تویوتا برای حضور در مسابقات قهرمانی ریپکو سوپرکارز ۲۰۲۶ از سوپرا مسابقه‌ای مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی رونمایی کرده است.
تویوتا سوپرا مسابقه‌ای

یکی از نمادین‌ترین خودروهای صنعت ژاپن را می‌توان سوپرا دهه ۹۰ میلادی دانست. این خودرو به خاطر دینامیک خود و پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی ۲JZ-GTE محبوبیت زیادی بین طرفداران و تیونرها دارد. پس از خاتمه تولید این نسل سوپرا شاهد وقفه ۱۷ ساله برای تولید نسل جدیدش بودیم. ژاپنی‌ها برای توسعه سوپرای جدید با بی ام و همکاری کردند. پنجمین نسل سوپرا از پلتفرم بی ام و Z4 استفاده کرده و قوای محرکه ۶ سیلندر خطی این برند مجهز است.

اکستریم VX اکستریم VX

اما هم‌اکنون می‌توان پیشرانه قوی‌تری را روی سوپرا مشاهده کرد هرچند امکان خرید آن از طریق نمایندگی‌های تویوتا وجود ندارد. شاخه استرالیای تویوتا از GR سوپرا مسابقه‌ای که قرار است در فصل ۲۰۲۶ مسابقات قهرمانی ریپکو سوپرکارز حضور یابد رونمایی کرده است. نیروبخش این خودرو همانند دیگر رقبا پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی است. مسابقات ریپکو سوپرکارز که قبلاً با عنوان قهرمانی خودروی تورینگ استرالیا شناخته می‌شد در ابتدا رویدادی تک مسابقه‌ای بود اما هم‌اکنون بسیار توسعه یافته و معمولاً در شرایط سختی برگزار می‌شود. شهرهای بزرگ استرالیا میزبان این رقابت‌ها هستند هرچند یک رویداد سالانه در منطقه حومه شهر نیز وجود دارد. تا سال ۲۰۲۳ شورولت کامارو و فورد موستانگ در این رویداد حضور داشتند اما از سال ۲۰۲۶ تویوتا هم با GR سوپرا به رقابت خواهد پرداخت.

ژاپنی‌ها با دو تیم متفاوت راهی ریپکو سوپرکارز می‌شوند که اگرچه هویت یک تیم منتشر نشده اما تیم دوم واکین شاو آندرتی یونایتد WAU است که شریک تویوتا محسوب می‌شود. چاز موسترت و رایان وود رانندگان سوپرای ۸ سیلندر در این مسابقات خواهند بود. باید به این نکته اشاره کنیم که WAU هم‌اکنون مسئول تبدیل توندرا فرمان چپ به نسخه فرمان راست در تأسیسات ملبورن نیز هست. تمامی خودروهای شرکت کننده در ریپکو سوپرکارز باید حداقل وزن ۱۳۳۵ کیلوگرمی داشته باشند و از پیشرانه ۸ سیلندر استفاده کنند. فورد موستانگ به پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری کایوت با بلوک آلومینیومی مجهز است درحالی‌که کامارو از پیشرانه ۵.۷ لیتری استفاده می‌کند. این پیشرانه‌ها سال قبل معرفی شده‌اند و ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارند؛ اما نیروبخش سوپرا پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری تمام آلومینیومی ۲UR-GSE خواهد بود که در زیر کاپوت خودروهایی همچون لکسوس LC500 و RC-F بکار رفته است. تویوتا هایلوکس قهرمان رقابت‌های داکار ۲۰۱۹ نیز از همین پیشرانه استفاده کرده است. اگرچه مشخصات خودروهای نسل سوم حاضر در این مسابقات منتشر نشده اما انتظار می‌رود قدرت مشابهی داشته باشند.

برخلاف برخی پروژه‌های مسابقه‌ای دیگر، GR سوپرا مسابقات ریپکو سوپرکارز نسخه استاندارد ارتقا یافته نیست بلکه از صفر و بر پایه شاسی لوله‌ای خاصی تولید شده است. بخش‌های جلو و عقب خودرو قابل تعویض هستند و اگر حادثه‌ای رخ دهد به سادگی می‌توان چنین کاری را انجام داد. این بخش‌ها از جوشکاری دقیقی بهره برده‌اند و بسیار مستحکم هستند. شاسی اصلی خودرو با پانل‌های بدنه‌ای پوشانده شده که به خوبی سوپرای خیابانی را شبیه‌سازی می‌کنند. البته تغییرات لازم در بدنه اعمال شده تا خودرو آماده مسابقات شود. حتی شیشه جلو که از جنس پلی کربنات است دارای پوشش گرم شونده برای جلوگیری از مه گرفتگی بوده و همچنین چندین لایه پلاستیک شفاف نیز در شیشه بکار رفته که با کندن آن‌ها می‌توان آلودگی‌ها را جدا کرد. البته دو لایه آخری همیشه در جای خود باقی می‌مانند تا از شیشه جلوی ۷۰۰۰ دلاری محافظت کنند. این شیشه گران‌قیمت تنها یکی از قطعات خاص خودرویی است که قیمتش می‌تواند تا ۶۰۰ هزار دلار هم برسد.

اگرچه هنوز چند سالی تا حضور تویوتا سوپرا مسابقه‌ای در این رقابت‌ها باقی مانده اما مدل گلی آن تولید شده است. با اینکه سوپرا ۸ سیلندر در نگاه اول مشابه نسخه استاندارد است اما با دقت بیشتر می‌توان تغییرات را مشاهده کرد. کاپوت این مدل مسابقه‌ای خیزهای تندی دارد که به مرکز سپر می‌رسند و فضایی هم در مرکز کاپوت و نزدیک شیشه جلو تعبیه شده که کمی گودتر است. سپر جلو نیز در ارتفاع پایین‌تری نصب شده و از ورودی‌های بزرگ‌تر و اسپلیتر خاصی سود می‌برد. در بخش عقب یک بال بزرگ باعث تمایز بیشتر خودرو با نسخه استاندارد می‌شود. نکته مهم اینکه برخی قطعات آیرودینامیک مدل‌های مسابقه‌ای در سال ۲۰۲۳ حذف شدند و تغییراتی به وجود آمد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش بیش از ۶۵ درصدی داون فورس به منظور تأکید روی مهارت‌های رانندگان اشاره کرد. البته در عوض فرصت‌های بیشتری برای سبقت‌گیری خودروها نیز فراهم شده است.

این تنها حضور تویوتا در موتور اسپرت نیست چراکه ژاپنی‌ها در رقابت‌های قهرمانی استقامت جهان، قهرمانی رالی و داکار نیز حضور دارند. به این لیست باید رقابت‌های ناسکار و چندین مسابقه جی تی و… را نیز افزود. تویوتا حضوری کوتاه‌مدت در مسابقات ریپکو سوپرکارز نخواهد داشت و تعهد ۵ ساله خود به حضور در آن را با چهار خودرو اعلام کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

source

توسط autokhabari.ir