جامعه دیاس اتومبیلز به صدای طرفدارانش گوش سپرده است. تیم استودیو دیزاین پاریس به گونهای کار کردهاند که گویی دیاس اسام تریبیوت کانسپت در طول پنج دهه گذشته به تکامل خود ادامه داده است.
به گزارش مجله ماشین، مدل SM که در اوایل دهه ۱۹۷۰ به دنیا آمد، نمادی از اوج نوآوری خودرویی فرانسه بود. این خودروی گرند تورر، مجموعهای واقعی از فناوریهای پیشرفته بود. طراحی آیرودینامیک آن که توسط رابرت اوپرون انجام شده بود، هم زیبا و هم پیشرو بود. زیر کاپوت، یک موتور V6 قدرتمند عملکرد جادهای بینظیری ارائه میکرد. اما چیزی که SM را به یک خودروی شگفتانگیز تبدیل کرد، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی بود که از مدل DS به ارث برده بود و راحتی رانندگی بینظیر و کنترل جادهای مثالزدنی به همراه داشت. SM هنوز هم به عنوان یک مدل افسانهای در بین کلکسیونرها در سراسر جهان محبوب است. ترکیب منحصر به فردی از راحتی، عملکرد و نوآوری این خودرو را به یک افسانه خودرویی واقعی تبدیل کرده است.
اگر SM توانسته است تأثیری عمیق بر جا بگذارد، این به دلیل داخل لوکس و دقیق آن نیز بوده است. مواد با کیفیت بالا، دقت در ساخت و ارگونومی محاسبهشده، فضایی بسیار با شکوه در داخل خودرو ایجاد کرده بود. داشبورد با ابزارهای دایرهای و فرمان خاص آن، هم کارآمد و هم زیبا بود. SM همچنین در زمان خود به خوبی مجهز بود، از جمله سیستم تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک. علاوه بر شخصیت دینامیکی خود، SM خودرویی بود که قادر به ارائه راحتی درجه یک به سرنشینان خود بود.
فردریک سوبیرو، رئیس طراحی خارجی دیاس اتومبیلز میگوید: ما با مطالعه چندین مدل SM از جمله پروتوتایپها و دو SM ریاستجمهوری الهام گرفتیم. این خودروها دارای ویژگیهایی قابل توجه و مانند یک امضا بودند. آنها حس پرواز بر روی جاده را به بیننده القا میکردند، بسیار سبک و هوایی بودند.
وی افرود: این سبکی، که حس پویایی و کارایی را القا میکند، در خطوط باریک اما عضلانی دیاس اسام تریبیوت کانسپت منعکس شده است. ارتباط مستقیم با مدل اصلی به وضوح در جلوی نمادین و نمایهای با یک کاپوت بلند قابل مشاهده است. ما برخی از نمادهای امروزی کارمان را به آن اضافه کردیم.
نمای دو رنگ گسترش یافته، با بازتفسیر رنگ طلایی Gold Leaf که در بروشور سال ۱۹۷۱ موجود بود، همراه با یک لاک مات و پتینه دستی، و با ترکیب رنگ مشکی مخصوص اجرا شده است.
وینسنت لوبری، رئیس طراحی رنگ، مواد و پایانها در دیاس اتومبیلز میگوید: ما میخواستیم پلهایی بین دورههای مختلف بسازیم: دهه ۱۹۳۰، زمانی که برندهای برجسته فرانسوی بدنههای دو رنگ را در نمایشهای زیبایی خودرو به نمایش گذاشتند، نماد خودرویی دهه ۱۹۷۰ که SM است و طراحیهای کنونی ما با پایانهایی مانند رنگ دو رنگ گسترشیافته، که در کانسپت DS AERO SPORT LOUNGE دیده میشود. این درمان واقعاً به یک ویژگی اصلی طراحیهای دیاس اتومبیلز تبدیل شده است.
SM بخش جلوی مشبک بالایی مشخصی نداشت، که با یک قسمت شیشهای بسیار بزرگ جایگزین شده بود که ماژولهای چراغ جلو و پلاک را نمایان میکرد. پنجاه سال بعد، این قسمت شیشهای به یک صفحهنمایش سهبعدی تبدیل شده است که تا وسط خود روشن میشود، با یک امضای نوری که از سه ماژول در هر طرف – مانند گذشته – تشکیل شده است و با هشت DRL عمودی نوکالماسی و بر پایه شکل سهگانهای که در یک نقطه مانند پیشانی یک کشتی به هم میرسند، تقویت شده است.
ذر نمای جانبی دیاس اسام تریبیوت کانسپت همچنان خطوط مشخصه SM را حفظ میکند که از جلو به عقب باریکتر میشوند. پشت دو پنجره بزرگ، قسمت ربع عقب به دو نیم تقسیم میشود و به شکلی S مانند به عقب خودرو ختم میشود. به طور طبیعی، چرخهای عقب با قطعات قابل جابجایی جزئی پوشیده شدهاند.
