خود را دارند. در این بررسی قصد داریم به سراغ یکی از قوی ترین نسخه از موتورسیکلت های بنلی در ایران یعنی بنلی ۲۵۰ دو سیلندر که بعضاً با نام بنلی ۳۰۰ هم از این موتور یاد می شود، برویم. در ادامه همراه ما باشید.

طراحی بنلی ۲۵۰ جفت

بنلی ۲۵۰ در کلاس موتور های سبک و نیکد قرار می گیرد. این سبک موتورها به صورت کلی چهره عضلانی و تاحدودی تهاجمی دارند زیرا شاسی و سایر قسمت ها کاملا در دید هستند و با فلاپ پوشیده نشده اند. همانطور که در اول مقاله اشاره کردیم موتورهای بنلی هم چنان روح طراحی ایتالیایی را دارند و بنلی ۲۵۰ جفت هم از این موضوع مستثنی نیست. در حقیقت به بیان شرکت مالک بنلی، طراحی موتور های این برند در ایتالیا انجام می شود و همین موضوع احتمالا اصلی ترین نقش در زیبایی موتورهای بنلی را داشته باشد. از دیگر موارد طراحی کلی می توان به تنوع رنگ بندی این موتور اشاره کرد.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در قسمت جلوی بنلی ۲۵۰ جفت شاهد یک چراغ به ظاهر یک پارچه هستیم که در حقیقت طلق قاب یکپارچه ای دارند؛به طوری که لنز چراغ اصلی LED، نور بالای LED و دیلایت در یک قاب هستند همچنین دماغه ای از قسمت بالایی تا وسط قاب چراغ ها آمده است دیده می شود. این نما کمی شبیه کلاه جنگی رم باستان نیز می باشد. چراغ های راهنمای موتور در مجاورت چراغ اصلی و هر کدام متشکل از ۳LED کوچک می باشد.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در قسمت کنسول موتور شاهد سویچ ساده برای روشن کردن موتور هستیم. فرمان موتور از نوع لوله ای ساده است که در سمت راست خود دکمه های استارت موتور،کلید قطع و وصل برق موتور کلید فلاشر و دکمه تنظیمات صفحه کیلومتر دیجیتال موتور قرار دارد.در سمت چپ فرمون کلید نوربالا و پایین به همراه کلید بوق دیده می شود.

در بخش کیلومتر بنلی ۲۵۰ جفت با یک چند ضلعی رو برو هستیم که صفحه کیلومتر دیجیتال در مرکز و چراغ های چک در اطراف این صفحه قرار دارند.صفحه نمایش کیلومتر ابعاد بزرگی ندارد اما به لطف حالت روز خود، خوانایی مناسبی در زیر نور دارد. باک ۱۶ لیتری بنلی ۳۰۰ ابعاد پهن و نسبتا بزرگی دارد که در طرفین، باله های متصل به باک نیز دیده می شود. روی باک موتور نشان بنلی به همراه نوشتار انگلیسی این برند در نظر گرفته شده است.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

زین بنلی دوسیلندر ۲۵۰،یک زین یکپارچه با ارتفاع ۸۰cm از سطح زمین برای راکب می باشد.قسمت نشیمن راکب زین عمق مناسبی دارد اما قسمت عقبی زین که برای سرنشین است ارتفاع زیادی ندارد و سرنشین عقب به راحتی می تواند سوار موتور شود.برای راحتی بیشتر سرنشین عقب یک جفت دستگیره پلاستیکی نیز در طرفین قسمت عقبی زین تعبیه شده است. همچنین زین موتور نرم و با کیفیت به نظر می رسد. در نمای جانبی موتور رینگ های ۱۷ اینچ موتور طراحی نسبتا ساده و جذابی دارد.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در نمای عقبی از یک چراغ خطر کوچک استفاده شده که در قسمت پایین تر این بخش دو چراغ راهنما مطابق انتظار دیده می شود. هردو این چراغ ها ال ای دی و از گرافیک قابل قبولی برخوردار هستند. از نکات جالب نمای عقب موتور، ادغام بخش گلگیر با جا پلاکی می باشد که در نوع خود قابل توجه است.

