در جایزه بزرگ باکو، مکس ورستپن نتوانست عنوانی بهتر از پنجم کسب کند. امروز اسکار پیاستری راننده مکلارن به سکوی اول رسید و چارلز لکلرک دوم شد.
Baku this weekend welcomes the Formula 1 Grand Prix | commonspace.eu

اکستریم VX اکستریم VX

شهر باکو در کشور آذربایجان، نزدیک‌ترین محل برگزاری مسابقات فرمول یک به ایران است. جالب‌تر اینکه پیست باکو در خیابان‌های شهر شکل گرفته و نوعی الگوبرداری از موناکو محسوب می‌شود. کشور آذربایجان از سال ۲۰۱۷ میزبانی فرمول یک را شروع کرد و تا امروز ۷ دوره میزبانی مسابقات جایزه بزرگ را تجربه کرده است. مسیر مسابقه در باکو، ۶ کیلومتر طول دارد و بعد از ۵۱ دور، ۳۰۶ کیلومتر را برای رقابت فراهم می‌کند.

در تعیین خط باکو، چارلز لکلرک اول شد. پیاستری از تیم مکلارن به خط دوم رسید و سرجیو پرز هم‌تیمی لکلرک مسابقه اصلی را از جایگاه سوم شروع کرد. مکس ورستپن و لوئیس همیلتون در تعیین خط فرمول یک آذربایجان، ششم و هفتم شدند.

رانندگی در پیست داخل‌شهری باکو، به دلیل پیچ‌های ۹۰ درجه و مسیر کم عرض، بسیار مشکل است. به همین دلیل، برخورد خودروها با یکدیگر و دیواره‌ی پیست، معمولاً از اولین لحظات شروع مسابقه اتفاق می‌افند. ابتدای رقابت در جایزه بزرگ باکو ۲۰۲۴ چارلز لکلرک توانست جلودار مسابقه شود؛ اما در دور بیستم، اسکار پیاستری خود را به رده‌ی اول رساند. از دور ۲۴ مسابقه، سرجیو پرز راننده ردبول هم خود را بالا کشید تا پس از لکلرک، عضو سوم رقابت در میان جلوداران باشد.

رقابت نزدیک بین رانندگان صدرنشین تا دور ۵۰ ادامه داشت اما برخورد شدید کارلوس ساینز راننده فراری با سرجیو پرز باعث شد، هر دو از دور مسابقه خارج شوند و امتیازات بسیار ارزشمند بالای جدول را از دست بدهند. دیگر اتفاق جالب در باکو، رانندگی هیجان‌انگیز لندو نوریس بود که توانست خود را از ردهٔ پانزدهم به چهارم برساند.

در پایان جایزه بزرگ باکو، رانندگان مکلارن به مقام اول و چهارم رسیدند. لکلرک راننده فراری و جورج راسل راننده مرسدس، دوم و سوم شدند. دیگر اتفاق جالب این مسابقه، مقام ششم برای فرناندو آلونسو راننده استون مارتین بود. ضمن اینکه ورستپن پنجم و لوئیس همیلتون، نهم شد.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبه نام راننده ملیت تیم امتیاز
۱ مکس ورشتاپن هلند ردبول ریسینگ ۳۱۳
۲ لندو نوریس بریتانیا مکلارن-مرسدس ۲۵۴
۳ چارلز لکلرک موناکو فراری ۲۳۵
۴ اسکار پیاستری استرالیا مکلارن-مرسدس ۲۲۲
۵ کارلوس ساینز اسپانیا فراری ۱۸۴
۶ لوئیس همیلتون بریتانیا مرسدس ۱۶۶
۷ جورج راسل بریتانیا مرسدس ۱۴۳
۸ سرجیو پرز مکزیک ردبول ریسینگ ۱۴۳
۹ فرناندو آلونسو اسپانیا آستون مارتین-مرسدس ۵۸
۱۰ لنس استرول کانادا آستون مارتین-مرسدس ۲۴
۱۱ نیکو هالکنبرگ آلمان هاس-فراری ۲۲
۱۲ یوکی سونودا ژاپن RB هوندا ۲۲
۱۳ الکساندر آلبون تایلند ویلیامز-مرسدس ۱۲
۱۴ دنیل ریکاردو استرالیا RB هوندا ۱۲
۱۵ پیر گسلی فرانسه آلپاین-رنو ۸
۱۶ اولیور بیرمن بریتانیا فراری (راننده ذخیره) ۷
۱۷ کوین مگنوسن دانمارک هاس-فراری ۶
۱۸ استبان اکون فرانسه آلپاین-رنو ۵
۱۹ فرانکو کلاپینتو آرژانتین ویلیامز (راننده ذخیره) ۴
۲۰ ژو گوانیو چین کیک سائوبر-فراری ۰
۲۱ لوگان سارجنت آمریکا ویلیامز-مرسدس ۰
۲۲ والتری بوتاس فنلاند کیک سائوبر-فراری ۰

در جدول نهایی فرمول یک ۲۰۲۴، مکس ورستپن ۳۱۳ امتیازی همچنان صدرنشین است. لندو نوریس و چازلز لکلرک با ۲۵۴ و ۲۳۵ امتیاز رده‌های بعدی را در اختیار دارند. اسکار پیاستری ۲۲۲ امیتازی و کارلوس ساینز ۱۸۴ امتیازی هم، شانس نایب قهرمانی در مسابقات امسال دارند.

در جدول تیمی، اتفاقی باورنکردنی رخ داده و حالا مکلارن ۴۷۶ امتیازی پس از سال‌ها به ردهٔ اول رسیده است. ردبول با ۲۰ امتیاز کمتر فعلاً در مقام دوم جدول دیده می‌شود و فراری نیز سوم است.

هفته آینده سنگاپور میزبان فرمول یک خواهد بود. این مسابقه یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

source

توسط autokhabari.ir