بدون شک ولوو FH یکی از تأثیرگذارترین خودروهای تجاری در تاریخ خودروسازی است. کامیونی که همیشه نوآوری‌های زیادی را به دنیای خودروهای سنگین وارد کرده و همیشه یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تجاری دنیا نیز شناخته می‌شود. ولوو FH در سال 1993 معرفی شده است و تا امروز، چهارمین نسل این خودرو معرفی شده که در هر نسل، به روزرسانی‌های زیادی نیز به خود دیده است.

نسل اول ولوو FH: سال 1993

ولوو سری FH را در سال 1993 معرفی کرد. طراحی خاص ولوو FH و آیرودینامیک بالای آن در مقایسه با دیگر رقبایش در آن روزها، کاملاً این کشنده را در یک وضعیت خاص قرار می‌داد که باعث شد به عنوان کامیون برتر سال 1994 انتخاب شود. تا آن روز، هیچ خودرو تجاری با این طراحی عرضه نشده بود و از این نظر، ولوو FH کاملاً به یک دنیای دیگر تعلق داشت.

ولوو از طراحی جعبه‌ای شکل سری F به یک طراحی آیرودینامیک مهاجرت کرده بود و همین دگرگونی در طراحی داخل کابین نیز دیده می‌شد. کابین این کشنده در آن روزها به عنوان ایمن‌ترین کابین ساخته شده توسط ولوو معرفی شد که توانست با موفقیت، آزمایش‌های سنگین تصادف و ضربه را پاس کند. برای این سری دو سری موتور 12 و 16 لیتری در نظر گرفته شد. موتور جدید 12 لیتری با کد D12A می‌توانست قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای سری قبل تولید کند.

همچنین ولوو برای این موتور از ترمز موتوری با عملگرد سوپاپ نیز استفاده کرد تا این پیشرانه از هر نظر یک برگ برنده باشد. ولوو برای FH در سال 1995 از کیسه هوای راننده نیز استفاده کرد تا آن زمان در خودروهای تجاری سابقه نداشت.

ولوو در طراحی نسل اول FH، نوآوری‌های زیادی انجام داد. این نسل از ولوو به شکل گسترده‌ای با گیربکس‌های اتوماتیک نیز به دست مشتریان می‌رسید که تا آن روزها سابقه نداشت. ولوو FH نسل اول تا سال 2002 روی خط تولید باقی ماند و یک بار نیز در سال 1998، یک تغیر چهره و فیس لیفت را تجربه کرد. همچنین ولوو بر اساس این نسل، طراحی مدل‌های سبک‌تر خود مثل FM را نیز انجام داد. ولوو همچنین در سال‌های پایانی نسل اول، گیربکس‌های سری I-shift خود را معرفی کرد که همیشه یکی از برترین گیربکس‌ها در دنیای خودروهای تجاری بوده و هست.

در سال 2001، ولوو برنامه کنترل پایداری را روی FH پیاده سازی کرد که در زمان‌های نیاز می‌توانست به شکل هوشمندانه و با تمام توان از سیستم ترمز چرخ‌ها، ترمزموتوری، ترمز تریلر و ترمز گیربکس برای کنترل کشنده و پایدار کردن آن استفاده کند.

نسل دوم ولوو FH: سال 2002

نسل دوم ولوو FH در سال 2002 معرفی شد که هرچند از اصول و چهارچوب‌های طراحی نسل اول پیروی می‌کرد اما دگرگونی‌های طراحی آن به حدی بود که چهره‌ای کاملاً متمایز با نسل اول داشت.

چراغ‌ها بزرگ و کشیده، به صورت ذوزنقه‌ای بودند که روشنایی بیشتری ایجاد می‌کردند و چهره خودرو را به روزتر نشان می‌دادند. داشبورد و طراحی داخل کابین نیز کاملاً دگرگون شده بود و یک نسل ارتقا را نشان می‌داد. ارگونومی و راحتی راننده، اصلی‌ترین ملاک طراحی داخل کابین بود که ولوو به خوبی به این هدف رسیده بود.

ولوو همچنین برای اولین بار از تکنولوژی توربوکامپاوند در این سری استفاده کرد که باعث افزایش گشتاور موتور در دورهای پایین می‌شد. همچنین با نصب ترمز الکترونیکی EBS که مانع از انحراف خودرو در زمان ترمزگیری‌های شدید می‌شود، ایمنی ولوو FH را ارتقا داد.

در سال 2005، نسل جدید ریتاردر ترمز ولوو نیز معرفی شد که نسبت به موتورهای نسل قبل، 25 درصد کارایی و قدرت بیشتر داشت.

در سال 2008، موتورهای 12 لیتری ولوو با کمی افزایش حجم به 13 لیتر رسیدند و به همین خاطر کم کم عدد 12 از کنار نام FH حذف شد. چرا که از سری F، کشنده‌های این رده از ولوو با عدد 12 همیشه همراه بودند که با تبدیل موتور به 13 لیتری، باید تغییر نامی تاریخی در نام‌های کشنده ولوو رخ می‌داد که ولوو ترجیح داد تا کلاً عدد را از کنار نام این کشنده حذف کند.

در سال 2008، ولوو یک فیس لیفت روی FH انجام داد که باعث ارتقا فنی و ظاهری این خودرو شد. چراغ‌های جلو به صورت دو تکه شدند که همین رویه در نسل بعدی FH نیز ادامه پیدا کرد و جلوپنجره نیز زیباتر شد. همچنین در این نسل، رادارهای خط خوان و سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده نیز روی کامیون‌های FH نصب شدند.

