منتشر شده در 10 مهر 1403 ساعت 12:21



عکاس
علیرضا پاداش


ویدئو
رضا چوکامی

سیتروئن C3-XR یک کراس اوور ساب کامپکت فرانسوی است که توسط شرکت سایپا – سیتروئن مونتاژ و در بازار ایران عرضه می شود.

درباره سیتروئن C3-XR

در دوران پسا برجام و قبل از آن که صنعت خودرو سازی کشور دچار تحریم های بین المللی شود قرار بود که خودروسازان فرانسوی همکاری های گسترده ای را با خودرو سازان ایرانی داشته باشند. به طور مثال قرار بود رنو آرکانا در ابتدا در ایران تولید شود اما آغاز تحریم ها باعث شد شرکت های فرانسوی با خودروسازان همکاری نکنند و این قرار داد ها نیمه کاره بماند.

یکی دیگر از خودرو هایی که قرار بود طی این قرار داد ها در ایران عرضه شوند، سیتروئن C3-XR است، که قرار بود در سایت سایپا – سیتروئن مونتاژ و در بازار ایران عرضه شود اما شرکت سایپا در سال های اخیر تولید این خودرو را از سر گرفته و در ابتدا قرار بود این خودرو را با نام سیلک در بازار عرضه کند اما در نهایت آن را با نام اصلی خود در بازار عرضه کرد.

سیتروئن C3-XR

سیتروئن C3 ایکس آر در حقیقت یک کراس ساب کامپکت است که طی همکاری شرکت پژو سیتروئن و دانگ فنگ موتور چین بر اساس پلتفرم PS1 طراحی و تولید شده است. نمونه های اولیه این خودرو در سال ۲۰۱۴ رونمایی شده و در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ نمونه های فیس لیفت آن راهی بازار های جهانی شده است.

در ادامه نگاهی دقیق تر به این خودرو خواهیم داشت.

طراحی بدنه سیتروئن C3-XR

سیتروئن C3-XR چه در طراحی بیرونی و چه در طراحی داخل کابین آنچنان سبک طراحی بروزی را دنبال نمی کند اما سبک طراحی آن خصوصا در بخش طراحی بدنه بسیار هماهنگ و منطقی است.

در نمای جلو این خودرو به راحتی می توان سبک طراحی محصولات سیتروئن را مشاهده کرد به گونه ای که رگ و ریشه هایی از سبک طراحی سیتروئن C5 را در بخش جلو این خودرو می توان دید. یکی از مواردی که به طراحی نمای جلوی این خودرو کمک است، خطوط کرومی است که در این قسمت ها کار شده و از اطراف چراغ ها شروع شد و در نهایت لوگوی سیتروئن را تشکیل می دهند. جلو پنجره سیتروئن C3XR نیز طراحی بسیار خوبی داشته و چهره ای تهاجمی را به این خودرو داده است.

طراحی بدنه سیتروئن C3-XR

سبک طراحی در نمای جانبی این خودرو، کمی ما را به یاد پژو ۲۰۰۸ می اندازد که دلیل آن استفاده از پلتفرم مشترک در این دو خودرو است. با این حال خطوط طراحی سیتروئن C3 ایکس آر کمی جذاب تر بوده و رینگ های آلومینیومی آن طراحی اسپرت تر و جوان پسندانه تری نسبت به پژو ۲۰۰۸ دارد.

نمای عقب سیتروئن C3-XR

اما نمای عقب این خودرو طراحی بسیار ساده داشته و چندان طراحی جذابی را در این بخش نمی توانیم مشاهده کنیم اما فرورفتگی های به کار رفته در بخش پایین در صندوق عقب و گلگیرها کمی چهره این بخش را عوض کرده اند. نکته دیگری که در این بخش می توان به آن توجه کرد فرم طراحی سپر عقب سیتروئن سی ۳ ایکس آر است که طراحی به نسبت اسپرتی دارد و طراحی قابل قبولی را به نمایش می گذارد.

مشخصات فنی سیتروئن C3XR

نیروی محرکه در سیتروئن C3-XR توسط یک پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربوشارژ تامین می شود که این پیشرانه می تواند ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. البته احتمال دارد که در آینده شرکت سایپا این خودرو را پیشرانه ME16 و جعبه دنده ۶ سرعته AT ساخت کمپانی DAE در بازار عرضه کند.

سیتروئن C3-XR ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب آن از سیستم تعلیق توییست بین استفاده شده است. با این که این سیستم تعلیق چندان سیستم بروزی نیست اما عملکرد قابل قبولی را می تواند از خود به نمایش بگذارد.

