مقصر تولید «سورن پلاس» با موتور «پژو پارس» پیدا شد!/ وزیر صمت فورا یک مدیر متخصص برای ایرانخودرو انتخاب کند

به گزارش خبرنگار «تابناک»، روز گذشته خبری در فضای رسانه ای کشور مطرح شد مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی قصد دارد درباره تولید و تحویل سورن پلاس با موتور XU۷p به جای EF۷ توسط ایران خودرو، ورود کرده و موضوع را واکاوی کند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار «تابناک» نشان می دهد که گویا در بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱ زمانی که هنوز «مهدی خطیبی»، سکان مدیریت ایران خودرو را بر عهده داشت، فشار‌های زیادی از طرف وزارت صمت به وی وارد می شود مبنی بر اینکه چون قول داده ایم قرعه کشی حذف می شود باید پیش فروش گسترده‌ای اعلام کنید و به همه نوبت دهی شود و اینگونه بگوییم قرعه کشی حذف شده است!

مدیر عامل وقت ایران خودرو در آن زمان، به دلایل فنی و اقتصادی از پذیرش چنین درخواستی سر باز می زند و شنیده شده که حتی در نامه‌ای محرمانه به شدت از این خواسته وزارت صمت انتقاد می کند که چرا به جای حل مشکل با واژه‌ها بازی می کنید و اطلاعات اشتباه به مردم می دهید! چرا که حذف قرعه کشی زمانی معنی می دهد که عرضه خودرو بر تقاضای آن پیشی بگیرد.

با عنایت به نگارش چنین نامه ای و ایستادگی خطیبی مدیرعامل سابق ایران خودرو مقابل این درخواست وزارت صمت و موضوعاتی نظیر درگیری با یک سازمان رسانه ای بر سر نامه درخواست خودرو رانتی به این سازمان و عرضه خودرو در بورس و اعتراض به قیمت گذاری دستوری و مواردی از این قبیل در نهایت تصمیم گرفته می شود که در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ تغییر مدیریتی در ایران خودرو صورت گرفته و فردی بکار گماشته شود که با چنین خواسته هایی همراه باشد.

پس از جابجایی مدیر عامل شرکت ایران خودرو در اواخر اسفند ۱۴۰۱ مساله طرح پیش فروشی که پیشتر با آن مخالفت صورت گرفته بود، آغاز می شود و تا سال ۱۴۰۳ محصولات پیش فروش می شود که یکی از موارد همین سورن پلاس‌هایی است که اکنون مجلس تصمیم به پیگیری آن گرفته است!

از طرفی در سال ۱۴۰۲بنا به درخواست سازمان ملی استاندارد و به دلیل غیر استاندارد بودن خودروی پارس، گروه صنعتی ایران خودرو علیرغم رایزنی های بسیار برای ادامه تولید این خودروی غیر استاندارد و تحویل آن به مردم با همان شرایط نامناسب به منظور رفع مشکلات مربوط به تعهدات مبتنی بر پیش فروش صورت گرفته، در نهایت مجبور به توقف تولید مجبور به توقف تولید پارس هم می شود که این موضوع مشکلات را بیشتر هم می کند!

طبق اطلاعات به دست آمده، این دو عامل در کنار هم باعث می شود تصمیم گیران و مدیریت فعلی ایران خودرو « علیمردان عظیمی – که مدرک حقوق دارد» دستور تولید سورن پلاس با موتور خودروی پارس را صادر کنند که اگر مجلس به این موضوع ورود نمی کرد، قطعا هیچگاه ایران خودرو صدای آن را در نمی آورد!

این در حالی است که هویت سورن پلاس با موتور EF۷ معنی می شود و قبل از ۱۴۰۲ فقط در سایت تبریز این شرکت خودرو سازی، با این موتور تولید می شد.

این هم شاهکار جدید  مدیریتی در  خودروسازی هاست و طبیعتا افراد بله قربان گو و غیر متخصص که برای انتصاب در یک مسئولیت حاضر به پذیرش هر اقدامی می شوند، باعث بروز چنین خطاهایی هستند. به گفته متخصصین صنعت خودرو، هزینه استقامت در برابر دخالت‌های نابجای دولت در انتصاب مدیران غیر متخصص و بله قربان گو‌ را مدیران متخصص و سالم و مردم همیشه داده و می دهند.

 لذا وزیر صمت در دوره جدید لازم است علاوه بر انتخاب یک افراد متخصص برای مدیریت ایران خودرو و سایپا و پرهیز از انتصاب مدیران غیر متخصص و بله قربان گو‌ فضای صنعت خودروسازی کشور را به سمتی سوق بدهند که علاوه بر نوآوری و بروزرسانی در تولید محصولات، شرایط و فضا را به گونه ای پیش ببرند که نیاز به ورود مجلس برای تولید یک خودروی من درآوردی و گذاشتن کلاه گشاد بر سر مردم صرفا برای تامین نظر دیگران نباشد.

source

توسط autokhabari.ir