منتشر شده در 07 مهر 1403 ساعت 16:00


مدیرعامل فورد خودروسازان چینی را تهدیدی جدی توصیف کرد

جیم فارلی، مدیرعامل فورد، پس از بازدید از چین و بررسی مدل‌های موجود، به این نتیجه رسیده که خودروهای برقی و خودروسازان چینی حالا یک تهدید کاملاً جدی در سطح بین المللی به حساب می‌آیند. به گزارش وال استریت ژورنال مدیر مالی فورد یعنی جان لاولر نیز اعتراف کرده که چینی‌ها اکنون از آنها جلوتر هستند.

پایان دوران تمسخر چینی‌ ها؟

شواهد و قرائن نشان می‌دهند که روزهای تمسخر خودروسازان چینی دیگر به پایان رسیده است. چینی‌ها نه تنها کپی کردن محصولات برند های مطرح را تا حد زیادی متوقف کرده‌اند، بلکه در زمینه مهندسی نیز پیشرفت‌‌های چشمگیری داشته‌اند. با دسترسی به نیروی کار ارزان و منابعی که شرکت‌های بین‌المللی فقط می‌توانند رویای آن را داشته باشند، خودروسازان چینی اکنون در حال تبدیل شدن به رقبایی جدی و قدرتمند هستند.

چینی‌ها در مسیر ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها

آقای فارلی وضعیت فعلی خودروسازان چینی را با رشد کمپانی‌های ژاپنی همچون تویوتا و هوندا در دهه ۸۰ میلادی مقایسه می‌کند. در آن دوران ژاپنی‌ها توانستند با تولید مدل‌های جذاب و ارزان‌تر، بخش بزرگی از فروش برندهای آمریکایی را به خود اختصاص دهند. مدیرعامل فورد پیشرفت‌های چینی‌ها را با روند موفقیت شرکت‌هایی مثل هیوندای و کیا نیز مقایسه کرده و سیاست‌های آنها را به‌ ویژه در زمینه خودروهای برقی، مشابه می‌داند.

اقدامات فورد برای مقابله با خودروسازان چینی

فورد برای مقابله با خودروسازان چینی تیمی ویژه به نام «Skunkworks» تشکیل داده است. این تیم روی یک پلتفرم جدید برای تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت کار می‌کند. البته این پلتفرم نه تنها برای رقابت با چینی‌ها، بلکه برای رقابت با تسلا نیز طراحی شده است. در حال حاضر فورد خود را برای عرضه کراس اوور برقی پوما آماده می‌کند. این کراس اوور برای بازار اروپا طراحی شده و این قاره بازار اصلی آن خواهد بود.

 واکنش دولت‌ها به تهدید چینی‌ها

در کنار فورد، چند دولت چینی‌ها را یک تهدید بزرگ دانسته و تعرفه‌های سنگینی برای خودروهای برقی تولیدی در این کشور وضع کرده‌اند. چند روز قبل، دولت بایدن تعرفه ۱۰۰ درصدی را برای خودروهای برقی چینی تصویب کرد. این تعرفه سنگین از تاریخ ۲۷ سپتامبر اجرا می‌شود.

در اروپا نیز اتحادیه اروپا به زودی رای‌گیری برای افزایش تعرفه‌ واردات برای خودروهای چینی را انجام خواهد داد. به گزارش نشریه Automotive News Europe، اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه‌ای ۳۶.۳ درصدی برای شرکت SAIC، ۱۹.۳ درصدی برای شرکت جیلی (مالک ولوو)، و ۱۷ درصدی برای خودروهای بی وای دی تعیین کند.

source

توسط autokhabari.ir