برند سیتروئن
مدل C3-XR
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۱۴۰۳
حجم موتور ۱۱۹۹ سی سی
تعداد سیلندر ۳
تعداد سوپاپ ۱۲
فناوری موتور توربو شارژر
قدرت ۱۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب توییست بیم
طول ۴۲۸۲ میلی متر
عرض ۱۷۴۸ میلی متر
ارتفاع ۱۵۵۷ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۵۵ میلی متر
وزن ۱۲۳۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۳ لیتر
مصرف سوخت ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۰۵/۶۰R16
شرکت عرضه کننده سایپا سیتروئن
برند نشان مادر سیتروئن
کشور سازنده ایران – چین

حجم باک در این خودرو ۴۷ لیتر بوده و مصرف ترکیبی ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه می شود که عدد بسیار خوبی محسوب شده و عملا با یک محصول کم مصرف روبرو خواهیم بود.

طراحی داخل کابین و امکانات سیتروئن C3 ایکس آر

طراحی داخل کابین سیتروئن سی ۳ ایکس آر خیلی بروز نیست که البته با توجه به سال ساخت و زمان عرضه این خودرو چندان چیز عجیبی نیست. به طور کلی در داخل کابین سیتروئن C3-XR می توان ترکیبی از طراحی خودرو های پژو را مشاهده کرد به طور مثال سبک طراحی کنسول وسط این خودرو بسیار شبیه به پژو ۲۰۰۸ است و ترمز دستی سیتروئن C3XR دقیقا همان ترمز دستی پژو ۲۰۰۸ است.

طراحی داخل کابین سیتروئن C3-XR

اما سبک طراحی داشبورد این خودرو را در برخی از محصولات داخلی می بینیم به طور مثال فرم طراحی داشبورد و رودری های سیتروئن C3 ایکس آر را می توان در تارا نیز مشاهده کرد. یکی از نکات مثبت دیگری که در این خودرو می توان یافت فضای داخلی بسیار مناسب است که دلیل این موضوع فاصله محوری ۲۶۵۵ میلی متری است که کمی از فاصله محوری خودرویی مانند تارا بیشتر است.

سیتروئن C3-XR ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

نکته مثبت دیگری که در این خودرو وجود دارد امکانات بسیار خوبی است که در سیتروئن سی ۳ ایکس آر دیده می شود. این خودرو در فول آپشن ترین نسخه خود از امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، حالت های مختلف رانندگی، فرمان دی کات، استارت دکمه ای، ورود و خروج بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه های جانبی تاشو برقی، سامانه پایش فشار باد تایر ها، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، سیستم استارت و استاپ اتوماتیک و… بهره می برد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی تریم داخلی چرم و پارچه – کروز کنترل – محدود کننده سرعت – فرمان کمکی برقی – سنسور نور – سنسور باران – جلو آمپر دیجیتال – نمایشگر لمسی – دوربین و سنسور پارک عقب – تنظیم حالت رانندگی و حساسیست سیستم کنترل پایداری – رینگ آلومینیومی

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ و ساخت قابل قبول – مهندسی دقیق تر نسبت به رقبای چینی و ایرانی – مصرف سوخت پایین
معایب نبود برخی امکانات رفاهی و ایمنی جدید – کابین و فضای بار نه چندان جادار – طراحی قدیمی به نسبت رقبا

رقبای سیتروئن سی ۳ ایکس آر

در حال حاضر سیتروئن C3-XR می تواند رقبای بسیار قدری در بازار خودرو کشور داشته باشد که در میان رقبای آن هم خودرو های چینی، ژاپنی و حتی فرانسوی نیز دیده می شود. در میان خودرو های خارجی با توجه به کلاس و سبک طراحی می توان پژو ۲۰۰۸، سوزوکی فرانکس، بک X3 پرو، ام وی ام X33 کراس و… را به عنوان رقیب این خودرو در نظر گرفت اما با توجه به رده قیمتی که این خودرو در آن قرار می گیرد می توان ری را را نیز رقیب مستقیم این خودرو دانست.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

سیتروئن C3-XR چه مشخصاتی دارد؟

نیروی محرکه در سیتروئن C3-XR توسط یک پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربوشارژ تامین می شود که این پیشرانه می تواند ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند.

سیتروئن C3-XR چه امکاناتی دارد؟

سیتروئن C3-XR در فول آپشن ترین نسخه خود از امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، حالت های مختلف رانندگی، فرمان دی کات، استارت دکمه ای، ورود و خروج بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه های جانبی تاشو برقی، سامانه پایش فشار باد تایر ها، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، سیستم استارت و استاپ اتوماتیک و… بهره می برد.

source

توسط autokhabari.ir