در مسابقهٔ درگ بین سه سدان اسپرت، پیشرانهٔ بنزینی برتر خواهد بود یا قوای محرکهٔ هیبریدی و یا موتورهای تمام الکتریکی؟

اکستریم VX اکستریم VX

این روزها سرعت و قدرت در خودروها به سه شیوهٔ مختلف شامل بنزینی، هیبریدی و الکتریکی در دسترس است. سه خودرویی که در اینجا می‌بینید یعنی ب‌ام‌و M3 CS، مرسدس C63 AMG و تسلا مدل ۳ پرفورمنس، هرکدام نمایندهٔ یکی از این روش‌های ارائهٔ پرفورمنس هستند. این خودروها در دو مسابقهٔ درگ به مصاف یکدیگر رفته‌اند تا مشخص شود کدام روش برتری دارد.

تسلا مدل ۳ ضعیف‌ترین خودروی گروه محسوب می‌شود. دو موتور الکتریکی این خودرو، تنها ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. در رتبهٔ بعدی، ب‌ام‌و M3 CS با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار می‌گیرد که ۵۵۰ اسب بخار قدرت دارد. قوی‌ترین خودرو در بین این سه هم مرسدس C63 AMG با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی و ۶۸۰ اسب بخار قدرت است. بااین‌حال، مرسدس با وزن ۲۱۵۵ کیلوگرم، نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم از ب‌ام‌و با وزن ۱۷۶۵ کیلوگرم سنگین‌تر است. تسلا نیز با وزن ۱۸۴۵ کیلوگرم، در بین این دو سدان آلمانی قرار می‌گیرد. هر سه خودرو چهارچرخ محرک هستند و از لانچ کنترل بهره می‌برند.

در مسابقهٔ درگ، هر سه خودرو عملکرد چشمگیری از خود نشان می‌دهند. مرسدس ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۲ ثانیه طی می‌کند. هرچند این زمان با پورشه کاررا GT یکسان است ولی در بین سه خودروی حاضر در درگ، C63 نمی‌تواند جایگاهی بهتر از آخر کسب کند. تسلا سریع‌تر از رقیب اشتوتگارتی است و ظرف تنها ۲.۸ ثانیه خود را از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این سدان الکتریکی ۴۰۰ متر را هم ظرف تنها ۱۱ ثانیه طی می‌کند ولی هنوز به‌اندازهٔ طول یک خودرو با ب‌ام‌و فاصله دارد.

M3 CS اما عملکرد بسیار چشمگیری را به نمایش می‌گذارد. این خودرو با استفاده از لانچ کنترل، قبل از آغاز حرکت توربوشارژرهای خود را به چرخش درمی‌آورد و پس از شروع حرکت، به لطف ضرایب کوتاه گیربکس، همیشه در بازهٔ حداکثر قدرت موتور باقی می‌ماند. نتیجه، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر مشابه تسلا و پیمودن ۴۰۰ متر ظرف تنها ۱۰.۹ ثانیه است. بااین‌حال، این رقابت هنوز تمام نشده زیرا قرار است بین سه خودرو یک مسابقهٔ درگ دیگر برگزار شود با این تفاوت که این بار از لانچ کنترل استفاده نخواهد شد.

با این کار، نتیجهٔ مسابقه کاملاً متفاوت می‌شود و حالا تسلا از همه جلو می‌افتد درحالی‌که دو سدان توربوشارژ آلمانی با مشکل مواجه می‌شوند. البته در مرسدس، نیروی برقی که از طریق موتور الکتریکی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود، هنگام پایین بودن دور موتور به شتاب گیری خودرو کمک می‌کند اما ب‌ام‌و که از هرگونه نیروی الکتریکی بی‌بهره است، بسیار از دو خودروی دیگر عقب می‌افتد. البته در ادامه، M3 CS خود را به C63 می‌رساند اما این خودروها برای جایگاه دوم رقابت می‌کنند زیرا تسلا با اختلاف جلو افتاده است.

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و M3 CS تسلا مدل ۳ پرفورمنس مرسدس C63 AMG
پیشرانه ۳ لیتری I6 توئین توربو الکتریکی دو موتوره ۲.۰ لیتری I4 توربو هیبرید
قدرت ۵۵۰ اسب بخار ۵۱۰ اسب بخار ۶۸۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر ۷۴۰ نیوتن متر ۱۰۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تک سرعته ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۷۶۵ کیلوگرم ۱۸۴۵ کیلوگرم ۲۱۵۵ کیلوگرم
قیمت ۱۱۹,۶۹۵ دلار ۵۴,۶۳۰ دلار ۸۵,۰۵۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۰ رای

source

توسط autokhabari.ir