ابعاد موتور سیکلت بنلی جفت به شرح زیر است:

طول : ۲۱۳ سانتی متر
عرض : ۸۰  سانتی متر
ارتفاع : ۱۱۲سانتی متر
ارتفاع زین : ۸۰سانتی متر

مشخصات فنی Benelli 250

بنلی ۲۵۰ جفت یا همان بنلی ۲۵۰ دو سیلندر،بعضا بنلی ۳۰۰ نیز نامیده می شود. دلیل این نام گذاری در حقیقت ریشه در این موضوع دارد که پیشرانه اصلی این اتاق از بنلی ۳۰۰cc می باشد، اما به دلیل محدودیت های که وجود دارد بنلی برای بازار هایی که محدودیت حجم موتور دارند از این پیشرانه جایگزین ۲۵۰ سی سی استفاده کرده است. در بازار یکی از ایراداتی که به موتور بنلی جفت وارد می شود این است،که موتور وزن بالایی دارد و همین موضوع عملکرد فنی موتور را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

این موضوع درست است اما باید توجه کرد بنلی در اصل برای  وزن خشک ۱۸۳ کیلو گرمی بنلی۳۰۰ حجم ۳۰۰ سی سی در نظر گرفته است که این ضعف وزن بالا را بخوبی جبران و عملکرد فنی خوبی به موتور می دهد. پیشرانه ۳۰۰ سی سی اصلی در مقایسه با پیشرانه ۲۵۰ سی سی حدودا ۶ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کند که این رقم در موتور سیکلت ها عدد قابل توجهی می باشد.خب برگردیم به بحث اصلی و مشخصات نسخه موجود در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

بنلی دوسیلندر  ۲۵۰ به یک پیشرانه ۴ زمانه، ۲سیلندر و ۸ سوپاپ با حجم دقیق ۲۴۹سی‌سی مجهز است که می تواند قدرتی برابر با ۳۱ اسب بخار در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه را به چرخ عقب موتور برساند. گشتاور این پیشرانه ۲۱ نیوتون متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. مصرف سوخت موتور در هر صد کیلومتر حدودا ۴ لیتر است. همچنین موتور از یک سیستم خنک کننده رادیاتور آب خنک استفاده می کند که با توجه به وزن بالا و شرایط آب و هوایی شهری مثل تهران هم چنان شاهد داغ کردن موتور خواهیم بود.سیستم سوخت‌رسانی بنلی ۲۵۰ جفت از نوع انژکتور برقی می باشد.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

گیربکسی که در موتور استفاده شده یک گیربکس ۶ سرعته دستی بوده که انتقال قدرت را بوسیله زنجیر به مقصد چرخ عقب را عهده دار است. این گیربکس در نسخه های صفر کیلومتر کمی عملکرد خشکی دارد. در بخش سیستم تعلیق موتور، در ناحیه جلویی شاهد یک جفت کمک فنر تلسکوپی با قطر مناسب و در قسمت عقب یک کمک فنر هیدرولیکی مورب هستیم. نکته جالب توجه سبک طراحی کمک فنر عقب موتور است که برخلاف انتظار در مرکز موتور نبوده و بلکه در سمت راست موتور به شاسی متصل شده است. در این سبک طراحی ها علی رغم خاص بودن اما ناخواسته انتظار ضعف، در عملکرد کمک فنر و نرمی سواری موتور را خواهیم داشت.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در بخش تایر ها،لاستیک جلوی بنلی ۳۰۰ با پهنای ۱۱۰ میلیمتر با فاق ۷۰ و لاستیک عقب آن با  پهنای ۱۵۰ میلیمتری و فاق ۶۰ بر رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی سوار هستند. یکی از ضعف های بنلی ۲۵۰ دو سیلندر موجود در بازار ایران عدم وجود سیستم ABS در این موتور است که واقعا برای کنترل وزن بالای این موتور جای خالی این سیستم حس می شود. ترمز های عقب و جلوی موتور هردو دیسکی هستند که در بخش سواری و تجربه رانندگی، عملکرد ترمز ها را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

امکانات بنلی ۲۵۰ جفت

بنلی ۲۵۰ برخلاف ظاهرش اصلا موتور آپشنالی نیست،حداقل در نسخه هایی که شرکت نیکران به عنوان نماینده عرضه کننده موتورهای بنلی در ایران به بازار ارائه می کند آپشن خاصی دیده نمی شود. شاید بتوان به صفحه کیلومتر دیجیتال با امکانات کامپیوتر سفری دی لایت چراغ های تمام LED و فلاشر این موتور بعنوان آپشن اشاره کرد.

