منتشر شده در 24 شهریور 1403 ساعت 12:09


بررسی یاماها نیکن GT مدل ۲۰۲۴

یاماها سه‌چرخه متفاوت خود به نام نیکن GT را به طور اساسی بازنگری کرده تا آن را بهتر از همیشه کند اما هنوز هم یک انتخاب گران‌قیمت و عجیب و غریب محسوب می‌شود.

نیکن که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، یک موفقیت جالب مهندسی بود اما به عنوان یک شکست تجاری گران و تا حد زیادی بی‌اهمیت شناخته شد. این بازنگری اساسی، که به دلیل استانداردهای Euro5 مجبور به اجرای آن شد، شامل به‌روزرسانی موتور، شاسی محکم‌تر، بهبود راحتی و تجهیزات بهتر است و به طور کلی یک وسیله نقلیه بهتر به حساب می‌آید. با این حال، همچنان سخت است که ببینیم چرا کسی ممکن است واقعاً بخواهد یکی از آن‌ها را بخرد.

طراحی یاماها نیکن GT 2024

بررسی طراحی

نمی‌توان از تحسین نیکن به عنوان یک دستاورد مهندسی چشم‌ پوشی کرد، در حالی که می‌شود آن را به عنوان راه‌ حلی برای مشکلی که وجود ندارد در نظر گرفت، مگر اینکه بخواهید کمی بیشتر چسبندگی و ایمنی در جلو داشته باشید. بنابراین، باید یاماها را تحسین کرد که نه تنها با نیکن ادامه داده، بلکه این بازنگری اساسی را هم به آن ضمیمه کرده است. استانداردهای Euro5 باعث شد تا یاماها از جدیدترین نسخه ۸۹۰ سی‌سی موتور CP3 سه‌ سیلندر استفاده کند و محبوبیت بیشتر نسخه GT که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، یاماها را به تمرکز بیشتر بر ویژگی‌های اسپرت و توریستی آن تشویق کرد.

مشخصات یاماها نیکن GT 2024

در نتیجه، مدل استاندارد نیکن دیگر وجود ندارد و مدل جدید GT با یک فریم مستحکم و سیستم تعلیق عقب محکم‌تر، یک شیشه جلو قابل تنظیم برای تورینگ، صندلی کمی باریک‌تر برای کمک به افراد کوتاه‌تر و شاید از همه مهم‌تر، یک کیلومتر شمار جدید ۷ اینچی TFT با ویژگی‌های فراوان و قابل دسترسی با سیستم سوئیچ‌ گیر ساده‌تر عرضه می‌شود. همه این ویژگی‌ها نیکن GT جدید را به یک اسپرت تورینگ به مراتب بهتر و معتبرتر تبدیل می‌کنند، اما احتمالاً به اندازه‌ای نیستند که جذابیت آن را به طور قابل توجهی تغییر دهند.

تست یاماها نیکن GT 2024

موقعیت نشستن

از آنجایی که نیکن GT بر اساس مدل اسپرت تورینگ Tracer 9 ساخته شده و خود را در همان دسته قرار می‌دهد، غیر از موضوع داشتن دو چرخ جلو، موقعیت نشستن و دید از روی صندلی آن تا حد زیادی آشناست. از باک به عقب، عملاً یک Tracer 9 معمولی است، اگرچه اکنون صندلی و باک کمی باریک‌تر شده‌اند. در مقابل، قسمت جلوی نیکن می‌تواند به دلیل بدنه‌ای که مکانیزم LMW (چند چرخ متمایل) را پوشش می‌دهد و بیشتر شبیه به یک موتورسیکلت برفی است تا یک موتورسیکلت، کمی ترسناک به نظر برسد.
دسته‌ها عریض هستند، آینه‌ها عریض‌تر و حس حجیم بودن غیرقابل اجتناب است. با این حال، وقتی به آن عادت کنید، همه این‌ها به یک اسپرت تورینگ راحت و نیمه‌ عمودی تبدیل می‌شوند، با امتیاز اضافی شیشه جلوی جدید که اکنون قابل تنظیم تا ۷۰ میلی‌متر است. کمی آزاردهنده است که این تنظیم از طریق یک اهرم در سمت راست انجام می‌شود.

