یکی دو سال پیش خرید خودرو با بودجه‌های ۲۰۰ – ۳۰۰ میلیون تومانی امکان‌پذیر بود و می‌شد تیبا و کوییک و ساینا را به‌صورت صفر کیلومتر از بازار خریداری کرد. اما تورم مزمن و افزایش مداوم نرخ ارزهای خارجی، قیمت خودرو را هر ساله نسبت به دوره زمانی گذشته بیشتر می‌کند و با توجه به عدم افزایش درآمدها نسبت به تورم، ماشین به یک کالای لوکس و سرمایه‌ای تبدیل شده است. در سال ۱۴۰۳ اگر کسی بخواهد یک خودرو اقتصادی و ارزان‌ترین محصول ایران خودرو و سایپا را از فهرست خودروهای ۴۵۰ میلیون تومانی بخرد، باید حداقل ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کند. این در حالی است که حداقل حقوق در سال ۱۴۰۳ معادل ۷ – ۸ میلیون تومان است و در صورتی که کل درآمد پس‌انداز شود، بعد از ۶۴ ماه (۵ سال و ۴ ماه) می‌توان یک دستگاه خودرو ۴۵۰ میلیون تومانی خرید. هر چند ۵ سال دیگر قیمت ماشین‌های این لیست می‌تواند به یک میلیارد تومان برسد.

در حال حاضر، نرخ دلار در محدود ۵۹ – ۶۱ هزار تومان تثبیت شده و ازاین‌رو قیمت خودروها نیز کما بیش ثابت مانده است. البته باید دید که برنامه‌های وزارت صمت دولت پزشکیان چه زمانی اجرایی می‌شود و آیا محمد اتابک به‌عنوان وزیر صمت می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار و صنعت خودرو بگذارد یا روال وزیران قبلی و آشفتگی بازار ادامه پیدا می‌کند. همان‌طوری هم که پیش‌بینی می‌شد ورود خودروهای خارجی جدید نیز نتوانسته قیمت‌ها را کاهش دهد.

آریسان ۲

مدل ۱۴۰۳ – ۴۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

آریسان ۲ نسخه تقویت‌شده و بهبودیافته وانت آریسان است که در تابستان ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودرو مشهد معرفی و رونمایی شد و پاییز همان سال به بازار رسید. اضافه شدن چراغ‌های مه‌شکن جلو و خطوط رنگی روی بدنه تنها تفاوت‌های ظاهری آریسان ۲ با مدل قبلی است. اما نسل جدید وانت ایران خودرو از نظر فنی به طور کامل تقویت شده و بهبود یافته است و حالا از پیشرانه قوی‌تر و کم‌آلاینده‌تری استفاده می‌کند.

اطلس G

مدل ۱۴۰۳ – قیمت ۴۶۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اطلس G را می‌توان سومین فیس لیفت تیبا ۲ به شمار آورد. این هاچبک کوچک روی همان پلتفرم X200 سایپا ساخته شده است و در نمای جلو و عقب با تیبا ۲ و کوییک تفاوت دارد، هر چند در نمای جانبی همان طرح اولیه را حفظ کرده است. کابین سایپا اطلس هم طرح جدیدتری از هاچبک‌های قبلی سایپا دارد. اما از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی بین خودروهای هاچبک سایپا دیده نمی‌شود و همچنان همان موتور ۱.۵ لیتر ۸ سوپاپ به کار می‌رود. البته پیشرانه اطلس کمی به‌روز شده تا ۴ اسب بخار قدرت بیشتری تولید کند. مزیت اطلس به تیبا و کوییک، آپشن‌های بیشتری است که در آن به کار رفته است.

