منتشر شده در 10 مهر 1403 ساعت 18:00


بررسی موتور سیکلت ب ام و K1600 GT

به عنوان موتورسیکلت‌های سوپر تورینگ شش سیلندر با قدرت بسیار بالا و طراحی لوکس، K 1600 GT و مدل کامل‌تر GTL از BMW در سال ۲۰۱۱، مفهوم موتورسیکلت‌های مسافت‌ پیمای بلند را دوباره تعریف کردند. این موتورها در سال ۲۰۱۷ و دوباره در ۲۰۲۲ به‌روزرسانی شدند و اکنون کاملاً با استاندارد یورو ۵ سازگار هستند، اما از همیشه قوی‌تر، مجهزتر و کارآمدتر شده‌اند.

بررسی طراحی

به عنوان تنها موتور شش سیلندر عرضی در خط تولید، K ۱۶۰۰ GT بیشتر به انجین خود معطوف است، اما باید برای نحوه طراحی و تجهیز آن نیز تقدیر شود که هم راحت و لوکس است و هم به طرز شگفت‌ انگیزی سریع، چابک و قابل کنترل. این موتور در ابتدا در سال ۲۰۱۱ همراه با نسخه‌ای با ویژگی‌های بیشتر و موقعیت سواری راحت‌تر برای راننده معرفی شد. K1600 GT دوباره واژه full dresser را باز تعریف کرد و از آن زمان به طور مداوم بهبود یافته است. در سال ۲۰۱۷ بدنه و کلاستر TFT جدیدی دریافت کرد و در ۲۰۲۲ به استاندارد یورو ۵ رسید، ضمن اینکه عملکرد بهبود یافته و تجهیزات جدیدی مانند چراغ‌های LED تطبیقی و سیستم تعلیق بهبودیافته را دریافت کرد. نتیجه کار، موتورسیکلت شیک، کارآمد و بی‌ نقصی است که تقریباً قابل انتقاد نیست، حداقل از نظر موتورسیکلت‌های بزرگ و لوکس.

بررسی موتور سیکلت ب ام و K1600 GT

بررسی موقعیت نشستن

ب ام و K ۱۶۰۰ GT موتورسیکلت تورینگ کلاسیک و اروپایی است در حالی که مدل GTL با ردیف بالای استاندارد و پشتی‌ پیلوت، موقعیت نشستن راحت‌تری دارد. هر دو بسیار راحت هستند. اگرچه به طور طبیعی بزرگ و ابتدا کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما صندلی GT به طرز شگفت‌ انگیزی پایین و باریک است و موقعیت نشستن عمودی راننده را به راحتی تحت کنترل می‌آورد. فرمان به راحتی در دست قرار می‌گیرد، تمام کنترل‌ها و نمایشگرها به راحتی قابل مدیریت هستند و صفحه‌ نمایش بزرگ و قابل تنظیم الکترونیکی تمام عناصر را کنترل می‌کند. راحتی سرنشین هم به هیچ وجه بهتر از این نخواهد شد.

بررسی موتور سیکلت ب ام و K1600 GT

بررسی عملکرد فنی و ترمزها

در حالی که هر دو نسخه K ۱۶۰۰ همیشه سریع بوده‌اند، نسخه به‌ روز رسانی‌ شده ۲۰۲۲ حتی سریع‌تر است. این موتورسیکلت که در ابتدا با ۱۶۰ اسب بخار قدرت از موتور شش سیلندر فوق‌العاده خود در سال ۲۰۱۱ عرضه شد، در سال ۲۰۱۷ با تغییرات یورو ۴ به‌روزرسانی شد و در سال ۲۰۲۲ تغییرات بیشتری برای انطباق با یورو ۵ ایجاد شد. اگرچه قدرت همچنان ۱۶۰ اسب بخار است، اما اکنون ۱,۰۰۰ دور زودتر، یعنی در ۶,۷۵۰ دور در دقیقه در دسترس است و گشتاور پیک از ۱۷۵ نیوتن متر به ۱۸۰ نیوتن متر افزایش یافته است. این توان، با عمکلرد روان موتور شش سیلندر، یک تجربه سواری فوق‌العاده سریع و شبیه به “قالی پرنده” ایجاد می‌کند که هیچ موتوری در این کلاس قادر به انجام آن نیست و برای طی کردن مسافت‌های طولانی با سرعت ثابت و همچنین عبور از پیچ‌های وسیع به طرز قابل توجهی سریع‌تر از آن چیزی است که سایز این موتور نشان می‌دهد. البته، ترمزها باید بسیار قوی باشند تا این حجم را به طور ایمن متوقف کنند و خوشبختانه چنین است.

