به گززارش مجله ماشین، در گزارش جدیدی که کدال از سوی شرکت‌های خودروسازی ایران منتشر کرده است، کاهش قابل توجهی در تولید و فروش خودرو در شش ماهه نخست سال جاری مشاهده می‌شود. سه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، به ترتیب با افت تولید و فروش مواجه شده‌اند.

براساس این گزارش، عوامل مختلفی از جمله قطعی برق، کمبود نقدینگی و مشکلات زیرساختی به عنوان دلایل اصلی این کاهش تولید و فروش شناخته شده‌اند. کارشناسان معتقدند که این مشکلات بر تمام بخش‌های زنجیره تولید خودرو از تامین قطعات تا مونتاژ نهایی تاثیر گذاشته است.

ایران خودرو

در گروه محصولات پژو، ایران خودرو با کاهش قابل توجه تولید و فروش روبرو شده است. با این حال، در گروه‌های سورن و دنا شاهد افزایش تولید بوده‌ایم که نشان می‌دهد این شرکت تلاش کرده تا با افزایش تولید محصولات دیگر، جبران کاهش تولید پژو را کند.

سایپا

سایپا نیز با کاهش تولید در خانواده X200 مواجه شده است. با این حال، افزایش تولید در محصولات شاهین و وانت ۱۵۱ نشان از تمرکز این شرکت بر روی این محصولات دارد.

پارس خودرو

پارس خودرو نیز با کاهش تولید کلی مواجه شده است. با این حال، آغاز مجدد تولید کوییک معمولی و افزایش تولید سهند نشان از تلاش این شرکت برای تنوع‌بخشی به سبد محصولات خود دارد.

کاهش تولید و فروش در صنعت خودروی ایران نگرانی‌هایی را در خصوص آینده این صنعت ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند که برای بهبود وضعیت صنعت خودرو، نیاز به اتخاذ سیاست‌های حمایتی و رفع مشکلات زیرساختی است. همچنین، خودروسازان باید با تمرکز بر افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های تولید، به رقابت در بازار داخلی و خارجی بپردازند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در کدال، خودروسازان بزرگ کشور از جمله ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که تقاضا برای خودرو در بازار همچنان بالا است و صف‌های طولانی خرید خودرو گواه این مدعاست.

جدول آمار تولید خودروسازان داخلی در در نیمه اول ۱۴۰۳

شرکت تولید فروش تغییرات
ایران خودرو
پژو ۸۹,۱۰۰ ۸۹,۲۹۹ کاهش
سورن ۵۱,۱۱۳ ۴۹,۵۹۴ افزایش
دنا ۴۰,۱۳۷ ۳۶,۱۷۶ کاهش جزئی
رانا ۷,۶۶۸ ۷,۵۶۳ کاهش
مجموع ۲۴۱,۹۵۷ ۲۳۷,۹۱۸ کاهش ۷%
سایپا
خانواده X200 ۱۰۰,۳۵۸ ۹۷,۷۱۰ کاهش
شاهین ۲۵,۲۶۶ ۲۴,۱۱۱ افزایش
وانت ۱۵۱ ۳۴,۳۳۷ ۲۴,۳۲۶ افزایش
مجموع ۱۳۶,۰۸۰ ۱۲۶,۲۷۸ کاهش ۷%
پارس خودرو
گروه Q200 ۳۲,۵۷۴ ۳۱,۷۱۷ کاهش
سهند ۴,۸۴۹ ۳,۱۱۶ افزایش
مجموع ۴۸,۳۸۹ ۴۵,۷۹۹ کاهش ۱۶%

 

 

source

توسط autokhabari.ir