سال ۲۰۰۵ یکی از کارکنان شرکت ولوو، خودرویی عجیب با طرح بدنه پراولر و با نام T6 رودستر را در گاراژ شخصی خود تولید کرد.


بیست سال پیش یک کانسپت بسیار منحصربه‌فرد توسط ولوو در نمایشگاه سما ۲۰۰۵ معرفی شد. این خودرو که ولوو T6 رودستر نام داشت اگرچه در غرفه رسمی ولوو به نمایش درآمد اما سوئدی‌ها هیچ نقشی در تولید آن نداشتند. در واقع کار طراحی و ساخت ولوو پراولر کانسپت توسط یکی از کارمندان اسبق این خودروساز با نام لیف توفسن صورت گرفته بود. او پروژه موردبحث را در سال ۱۹۹۸ و با استفاده از قطعات چندین خودروی ولوو و سخت‌افزار ساخت خود کلید زده بود.

اکستریم VX اکستریم VX

توفسن به دنبال تولید یک هات رود جذاب سوئدی بود و ولوو نیز یک خودرو را برای تأمین قطعات مختلف در اختیارش قرار دارد. این مهندس خلاق کار خود را با استفاده از فریم لوله‌ای و پیشرانه و گیربکس S80 شروع کرد. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی ولوو T6 رودستر با گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک همکاری می‌کرد و نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. توفسن همچنین تغییراتی در پیشرانه اعمال کرد تا آن را در پشت صندلی‌های عقب جای دهد. همچنین خروجی این نیروگاه آهنین نیز از ۲۶۸ به حدود ۳۰۰ اسب بخار رسید.

کارمند سابق ولوو اکثر بخش‌های بدنه را با استفاده از آلومینیوم ساخت و در شکل‌دهی آن‌ها از چندین محصول ولوو الهام گرفت تا یک رودستر با ظاهری کلاسیک تولید شود. خودروهای ولوو P1800، PV444 و XC70 روی بخش پشتی خودرو، چراغ‌ها و جلوپنجره تأثیر داشته‌اند و در طراحی بخش‌های جانبی نیز از خودروهای S60، C70 و S80 استفاده شده است. توفسن برای کابین نیز از دیگر محصولات این برند سوئدی همچون S80 بهره برده است. صندلی‌ها، شیفتر دنده، پدال‌ها و پشت آمپرها همگی به این سدان تعلق دارند.

سیستم تعلیق کاملاً مستقل جلو و عقب نیز تغییراتی تجربه کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به فنرهای تخت فیبر کربنی اشاره کرد. توفسن همچنین از جذب‌کننده‌های شوک اولینز استفاده کرده است. این ولوو پراولر عجیب از رینگ‌های ۲۰ و ۲۲ اینچی سود برده و کالیپرهای ترمز شش پیستونه در جلو به همراه دیسک‌های ۱۳ اینچی وظیفه توقف را بر عهده دارند. البته سیستم ترمز بخش عقب خودرو به‌طور کامل از S80 گرفته شده است؛ اما باید گفت ارتباط کاری توفسن با ولوو کوتاه بوده و شش ماه پس از پیوستن به این کمپانی، او به عنوان تکنسین در مرکز تحقیق و توسعه کونیگزگ استخدام شد.

توفسن زمانی که در شرکت کونیگزگ فعالیت می‌کرد فرایند تولید این هات رود متمایز را آغاز نمود. او با ارسال تصاویری از پروژه خود به ولوو توجه مقامات را جلب کرد و آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. آنه بلک مدیرعامل ولوو آمریکای شمالی در سال ۲۰۰۵ اظهار داشت این برند سطح کیفیت و جزئیات خودروی موردبحث را مشاهده کرده و جایگاه ویژه‌ای برای آن در نمایشگاه سما مشخص کرده است. T6 همچنین توانست برنده جایزه هات رود سال ۲۰۰۴ شود و سپس در کنار XC70 AT در غرفه سما ۲۰۰۵ ولوو قرار گیرد. در پایان باید گفت توفسن تنها ۶ سال در کونیگزگ فعالیت کرد و سپس شرکت طراحی خود با نام کارستو را تأسیس نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

source

توسط autokhabari.ir