تجربه سواری با بنلی ۲۵۰

هنگامی که سوار موتور می شوید ممکن است در نگاه اول با توجه به ابعاد باک و عمق زین احساس کنید سوار بر یک موتور سنگین شده اید؛ اما به هنگام حرکت از این رویای شیرین بیدار شده و متوجه می شوید که موتور شروع به حرکتی که انتظار داشتید را ندارد و کمی تنبل به نظر می رسد. مقصران این تنبلی شتاب موتور، محدودیت های اعمالی و وزن بالای موتور هستند! شتاب ثانویه موتور قابل قبول است. شتاب صفر تا صد اعلامی برای بنلی ۲۵۰ دو سیلندر در حدود ۹ ثانیه می باشد.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

فرمان موتور نرم و سبک بوده و فرمان پذیری خوبی به موتور می دهد. آیینه های موتور در زاویه مناسبی قرار دارند و نمای مناسبی از عقب موتور را در اختیار راکب قرار می دهند.موتور در سر بالایی کشش رضایت بخشی در حالت تک سرنشین دارد و در حالت دو سرنشین در صورتی که وزنتان بالا باشد کمی با چالش روبرو خواهد بود.در حالت دو ترک ترمز ها نیز کمی با ضعف همراه هستند اما در حالت تک سرنشین علی رغم نبود سیستم ABS توان کنترل مناسبی دارند.

موتور بنلی 250 جفت ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

کمک های بنلی جفت به صورت کلی عملکرد خوبی دارند اما به دلیل مرکزی نبودن کمک فنر عقب عملکرد متفاوتی در شرایط مختلف از این کمک شاهد هستیم.همچنین وزن بالای موتور هندلینگ و چسبندگی خوبی به موتور بخشیده است.

رقبای Benelli 250

برای بنلی ۲۵۰ دو سیلندر رقبای متفاوتی در بازار در رنج قیمت های مختلف وجود دارد.با توجه به کلاس و حجم موتور می توان از یاماها MT25 کاوازاکی Z250 که از برندهای مطرح و البته با قیمت بالا هستند برای بنلی بعنوان رقیب یاد کرد.همچنین سی اف ان کی ۲۵۰ زونتسR250 از دیگر رقیبان بنلی ۲۵۰ جفت به حساب می آیند.

مزایا و معایب

مزایا : طراحی جذاب به لطف طراحان ایتالیایی – بازار خرید فروش قابل قبول – هندلینگ خوب – سواری قابل قبول – کیفیت ساخت مناسب

معایب : وزن بالای موتور – عدم وجود سیستم ABS – حرارت بالای انجین علی رغم داشتن سیستم آب خنک – استهلاک بالا و گرانی قطعات – هزینه نگهداری بالا

نتیجه گیری

بنلی سابقه حضور موفقی در بازار ایران داشته و علاقمندان خاص خود را دارد.این برند چینی ایتالیایی، کیفیت چینی و طراحی ایتالیایی دارد که این موضوع یک دوراهی برای علاقمندان به موتورسیکلت خواهد بود.البته منظور از کیفیت چینی، کیفیت آنچنان پایین نیست اما نباید انتظار کیفیت موتور ایتالیایی و برند را نیز از موتورهای این برند داشت.

حال شما بگویید آیا سابقه رانندگی با بنلی ۲۵۰ داشته اید؟ و اگر قصد خرید این موتور را دارید دلیل اصلی تان برای انتخاب این موتور چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط autokhabari.ir