بررسی موتور سیکلت ب ام و K1600 GT

بررسی سواری و هندلینگ

موتورسیکلت‌های تورینگ، و به‌ ویژه موتورسیکلت‌های بزرگ و کامل، هیچ‌وقت چنین هندلینگ فوق‌العاده‌ای نداشتند. اگر مزیت اصلی K ۱۶۰۰ GT عملکرد شگفت‌انگیز شش سیلندر آن باشد، در جایگاه دوم بدون شک هندلینگ آن قرار دارد که حتی فیزیک را گیج می‌کند. بله، این موتورسیکلت یک گونه اسپرت نیست، اما K ۱۶۰۰ GT می‌تواند به طرز شگفت‌ انگیزی از پیچ‌ها عبور کند به‌ گونه‌ای که باور علم فیزیک را به چالش می‌کشد و این نسخه جدید از همیشه بهتر است. اضافه شدن سیستم تعلیق الکترونیکی جدید “Dynamic ESA”  که ب ام و آن را نسل جدید می‌نامد، یک سواری نرم و در عین حال کنترل‌ شده ارائه می‌دهد و هندلینگ کلی این موتورسیکلت نیز باور نکردنی است. بله، این هنوز یک موتورسیکلت بزرگ و سنگین است که به احترام نیاز دارد، اما به لطف فریم آلومینیومی سبک و تعلیق باکیفیت، K ۱۶۰۰ GT می‌تواند به طرز اسپرتی‌ تری از آنچه ظاهرش نشان می‌دهد، سواری داده شود.

دوام فنی و قابلیت اطمینان

اعتماد به‌ نفس BMW از بسیاری برندها بیشتر است و K ۱۶۰۰ GT اکنون یک مدل اثبات‌شده است که بارها و بارها اصلاح شده و تمام مشکلات آن رفع شده است. بنابراین، اگرچه مشکلات اولیه‌ای مانند ایرادات شیفتر دنده و دیسک‌های ترمز  وجود داشت، اکنون این مشکلات به‌ طور عمده جزیی از گذشته هستند. به‌ طور کلی، این موتورسیکلت پرچمدار ساختاری مقاوم، خوش ساخت و بادوام دارد. اگر نمونه‌ای دست‌ دوم خوب نگهداری شود و از نظر ظاهری تمیز باشد، هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

تنوع تجهیزات و امکانات

اکثر موتورسیکلت‌ها تجهیزاتی لوکس‌تر از پرچمدار لوکس تورینگ BMW ندارند. تجهیزاتی شامل قفل مرکزی برای چمدان‌ها، صفحه‌ نمایش الکترونیکی، حالات مختلف رانندگی، ارتباطات بلوتوث برای تلفن و مسیریاب، داشبورد TFT بزرگ ۱۰.۱۵ اینچی، دنده معکوس، تعویض سریع دنده، صندلی قابل تنظیم و… گزینه‌هایی همچون صندلی و دستگیره‌های گرم شونده، جدیدترین سیستم تعلیق Dynamic ESA، چراغ جلو LED تطبیقی و بسیاری دیگر در دسترس هستند.

جمع‌بندی

از زمانی که K ۱۶۰۰ در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، در تمام نسخه‌های خود بزرگ‌ترین، پیچیده‌ترین، قدرتمندترین و راحت‌ترین موتورسیکلت تورینگ موجود بوده است. به‌ روز رسانی‌ های قبلی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این موتورسیکلت همچنان از زمان خود جلوتر است، علیرغم معرفی GL1800 Gold Wing جدید از سوی هوندا. بله، می‌توانید بحث کنید که آیا واقعاً به یک موتورسیکلت شش سیلندر تورینگ نیاز دارید، به‌ ویژه وقتی که BMW موتور دو سیلندر R ۱۲۵۰R T عالی را نیز ارائه می‌دهد. اما باید بدانید که تورینگ‌ ها هیچ‌گاه این‌ قدر فوق‌العاده یا چشمگیر نبوده‌اند.

source

توسط autokhabari.ir