هم‌زمان با تائید خروج رنو از رقابت‌های فرمول یک، این برند فرانسوی اعلام کرد که پیشرانه تیم آلپین را مرسدس تأمین خواهد کرد.


همان‌طور که انتظار می‌رفت، رنو تائید کرد در پایان فصل ۲۰۲۵ مسابقات فرمول یک، از نقش خود به عنوان تأمین کننده پیشرانه کناره‌گیری خواهد کرد. به این ترتیب دوران حضور فرانسوی‌ها در یکی از خاص‌ترین رقابت‌های موتور اسپرت دنیا به پایان خواهد رسید. پس از چندین ماه گمانه‌زنی درباره آینده رنو در فرمول یک سرانجام لوکا دی مئو مدیرعامل گروه رنو این تصمیم را گرفته است. همچنین باید گفت آلپین از سال ۲۰۲۶ و هم‌زمان با به‌کارگیری نسل جدید قوای محرکه با مرسدس همکاری خواهد کرد.

اکستریم VX اکستریم VX

این اخبار نشان دهنده تغییرات قابل‌توجه در استراتژی موتور اسپرت رنو است زیرا فرانسوی‌ها با خروج از فرمول یک به دنبال تمرکز روی تکنولوژی‌های مدرن برای خودروهای جاده‌ای و دیگر رشته‌های موتور اسپرت خواهند بود. کارخانه مشهور Viry-Châtillon رنو که چندین دهه مسئول تولید قوای محرکه فرمول یک این خودروساز بوده با اعمال برخی تغییرات به یک مرکز مهندسی پیشرفته تبدیل خواهد شد تا پیشران نوآوری و خلاقیت برای خودروهای جاده رنو و آلپین باشد. این مرکز که با نام آلپین هایپرتِک شناخته می‌شود روی نسل بعدی پروژه‌های خودرویی شامل توسعه سوپرکار جدید آلپین، تکنولوژی باتری پیشرفته و موتورهای برقی مدرن تمرکز خواهد کرد. رنو با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

فعالیت‌های فرمول یک در Viry به‌جز توسعه پیشرانه جدید و تا پایان فصل ۲۰۲۵ رقابت‌ها ادامه خواهد یافت. پس از گفت‌وگوی مدیران ارشد رنو، تصمیم بر این شد که آلپین یک مرکز فرمول یک را تأسیس کند که هدف آن حفظ کارکنان ماهر در این رشته ورزشی و حفظ پیشتازی در خلاقیت و نوآوری برای پروژه‌های متنوع مرکز هایپرتِک خواهد بود

رنو و آلپین اطمینان داده‌اند که هیچ فردی به خاطر این تغییرات تعدیل نخواهد شد و تمامی کارکنان در سمت‌های جدید مرتبط با مرکز هایپرتِک آلپین مشغول به کار خواهند شد. مدیرعامل آلپین نیز گفته است:

تأسیس این مرکز جدید فاکتوری کلیدی برای تثبیت استراتژی توسعه آلپین و در مقیاس بزرگ‌تر برای استراتژی نوآوری گروه رنو خواهد بود. تأسیس مرکز هایپرتِک آلپین لحظه‌ای مهم در تاریخ کارخانه Viry-Châtillon است و باعث تضمین ادامه حضور کارکنان ماهر در گروه رنو می‌شود و جایگاه آلپین به عنوان پایگاه خلاقیت و نوآوری را تقویت می‌کند

مدیر ارشد آلپین خاطرنشان می‌سازد:

با تأسیس این مرکز ژن مسابقه‌ای آلپین حفظ خواهد شد و به پیشبرد پروژه‌های صنعتی و خودرویی کمک خواهد کرد

تصمیم رنو به خروج از فرمول یک در حالی اعلام می‌شود که فشارهای زیادی به منظور کاهش هزینه‌ها در این رقابت ورزشی وجود دارد مخصوصاً اینکه قرار است در فصل ۲۰۲۶ قوانین به‌طور قابل‌توجهی تغییر یابند. از طرفی علیرغم اعلام پاداش‌های مالی توسط رنو، همچنان چالش‌های زیادی وجود دارد و کارکنان کارخانه Viry-Châtillon با برگزاری تجمعی اعتراضی علیه تعطیلی کارخانه اعلام کرده‌اند تصمیم رنو غیرضروری است. البته رنو ایجاد تغییر در این کارخانه را برای پیگیری اهداف آتی خود ضروری می‌داند.

دلیل اصلی رنو برای خروج از فرمول یک را می‌توان تصمیم آلپین برای استفاده از پیشرانه‌های مرسدس در سال ۲۰۲۶ و بعد از آن دانست. گفت‌وگوها با مرسدس در حال ادامه است اما به نظر می‌رسد آلپین پیشرانه‌های مرسدس را رقابتی‌تر و مطمئن‌تر از پیشرانه‌های فعلی می‌داند. مدیر تیم آلپین نیز از این موضوع مطلع است و درحالی‌که ارتباطی احساسی با کارخانه مشهور رنو وجود دارد اما باید روی عملکرد بهینه قوای محرکه در فرمول یک تمرکز داشت. او می‌گوید:

فاکتورهای زیادی را باید در نظر گرفت اما حدس می‌زنم در نهایت شما خواهان بهترین پیشرانه در خودروی خود هستید. به نظرم لوکا دی مئو در حال بررسی این تصمیم است

استفاده از پیشرانه‌های مرسدس نه تنها هزینه‌های آلپین را کاهش می‌دهد بلکه از نظر رقابتی نیز آن را بهبود می‌بخشد. پیشرانه فعلی رنو ضعیف‌تر از رقبا ظاهر شده و این موضوع به ویژه در بخش قدرت خروجی خود را نشان می‌دهد. آلپین امیدوار است با همکاری مرسدس رقابتی‌تر عمل کند مخصوصاً اینکه در سال ۲۰۲۶ قوانین نیز تغییر خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

source

توسط autokhabari.ir