جریمه سرعت غیرمجاز از نظر اکثر رانندگان امری ضروری برای کاهش میزان تصادفات خواهد بود اما گاهی اوقات رقم جریمه‌های سرعت غیرمجاز به ارقام دیوانه کننده‌ای می‌رسد!


صرف‌نظر از اینکه سفر پیش رو طولانی باشد یا کوتاه، سؤالات زیادی در ذهن راننده به وجود می‌آید. آیا جاده ایمن است؟ اگر سیستم ترمز از کار بیفتد چه‌کار باید انجام دهد؟ آیا می‌توانم از عهده مشکلات فنی خودرو برآیم؟ حداکثر سرعت مجاز در جاده چقدر است؟ سرعت بالا نه تنها از نظر ایمنی برای خود راننده و سرنشینان و رانندگان دیگر خطرناک است بلکه می‌تواند از طرق دیگری هم به افراد آسیب برساند.

اکستریم VX اکستریم VX

یکی از آسیب‌های سرعت بالا و غیرمجاز خدشه‌دار شدن سوابق راننده و همچنین حساب بانکی اوست و در برخی کشورها جریمه‌های سنگینی برای سرعت غیرمجاز تعیین کرده‌اند. بی‌شک بسیاری از رانندگان در دنیا نمی‌توانند از عهده جریمه ۱ میلیون دلاری برای سرعت غیرمجاز برآیند، این‌طور نیست؟ ما درباره کانر کاتو راننده اهل جورجیا آمریکا صحبت می‌کنیم که به خاطر سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت در منطقه‌ای که حداکثر سرعت مجازش ۸۸ کیلومتر در ساعت بوده ۱.۴ میلیون دلار جریمه شده است! البته مقامات این شهر اعلام کرده‌اند مبلغ ۱.۴ میلیون دلار در حقیقت وثیقه تعیین شده برای راننده متخلف است و مبلغ واقعی جریمه در دادگاه مشخص خواهد شد. باید دانست اکثر جریمه‌های تعیین شده برای سرعت غیرمجاز در آمریکا از چند صد دلار بیشتر نمی‌شوند و به‌طور متوسط مبلغ این جریمه حدود ۱۵۰ دلار است اما باید دانست بیشترین مبلغ جریمه‌های سرعت غیرمجاز به ایالات ویرجینیا و ایلینویز اختصاص دارد.

همانند هر جریمه دیگری، استانداردهای تعیین شده برای جریمه‌های سرعت غیرمجاز در کشورهای مختلف بر اساس فاکتورهای گوناگون فرق می‌کند و احتمالاً هرچقدر اختلاف سرعت خودروی شما با سرعت مجاز کمتر باشد جریمه تعیین شده نیز کمتر خواهد بود. دانستن این نکته ضروری است که جریمه سرعت غیرمجاز در برخی از کشورهای توسعه یافته جهان بسیار سنگین خواهد بود. در کشور سوئیس میزان این جریمه به وضعیت مالی او بستگی دارد. در سال ۲۰۱۰ یک راننده سوئیسی در این کشور با سرعتی که بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بیشتر از سرعت مجاز بود متوقف شد و مقامات این کشور جریمه حدود ۱ میلیون دلاری برای او در نظر گرفتند. قبل از این واقعه بیشترین میزان جریمه سرعت غیرمجاز مبلغ ۲۹۰ هزار دلار بود که به یک راننده مختلف با سرعت ۱۳۷ کیلومتر در ساعت در منطقه‌ای با سرعت مجاز ۸۸ کیلومتر در ساعت اختصاص یافت. خودروی این راننده یک فراری تستاروسا بود که توقیف شد. همچنین آندرس ویکلف میلیاردر فنلاندی با جریمه‌های سرعت غیرمجاز زیادی نقره‌داغ شده که یکی از آن‌ها در سال قبل و با مبلغ حدود ۱۳۰ هزار دلار بوده است.

در اسپانیا هم یک راننده پورشه ۹۱۱ با سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت در بزرگراهی که محدودیت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت داشت رانندگی کرد و به ۶ ماه زندان و جهار سال ممنوعیت رانندگی، جریمه شد.

اگرچه روبرو شدن رانندگان با جریمه ۱ میلیون دلاری احتمال کمی دارد اما بهتر است همیشه سرعت مجاز را در جاده‌ها و خیابان‌ها رعایت کنید. در پایان باید گفت نرخ‌های جدید جرائم رانندگی کشورمان در سال ۱۴۰۳ از چند ماه قبل ابلاغ شده و بر این اساس تجاوز از سرعت مجاز تا ۱۰ کیلومتر در ساعت در کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی جریمه ۱۰۰ هزار تومانی دارد درحالی‌که میزان این جریمه در سایر شهرها و روستاها و راه‌های روستایی به ترتیب ۷۰ و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است. بیشترین مبلغ جریمه سرعت غیرمجاز در کشورمان به تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت اختصاص دارد که مبلغش برای کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی ۵۰۰ هزار تومان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

source

توسط autokhabari.ir