ساینا S

دنده‌ای – گازسوز – مدل ۱۴۰۳ – ۴۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ساینا S  اولین فیس لیفتی است که گروه خودروسازی سایپا از ساینا ارائه کرد. سپرهای عقب و جلو، جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های این خودرو به‌طور کامل عوض شده، اما از نظر مشخصات فنی تغییری نداشته است. چراغ بدرقه، آینه بغل برقی، کامپیوتر سفری، صندلی قابل تنظیم راننده و سرنشین جلو از آپشن‌های فیس‌لیفت جدید این خودرو است. در سال ۱۴۰۲ تیپ‌های جدید اتوماتیک و دوگانه‌سوز ساینا S به بازار آمد. ساینا S تیپ DA که در بازار با نام ساینا SDA نیز عرضه می‌شود، در اصل نسخه پایه این سدان کوچک است. ساینا S دوگانه‌سوز در نیمه اول ۱۴۰۲ به بازار آمد. قدرت موتور این تیپ ۸۲ اسب بخار است و ۵ اسب کمتر از دیگر تریم‌ها نیرو تولید می‌کند. دلیل افت قدرت پیشرانه در این خودرو استفاده از دریچه گاز مکانیکی به‌جای دریچه برقی است.

سهند S

مدل ۱۴۰۳ – ۴۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سهند S فیس لیفت ساینا S محسوب می‌شود و ظاهر به‌روزتر و بهتری از قبل پیدا کرده است. به‌علاوه پیشرانه خودرو نیز به‌روز شده است تا قدرت و گشتاور بیشتری معادل ۹۰ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر را در اختیار راننده بگذارد. در حال حاضر سهند پارس خودرو فقط با گیربکس دستی ۵ سرعته به فروش می‌رسد، اما در آینده نسخه اتوماتیک آن با جعبه دنده CVT نیز روانه بازار خواهد شد. این خودرو مدل پایه سهند به حساب می‌آید.

کوییک GXR

تیپ H – دنده‌ای – مدل ۱۴۰۳ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کوییک GX نسخه جدید کوییک است که در دو تیپ GX-L به‌عنوان نسخه پایه و تیپ GX-H به عنوان مدل فول آپشن روانه بازار شده است. طراحی ظاهری و داخلی مدل GX با کوییک S یکسان است، با این تفاوت که کوییک GXH نمایشگر لمسی ۷ اینچی روی داشبرد و صندلی‌های چرمی دارد. پیشرانه این نسخه از کوییک به‌روز شده و ۳ اسب بخار قدرت بیشتری از مدل‌های قبلی تولید می‌کند. نسخه دو رنگ این خودرو با نام کوییک GXR به فروش می‌رسد.

کوییک R پلاس

اتوماتیک – مدل ۱۴۰۳ – ۴۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کوییک R پلاس نسخه فول آپشن کوییک R است که از سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه می‌شود. این خودرو از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتی با نسخه معمولی R ندارد و از همان پیشرانه ۸ سوپاپ ۸۷ اسب بخاری بهره می‌برد. سری جدید کوییک R پلاس با گیربکس CVT و مشابه با کوییک پلاس اتوماتیک عرضه می‌شود. رینگ آلومینیومی، دی لایت، فرمان برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، ورود و استارت بدون کلید، روکش چرم صندلی و شیشه دودی عقب آپشن‌ها و امکاناتی است که به کوییک R پلاس اضافه شده است.

کوییک SR

مدل ۱۴۰۳ – ۴۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کوییک SR یکی از انواع کوییک و محصول جدید سایپا است که در پاییز ۱۴۰۲ تحویل مشتریان شد. همان‌طور که از اسم این خودرو برمی‌آید، ترکیبی از طراحی ظاهری کوییک S و تریم دو رنگ کوییک R است. مشخصات فنی کوییک SR تفاوتی با دیگر تریم‌های کوییک ندارد و همچنان از یک موتور ۱.۵ لیتری ۸۷ اسب بخاری و گیربکس دستی ۵ سرعته بهره می‌برد. در طراحی ظاهری و داخلی این خودرو تغییری نسبت به کوییک اس دیده نمی‌شود. همین‌طور فهرست امکانات و تجهیزات نیز ثابت مانده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source

توسط autokhabari.ir