دیار خودرو در حالی به‌تازگی از بایک X7 رونمایی کرده است که زمستان گذشته همین خودرو توسط مکث موتور در نمایشگاه تهران رونمایی شد.

اکستریم VX اکستریم VX

شرکت دیار خودرو که در سال ۱۳۷۹ تأسیس شد، در طول تاریخ خود هرچند خودروهای مختلفی را از برندهایی مثل بایک و گریت وال به بازار عرضه کرده است اما این شرکت هیچ‌گاه نتوانست حضور پررنگی در بازار خودروی کشورمان داشته باشد. سپس دیار خودرو در سال ۱۴۰۱، با همکاری شرکت چینی بایک، جوینت ونچری بنام سانیار موتور را ایجاد کرد تا خودروهای بایک را از طریق برندی بنام تیگارد موتور به بازار کشورمان عرضه کند. اولین محصول این برند، کراس‌اوور کوچکی بنام تیگارد X35 بود. این خودرو هم در بازار رقابتی کراس‌اوورهای چینی در کشورمان، آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفت.

همچنین بخوانید: بایک بیجینگ X7 مشخصات و قیمت شاسی بلند دیار خودرو

بااین‌وجود، دیار خودرو قصد داشت یکی از کراس‌اوورهای بزرگ‌تر بایک را هم با نام تیگارد X55 ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس مونتاژی در کشورمان عرضه کند. این خودرو اولین بار در نمایشگاه روایت خدمت در شهریور ۱۴۰۲ دیده شد. سپس در بهمن همان سال در آستانه برگزاری نمایشگاه خودروی تهران خبر رسید که دیار خودرو به تملک گروه ماموت درآمده و این شرکت همراه با برند تیگارد موتور زیر چتر گروه ماموت قرار گرفته است.

در همان نمایشگاه، برند مکث موتور که آن‌هم متعلق به گروه ماموت است و کار خود را با مونتاژ پیکاپ کلوت و همین‌طور کراس‌اوور تیارا متعلق به یکی از برندهای بایک آغاز کرده بود، یکی از شاسی‌بلندهای جدید بایک بنام بیجینگ X7 را با نام تیارا پرایم رونمایی کرد.

لوگوی جدید مکث موتور روی تیارا پرایم
لوگوی جدید مکث موتور روی تیارا پرایم

سپس حدود شش ماه بعد در اوایل شهریور امسال، مکث موتور تحویل اولین سری تیارا پرایم را آغاز کرد و طبیعتاً به نظر می‌رسید قرار است بایک یا بیجینگ X7 را با برند مکث موتور و نام تیارا پرایم در بازار کشورمان ببینیم اما ناگهان چند روز پیش، دیار خودرو طی مراسمی، این خودرو را با همان نام اصلی بایک X7 رونمایی کرد! رونمایی از خودرویی که بیش از شش ماه پیش یک‌بار رونمایی شده و حتی فروش آن‌هم آغاز شده توسط شرکتی دیگر و با نامی دیگر، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات روزگار است که فقط در کشوری مثل ایران دیده می‌شود!

این یعنی بایک X7 در ایران حداقل دو مدعی داشته و حتی پس از آغاز فروش، هنوز هم معلوم نیست که نهایتاً کدام شرکت افتخار عرصهٔ این کراس‌اوور چینی را از آن خود خواهد کرد! این نشان از سردرگمی و اختلاف در بین شرکت‌ها و برندهای زیرمجموعهٔ پرتعداد گروه ماموت دارد. زیرمجموعه‌های این گروه هم‌اکنون شامل ماموت خودرو، ماموت تریلر، مکث موتور، دیار خودرو، تیگارد موتور، دیما دیزل، ویرا دیزل، پیلسان و آتین خودرو دیزل می‌شود و شاید مثل استلانتیس، گروه ماموت هم در ادارهٔ این همه برند و شرکت زیرمجموعه دچار مشکل شده است!

درهرحال، هنوز مشخص نیست کسانی که در اولین طرح فروش بایک X7 در اوایل شهریورماه ثبت‌نام کردند خودروی خود را باید از مکث موتور با نام تیارا پرایم تحویل بگیرند یا سراغ دیار خودرو بروند و در کارت ماشین خود همان نام اصلی بایک X7 را ببینند! شاید حتی چند ماه دیگر، تیگارد موتور هم همین خودرو را مثلاً با نام تیگارد X75 رونمایی کند! این در حالی است که هم‌اکنون موعد تحویل اولین سری تیارا پرایم فرارسیده و بنابراین باید کمی صبر کنیم تا ببینیم سرانجام تکلیف این کراس‌اوور پرماجرای چینی در کشورمان چه خواهد شد.

این خودرو که به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI با ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور در کنار یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه مجهز است، در اولین سری با قیمت ۲.۱ میلیارد تومان به فروش رسید و بنابراین، رقیبی برای فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۷ پرو مکس خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

source

توسط autokhabari.ir