در نمایشگاه خودروی مشهد، سایپا نسخهٔ نهایی تندر ۹۰ ایرانی یا همان P90 را رونمایی کرده و قرار است تا پایان امسال عرضهٔ آن را آغاز کند.
کادیلا p90

اکستریم VX اکستریم VX

فروردین ۱۴۰۲ بود که سایپا در محل کارخانهٔ مگا موتور، از نسخهٔ ایرانیزهٔ رنو لوگان یا تندر ۹۰ رونمایی کرد و حالا پس از گذشت حدود یک سال و نیم، سرانجام نسخهٔ نهایی این خودرو در نمایشگاه مشهد به نمایش درآمده است. هنوز اما نام نهایی این لوگان ایرانی مشخص نیست. در ابتدا گفته می‌شد این ماشین با نام کادیلا عرضه خواهد شد اما این نام هم‌اکنون کنار گذاشته شده و تندر ۹۰ ایرانیزهٔ سایپا فعلاً با نام P90 شناخته می‌شود. همچنین طبق برخی گفته‌ها، این خودرو با نام پارس تندر راهی بازار خواهد شد یعنی همان نامی که پارس‌خودرو قبلاً برای فیس‌لیفت L90 استفاده کرده بود.

همچنین بخوانید: مقایسه پارس خودرو P90 با تندر ۹۰، بررسی تغییرات لوگان ایرانی

درهرحال، می‌دانیم که P90 توسط پارس‌خودرو و در کنار سهند تولید می‌شود و احتمالاً تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد. تندر ۹۰ ایرانی در بیرون بازطراحی بزرگی را تجربه کرده و نمای کاملاً متفاوتی نسبت به L90 دارد. بااین‌حال، این طراحی جدید خصوصاً در قسمت جلو با چراغ‌های بزرگ و حجم‌پردازی‌های اغراق‌شده، تناسبی با فرم کلی قدیمی و اقتصادی لوگان ندارد. همچنین پروفیل جانبی خودرو هم به‌جز رینگ‌های جدید و آینه‌هایی که از ساندرو گرفته شده‌اند، کاملاً با L90 یکسان هستند. در عقب P90 شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که تا روی در صندوق کشیده شده و هماهنگی بهتری با فرم جعبه‌ای شکل لوگان دارند. به لطف این چراغ‌ها و سپر جدیدی که بخش بزرگی از آن با پلاستیک سیاه پوشیده شده، عقب P90 نمای بهتری نسبت به فرم قدیمی و اقتصادی L90 پیدا کرده است.

در داخل این خودرو اما از همان داشبورد ساندرو استفاده شده که کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته طراحان با استفاده از نمایشگر لمسی نسبتاً بزرگ، مجموعهٔ جدید کنترل‌های سیستم تهویه و صفحه آمپر جدید با یک LCD رنگی بزرگ به‌عنوان کامپیوتر سفری در وسط سعی در بروز کردن این داشبورد داشته‌اند ولی بااین‌وجود، P90 از لحاظ طراحی داخلی حتی در قیاس با خودروهای داخلی مثل شاهین و دنا پلاس حرفی برای گفتن ندارد. همچنین در این خودرو از غربیلک فرمان کوییک استفاده شده که نوشتهٔ پارس خودرو روی آن نقش بسته است!

P90 از لحاظ امکانات طبق استانداردهای خودروهای ایرانی شرایط نسبتاً مناسبی دارد و مواردی مثل دو ایربگ، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دی‌لایت، چراغ‌های خودکار، سیستم پایش باد تایرها، فرمان برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، شیشه دودی عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور باران، دوربین دید عقب و آنتن کوسه‌ای را ارائه می‌کند. این لیست هرچند چندان قابل‌توجه نیست اما در حد رقبایی مثل سورن پلاس و رانا پلاس خواهد بود.

در پارس خودرو P90 خبری از پیشرانهٔ K4M رنو نیست و جای آن را موتور ۱.۶ لیتری جدید ME16 سایپا گرفته است. این پیشرانه درواقع همان موتور EC5 پژو-سیترئن محسوب می‌شود که در دوران برجام به سایپا رسید و آن را باید نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5 پلاس ایران‌خودرو دانست. البته گفته می‌شود این موتور در برخی قسمت‌ها مثل بلوک سیلندر با موتور ایران‌خودرو متفاوت است و به همین دلیل، گشتاور بیشتری برابر با ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت این موتور هم ۱۱۱ اسب بخار اعلام شده است. سایپا همین پیشرانه را در شاهین پلاس هم استفاده کرده است. برای انتقال نیروی این موتور در P90 هم از همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی شاهین استفاده شده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

source

توسط autokhabari.ir