در حالی که نسبتهای نمادین SM با طول ۴.۹۴ متر (+۳ سانتیمتر) و ارتفاع ۱.۳۴ متر (+۲ سانتیمتر) حفظ شده است، SM TRIBUTE به طور عمده با عضلانی شدن و حضور بیشتر با عرض ۱.۹۸ متر (+۱۴ سانتیمتر) برتری پیدا میکند. در جستجوی کارایی، فاصله از زمین به ۱۲ سانتیمتر (-۳.۵ سانتیمتر) تغییر میکند. SM TRIBUTE بر روی چرخهای بزرگ ۲۲ اینچی قرار دارد که با درجهای آیرودینامیک تزئین شدهاند.
فضای داخلی نیز به زبان طراحی SM 1970 ادامه میدهد. در داخل، طراحی ۱۹۷۰ نیز با شکل مشخصه بالای داشبورد و حتی طراحی بیضی شکل ابزارها بازتفسیر شده است. وفادار به روح پیشرو SM، نمایش اطلاعات از طریق پروجکشن انجام میشود و “کنسول صفحهنمایش” منحنی، که به فرمان بر پایه سیم متصل است، این روحیه را که برای برند عزیز است، تکمیل میکند. صدا و نورها سرنشینان را احاطه میکنند.
فضای داخلی بسیار روشن با رنگ عاجی ساخته شده از چرم و آلکانتارا® است. یک محفظه نمایش بزرگ در جلوی داشبورد، محیطی فوقالعاده برای جای دادن تقریباً بینهایت از پایانها و مواد ایجاد میکند! صندلیها همچنان پارچه روکش معروف SM با بالشتکهای افقی خود را حفظ میکنند.
لوک کوئرین، طراح داخلی دیاس اتومبیلز میگوید: طراحی بالای داشبورد یک امضای قوی با یک کراساُور ضمنی بود. ما این رویکرد هویتی را با شامل کردن نتایج تحقیقاتمان حفظ کردهایم. نمایشگر از طریق پروجکشن است، بدون صفحهنمایش. محیط بیشتر غوطهورکننده است در حالی که برای راننده و سرنشینان کمتر محدودکننده است.
وینسنت لوبری، رئیس طراحی رنگ، مواد و پایانها در دیاس اتومبیلز میافزاید: کار چرمی حکاکی شده با لیزر بر روی پانلهای درب، الگوهایی را که از هنرهای تزئینی الهام گرفته شدهاند به یاد میآورد. این روند در همان سالهایی که نمایشهای زیبایی خودرو برگزار میشدند، شکل گرفت. تزئین مروارید به مدلهای کنونی اشاره دارد.
تیری متروز نتیجه میگیرد: این تنها یک تصویرسازی از SM نیست. تیم استودیو دیزاین پاریس با یک پروژه بلندپروازانه سرگرم شده است. ما طراحی اصلی را از طریق روح و جزئیاتش احترام گذاشتهایم. ما یک نسخه و بازتفسیر از SM انجام دادهایم. اما همانطور که عادت نداریم از دیگر کارهایمان جدا شویم، جزئیات بسیاری از مدلهای دیاس اتومبیلز و پروژههای آیندهمان را در آن گنجاندهایم.
جدول مشخصات دیاس اسام تریبیوت کانسپت (DS SM Tribute Concept)
مشخصات | جزئیات |
---|---|
نام خودرو | دیاس اسام تریبیوت کانسپت |
طول | ۴.۹۴ متر (+۳ سانتیمتر نسبت به مدل قبلی) |
عرض | ۱.۹۸ متر (+۱۴ سانتیمتر) |
ارتفاع | ۱.۳۴ متر (+۲ سانتیمتر) |
فاصله از زمین | ۱۲ سانتیمتر (-۳.۵ سانتیمتر) |
اندازه چرخها | ۲۲ اینچ |
ویژگی خاص نمای جلو | صفحه شیشهای ۳D با امضای نوری خاص |
طراحی داخلی | الهام گرفته از طراحی ۱۹۷۰ با نمایش اطلاعات از طریق پروجکشن |
مواد داخلی | ترکیبی از چرم و آلکانترا به رنگ عاجی |
تجهیزات ویژه داخلی | کنسول صفحه منحنی متصل به فرمان steer-by-wire |
ویژگیهای نوری | امضای نوری با ۸ چراغ عمودی DRLs با شکل سهگانه |
تعلیق | سیستم هیدروپنوماتیک (ارثی از DS) |
رنگ بدنه | دو رنگ با روکش طلایی برگ و رنگ سیاه مخصوص |
ویژگیهای خاص خارجی | طراحی بایتون با پرداخت ساتن و پتینه دستی |
سقف داخلی | دارای طرح لیزری روی چرم با الهام از هنرهای تزئینی |
طراحی صندلیها | با روکش افقی و طراحی نمادین مدل SM |
source