یاماها نیکن GT سه چرخه

کاربردی بودن

مدل دوچرخ Tracer 9 که نیکن بر اساس آن ساخته شده، یکی از همه‌ کاره‌ترین و کاربردی‌ ترین موتورسیکلت‌ها است، بنابراین ممکن است فکر کنید نیکن نیز نزدیک به آن است. در واقع، این‌طور نیست. حجم اضافی سه‌چرخه بیشتر توانایی عبور از ترافیک آن را از بین می‌برد و همچنین به طور قابل توجهی کمتر قابل مدیریت، مانور پذیر یا پارک کردن آسان است. و این پایان ماجرا نیست. مدل جدید نیکن GT، هرچند قادر به حمل کیف‌های جانبی است، اما در حال حاضر برای حمل جعبه بالایی تأیید نشده است، بنابراین ظرفیت حمل بار آن کمتر از Tracer خواهد بود. علاوه بر این، گران‌تر شده و نه به همان اندازه سریع و نه به همان اندازه سرگرم‌کننده است.

امکانات یاماها نیکن GT 2024

مشخصات فنی و ترمزها

انجین نیکن همان موتور سه‌ سیلندر Tracer 9/MT-09 است، با شخصیتی دلپذیر و خوشایند و قدرت مناسب در محدوده دور میانی، اما آن هم بهبود یافته است. عمدتاً به دلایل استاندارد یورو ۵، این پیشرانه اکنون نسخه ۸۹۰ سی‌سی با ۴۳ سی‌سی بزرگتر و ۱۱۵ اسب بخار از CP3 است که در آخرین نسخه MT-09 معرفی شده بود، اما با مقداری قدرت بیشتر در محدوده میانی به دلیل میل‌لنگ سنگین‌تر و مجاری اگزوز و هواکش اصلاح شده.

این پیشرانه همان گشتاور اوج MT-09 را دارد، اما ۱۵۰۰ دور در دقیقه پایین‌تر آن را ارائه می‌دهد. چهار حالت رانندگی الکترونیکی وجود دارد که خوشبختانه یاماها نام‌گذاری عددی گیج‌کننده خود را کنار گذاشته و از تنظیمات متداول‌تر Street، Sport، Rain و Custom استفاده کرده است. Street دارای قدرت کامل است، همانند Sport اما با پاسخ گاز تیزتر و تهاجمی‌تر. Rain قدرت را ۱۸ درصد کاهش می‌دهد و Custom را می‌توان از طریق نمایشگر به دلخواه تنظیم کرد. همه این حالت‌ها اکنون به راحتی با فشردن دکمه Mode در دسته سوئیچ سمت راست و در حالت بسته بودن گاز انتخاب می‌شوند.

همه این‌ها به لذت و کاربرد اضافه می‌کنند و همه به سادگی قابل استفاده هستند، همان‌طور که کروز کنترل از طریق یک سوئیچ اختصاصی در دسته سمت چپ به راحتی قابل استفاده است. نتیجه کلی، کشش فوری از انجین پرتوان  و جذاب است، اما با کمی کاهش در قدرت کلی به دلیل وزن اضافی نیکن. از نظر ترمز، با دو برابر شدن چرخ‌های جلویی، توقف قدرتمند تقریباً تضمین شده است، اگرچه این نیز کمی تحت تأثیر وزن بیشتر برای توقف قرار دارد.

مشخصات یاماها نیکن GT 2024

سواری و هندلینگ

شروع حرکت با این سه‌چرخه عجیب در ابتدا کمی نگران‌کننده است تا زمانی که سریعاً متوجه می‌شوید احتیاط شما بی‌مورد بوده است. فرمان به اندازه کافی سبک بوده، واکنش سریع و بلافاصله پس از رسیدن به اولین دوربرگردان، تحت تأثیر قرار می‌گیرید. اگرچه جلوی نیکن جدید تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد، اما ارزش تکرار دارد که فرمان LMW تا چه حد تأثیرگذار است. پیچیدن به سبک نیکن به این معناست که کیفیت سطح جاده اهمیتی ندارد و تنظیمات مکرر در وسط پیچ به راحتی انجام می‌شود، در حالی که احساس ثبات و اطمینان بیشتر، لذت‌بخش‌ به نظر می‌رسد.

