تویوتا در حال اماده‌سازی کراس‌اوور الکتریکی جدیدی بنام bZ3C است که حالا تصاویر و اطلاعات اولیه آن منتشر شده است. این سومین خودروی الکتریکی تویوتا از سری bZ محسوب می‌شود که قرار است تولید آن از سه‌ماهه پایانی سال 2024 در کارخانه جوینت ونچر فاو-تویوتا در چین آغاز شود. در چین، هر خودروی جدیدی قبل از عرضه به بازار باید توسط سازمان‌های مربوطه تأیید شود و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین هرماه لیست خودروهای جدیدی که در حال طی کردن مراحل دریافت تأییدیه هستند را منتشر می‌کند.

خودروسازان اما از این موضوع اصلاً راضی نیستند زیرا تصاویر و مشخصات خودروهای جدیدی که هنوز معرفی نشده‌اند را افشا می‌کند. یکی از خودروهایی که اطلاعات و مشخصات آن برای دریافت تأییدیه به وزارت صنعت چین فرستاده شده، تویوتا bZ3C است و بنابراین، پیش از معرفی رسمی می‌توانیم تصاویر و مشخصات نسخه تولیدی و نهایی آن را ببینیم. این خودرو یک کراس‌اوور کوپه پنج‌نفره با ظاهری شبیه پریوس است. خودروی الکتریکی جدید تویوتا 4,780 میلی‌متر طول، 1,866 میلی‌متر عرض و 1,510 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,880 میلی‌متر است. این کراس‌اوور ژاپنی 1920 کیلوگرم وزن دارد و با رینگ‌های 18 یا 21 اینچی قابل خریداری خواهد بود.

قوای محرکه تویوتا bZ3C ساخت بی‌وای‌دی است. این خودرو از یک موتور الکتریکی با 268 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که توسط شرکت زیرمجموعه بی‌وای‌دی بنام فودی پاور در چانگشا تولید می‌شود. انرژی موردنیاز این موتور هم توسط یک پکیج باطری لیتیوم آهن فسفات ساخت بی‌وای‌دی تأمین می‌شود. ظرفیت این باطری هنوز مشخص نیست ولی انتظار می‌رود شعاع حرکتی bZ3C چیزی بین 500 تا 600 کیلومتر باشد. حداکثر سرعت خودرو هم روی 160 کیلومتر بر ساعت دست محدود شده است. علاوه بر موتور و باطری، پلت‌فرم bZ3C هم به‌طور مشترک توسط تویوتا و بی‌وای‌دی توسعه پیدا کرده است. پیش‌نمایش این خودرو اوایل سال جاری در نمایشگاه خودروی پکن ارائه شد.

تویوتا هم‌اکنون دو خودروی الکتریکی شامل کراس‌اوور bZ4X و سدان bZ3 را در چین عرضه می‌کند که bZ4C هم تا پایان سال جاری به آن‌ها اضافه خواهد شد. در کشورمان نیز شرکت برساوش قصد واردات bZ3 را دارد درحالی‌که شرکت نامی خودرو هم به‌تازگی از bZ4X رونمایی کرده است.

source

توسط autokhabari.ir