نسل سوم ولوو FH: سال 2012

ولوو با نسل سوم FH، تکنولوژی‌های خاصی را به نمایش گذاشت که بعضی از آنها، سر و صدای زیادی به پا کردند. ولوو FH نسل سوم، طراحی کاملاً دگرگون شده‌ای نسبت به نسل قبل داشت و فضای داخل کابین نیز، کاملاً نمایی مدرن و زیبا به خود گرفت.

این نسل از سیستم فرمان خاصی به نام Volvo Dynamic Steering استفاده کرد که راحتی بالای فرمان گیری در کنار دقت بالای این سیستم، مهم‌ترین مشخصه آن است. این سیستم فرمان حتی اجازه داد که برنامه‌های کمکی متنوعی برای این نسل از ولوو FH طراحی و نصب شود. گفته می‌شود که این فرمان به کمک سنسورهایی که دارد، بیش از 2 هزار بار در ثانیه رفتار راننده را پیش بینی می‌کند.

نسل سوم ولوو FH، برای اولین بار در دنیا از سیستم محور جلو سه پارچه نیز استفاده کرد که راحتی رانندگی در حد یک سواری را برای آن به ارمغان آورد. اما نوآوری‌های نسل سوم به همین جا ختم نشد. سیستم i-see ولوو که یک گیربکس متصل به GPS برای دنده کشی بهتر در مسیرها هست نیز در این نسل معرفی شد. همچنین ترمز خودکار هوشمند و امکان فرمان گیری با کمک رادارهای خط خوان هم در آخرین سال‌های حضور این نسل، روی ولوو FH قرار گرفت.

ولوو برای رفاه هرچه بیشتر راننده و سرنشین، سیستم تهویه مطبوع ولوو FH نسل سوم را به یک تکنولوژی به نام I-Park Cool مجهز کرد که کار آن، نگه داشتن دمای هوای کابین در حد تنظیم شده در هنگام خوابیدن است.

ولوو در سال 2014، از یک گیربکس دوکلاچه برای FH رونمایی کرد که سرعت تعویض دنده در آن به طرز چشمگیری بالا بود و در نتیجه، افت دور موتور و توان و کشش کشنده با این گیربکس به حداقل خود می‌رسید. همچنین امکان بالا دادن محور سوم با وجود داشتن دیفرانسیل در کشنده‌های سه محور 4×6 نیز از دیگر تکنولوژی‌هایی بود که در این کشنده دیده می‌شود که باعث کاهش چهار درصدی در مصرف سوخت خواهد شد.

موفقیت ولوو نسل سوم به قدری بالا بود که ولوو تصمیم گرفت تا آن را در سال 2020 یک فیس لیفت جزیی کند تا بتواند چند سال دیگر نیز آن را روی خط تولید داشته باشد. چراغ‌ها تغییر کردند، یک سری از سیستم‌های ایمنی و رفاهی و طراحی داخل نیز به روز شد. اما نسخه قبلی نیز همچنان با نام FH کلاسیک در یک سری از بازارها تولید شد.

»» قیمت انواع ماشین سنگین در ایران ««

سال 2024 که باتغییرات اندکی در نمای خودرو مثل تغییر در لوگو و نشان ولوو همراه بود، سال خاصی برای کشنده FH به حساب می‌آید. چرا که بعد از سال‌ها دوباره لقب قوی‌ترین کشنده اروپا را از اسکانیا 770 اسب بخاری پس گرفت. نسخه FH16 این بار با موتورهای 600 اسبی، 700 اسب بخاری و در نهایت 780 اسب بخاری با 3800 نیوتن متر گشتاور تولید شدند.

نسل چهارم ولوو FH: سال 2024

ولوو نسل چهارم خود را با نام Aero معرفی کرده است که بیانگر اوج طراحی آیرودینامیک این خودرو است. همچنین نسخه الکتریکی ولوو FH که در سال 2021 و به صورت محدودی ساخته می‌شد، این بار در قالب یکی از مدل‌های چهارگانه ولوو FH قرار گرفته است.

ولوو FH در نسل چهارم خود با چهار نسخه FH Aero، ولوو FH Aero گازسوز، ولوو FH Aero الکتریکی و FH16 Aero ساخته می‌شود.

طراحی خودرو در بیرون به کلی دگرگون شده است اما داخل تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی دیده نمی‌شود. همچنین ولوو برای اولین بار به صورت رسمی از دوربین‌های جانبی به جای آینه‌های بغل استفاده کرده است. اگر از بغل به این کشنده زیبا نگاه کنیم، می‌بینیم که شیب طراحی جلو کمی بیشتر از نسل قبلی است.

در ولوو FH Aero، حدود 24 سانتیمتر کشیدگی در جلو دیده می‌شود که باعث ایجاد یک فضای بیشتر و بهبود آیرودینامیک این کشنده شده است. در این نسل از ولوو FH، از تمام تکنولوژی‌های نسل‌های قبلی به همراه یک سری امکانات رفاهی و ایمنی جدید استفاده شده است تا ایمنی و راحتی رانندگی با آن به اوج خود برسد.

»» خرید و فروش کامیون ولوو اف هاش ««

ولوو در این نسل روی نسخه الکتریکی FH خیلی حساب باز کرده است و برای آن از دو یا سه موتور برقی با قدرت مجموع 657 اسب بخار استفاده کرده است. شارژ باتری‌های این نسخه نیز بسته به اینکه از چه شدت جریانی برای شارژ استفاده شود، بین 2.5 تا 9.5 ساعت طول می‌کشد. نسخه گازسوز FH Aero نیز با موتورهای 420 اسب بخاری، 460 و 500 اسبی عرضه می‌شود و قابلیت کار با بیودیزل را نیز دارا هستند.

source

توسط autokhabari.ir