 شما به راحتی همانند یک موتورسیکلت معمولی آن را هدایت می‌کنید و اعتماد به نفس و سرعت شما به طور مداوم افزایش می‌یابد. بهترین توصیف این است که روی یک موتورسیکلت معمولی با افزایش میزان خم شدن و سرعت، بیشتر متوجه کاهش چسبندگی و افزایش خطر می‌شوید. اما در نیکن این‌طور نیست و اگر بخواهید کمی بیشتر سرعت بگیرید یا کمی بیشتر بپیچید، به سادگی این کار را انجام می‌دهید. البته یک محدودیت وجود دارد – ۴۵ درجه – و کل موتورسیکلت هم آن‌ قدر حجیم است که نیکن را به هیچ وجه نمی‌توان با یک موتورسیکلت اسپرت سبک و چابک اشتباه گرفت.

زین یاماها نیکن GT 2024

قابلیت دوام و اطمینان

اگرچه فناوری سه‌ چرخ LMW منحصربه‌فرد و پیشگام بوده، اما در واقع از سال ۲۰۱۸ تا کنون بدون مشکل خاصی در حال استفاده است. علاوه بر این، نیکن به طور کلی اثبات شده است. موتور جدید CP3 سابقه طولانی دارد و در هر دو مدل MT-09 و Tracer 9 بی‌نقص عمل می‌کند. حتی نمایشگر TFT جدید و سوئیچ‌ گیر نیز در اسکوتر TMAX و مدل Tracer GT+ آزمایش شده و کارایی خود را ثابت کرده‌اند.

امکانات و تجهیزات

داشبورد TFT تمام‌ رنگی جدید نسبت به مدل قبلی LCD تأثیرگذارتر است و سوییچ گیر جدید نیز بسیار ساده‌تر شده و دارای دکمه‌های کمتر و لمسی‌ تر است. این سوئیچ‌ ها به صورت شهودی‌ تر عمل می‌کنند و جوی‌ استیک جدید پنج‌ جهته امکان ناوبری آسان در منوها را فراهم می‌کند. سوئیچ‌ گیر اکنون دارای نور پس‌زمینه است که استفاده در تونل‌ها یا شب را آسان‌تر می‌کند. خود نمایشگر واضح و خوانا است و سه تم طراحی مختلف دارد که همگی شفاف، جذاب و دارای تمام اطلاعات مورد نیاز هستند.

تجهیزات یاماها نیکن GT مدل 2024

علاوه بر این، نمایشگر کیلومتر شمار از طریق اپلیکیشن MyRide یاماها به بلوتوث متصل می‌شود تا عملکردهای تلفن همراه شما را پشتیبانی کند و همچنین می‌تواند صفحه نمایش ناوبری شما از طریق اپلیکیشن اشتراکی Garmin باشد. یک هدست به عنوان گزینه اضافی در دسترس است، در حالی که کیف‌های جانبی به صورت استاندارد عرضه می‌شوند.

نتیجه‌ گیری

نیکن GT جدید بدون شک در تقریباً همه جنبه‌ها بهتر از مدل قبلی عمل می‌کند. انجین بهبود یافته، شاسی به ویژه قسمت عقب تقویت شده و کیلومتر شمار جدید، سوئیچ‌ گیر و شیشه قابل تنظیم احتمالاً بزرگترین پیشرفت‌ها هستند. در نتیجه، نیکن جدید اسپرت‌تر و یک توربنگ بهتر است، اما همچنان به اندازه مدل Tracer 9 یاماها اسپرت نیست و همچنین به خوبی مدل Tracer 9 GT+ جدید، که هر دو ارزان‌تر هستند، به عنوان یک تورینگ عمل نمی‌کند. اگر بتوانید، آن را امتحان کنید و تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. اما هنوز هم باید واقعاً به مفهوم سه‌ چرخ علاقه‌مند باشید و آماده باشید تا برای آن هزینه بیشتری پرداخت کنید تا نیکن GT منطقی به نظر برسد.

موتورسیکلت یاماها نیکن GT مدل 2024

source

توسط autokhabari.ir