بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ دو شاسی‌بلند مونتاژی جدید بازار کشورمان هستند که از لحاظ ابعاد، قوای محرکه، امکانات و قیمت کاملاً نزدیک به یکدیگرند.
فیدلیتی پرستیژ بایک X7

اکستریم VX اکستریم VX

بایک X7 یکی از جدیدترین کراس‌اوورهای چینی بازار کشورمان محسوب می‌شود که به‌تازگی فروش آن آغاز شده و قرار است به‌زودی به دست خریداران برسد. این خودرو در بازار با چندین رقیب مونتاژی و وارداتی مواجه خواهد بود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، فیدلیتی پرستیژ است. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه این شاسی‌بلند تازه‌وارد بایک را با کراس‌اوور مونتاژی بهمن موتور مقایسه کنیم.

در همین ارتباط بخوانید:

معرفی خودروها

گروه بهمن در سال ۱۴۰۰ مونتاژ کراس‌اووری را با نام فیدلیتی پرایم آغاز کرد. این خودرو درواقع جتور X70 نام دارد. جتور برندی متعلق به چری است و X70 اولین محصول آن بود که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. سپس از اوایل سال ۱۴۰۳، بهمن نسخهٔ جدیدی از این شاسی‌بلند چینی را با نام فیدلیتی پرستیژ به بازار فرستاد. این خودرو درواقع جتور X70 پلاس نام دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. هرچند X70 پلاس به‌عنوان نسل دوم X70 معرفی شد اما اساساً فیس‌لیفت بزرگی روی همان فیدلیتی پرایم محسوب می‌شود.

فیدلیتی پرستیژ بایک X7

بایک X7 که در بازار چین با نام بیجینگ X7 شناخته می‌شود، اولین بار در سال ۲۰۲۰ راهی بازار شد. این خودرو اوایل سال ۲۰۲۳ فیس‌لیفت نسبتاً بزرگی را تجربه کرد و چهره‌ای مدرن‌تر و جذاب‌تر به خود گرفت. در کشورمان، ابتدا در نمایشگاه خودروی تهران، بایک X7 با نام تیارا پرایم توسط مکث موتور که برندی متعلق به گروه ماموت است رونمایی و اوایل شهریور ۱۴۰۳ فروش آن آغاز شد. سپس اما در اتفاقی عجیب، چند هفته بعد دیار خودرو که آن‌هم زیر چتر گروه ماموت قرار دارد، همین خودرو را با نام اصلی بایک X7 دوباره رونمایی کرد! درهرحال، میدانیم که این خودرو توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعهٔ گروه ماموت مونتاژ و به بازار عرضه خواهد شد.

فیدلیتی پرستیژ بایک X7

طراحی بیرونی

همان‌طور که توضیح دادیم، هردوی این کراس‌اوورها فیس‌لیفت‌های بزرگی را تجربه کرده‌اند ولی بایک X7 خودروی جدیدتری است که این موضوع در فرم کلی و طراحی خودرو مشخص است. در جلوی این کراس‌اوور چینی، جلوپنجرهٔ بدون قابی را می‌بینیم که به زیبایی روی دماغهٔ خودرو ادغام شده و نمای چشمگیری را ایجاد کرده است. در بالای این جلوپنجره هم چراغ‌های کشیده و نسبتاً باریکی دیده می‌شود که توسط یک نوار مشکی به هم متصل شده‌اند. در قسمت جانبی، با دستگیره‌های در جمع‌شو، حجم‌پردازی روی گلگیرهای عقب و ستون C مشکی‌رنگ با طرح سقف شناور، شاهد نمای مدرن و متمایزی هستیم و در عقب هم چراغ‌هایی سراسری با گرافیک جذاب و چهار سر اگزوز چندضلعی را می‌بینیم که حال و هوایی اسپرت به خودرو بخشیده‌اند.

فیدلیتی پرستیژ بایک X7

هرچند پیشینهٔ طراحی فیدلیتی پرستیژ به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد اما در فیس‌لیفت X70 پلاس طراحان با بازطراحی قسمت جلو و عقب خودرو، سعی در ایجاد نمایی بروزتر داشته‌اند و در این کار تا حد زیادی موفق بوده‌اند. در جلوی فیدلیتی پرستیژ جلوپنجره‌ای هشت‌ضلعی کرومی را می‌بینیم که هرچند شاید به‌اندازهٔ بایک X7 مدرن به نظر نرسد اما نمای قابل‌قبولی دارد. در بالای این جلوپنجره، چراغ‌هایی با طراحی متفاوت از فیدلیتی پرایم خودنمایی می‌کنند و در عقب هم برخلاف نسخهٔ قبلی، شاهد چراغ‌های سراسری هستیم. پروفیل جانبی فیدلیتی پرستیژ اما کاملاً با پرایم یکسان است و ذات قدیمی‌تر خودرو را نمایان می‌کند؛ بنابراین، درمجموع از لحاظ طراحی بیرونی باید بایک X7 را با ظاهر بروزتر و جذاب‌تر، خودروی برتر بدانیم.

فیدلیتی پرستیژ بایک X7

داخل

در داخل، هردو کراس‌اوور از فضایی مدرن و امروزی بهره می‌برند که خریداران را قطعاً راضی خواهد کرد. در هردو کراس‌اوور، شاهد مد محبوب این روزهای طراحی خودرو یعنی نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی هستیم اما در بایک، طراحان با استفاده از دریچه‌های تهویه طرح سراسری که همراه با تریم کرومی دورتادور داشبورد کشیده شده است، نمای بهتری را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که در فیدلیتی سه دریچه تهویه میانی را با طراحی معمولی می‌بینیم. روی کنسول میانی هردو خودرو هم نمایشگری لمسی برای کنترل سیستم تهویه دیده می‌شود که در فیدلیتی با کنترل‌های دوار فیزیکی همراه است. فیدلیتی پرستیژ مثل نسخه قبلی در مدل‌های پنج و هفت‌نفره با دو و سه ردیف صندلی به بازار عرضه می‌شود اما بایک X7 صرفاً کراس‌اووری پنج‌نفره است و به همین دلیل، برای این مقایسه نسخهٔ پنج‌نفرهٔ فیدلیتی را در نظر می‌گیریم. درمجموع، از لحاظ طراحی داخلی هم باید کراس‌اوور مونتاژی دیار خودرو را با اختلافی اندک برتر بدانیم.

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر، امکانات و تجهیزات این دو کراس‌اوور چینی مونتاژی را باهم مقایسه می‌کنیم:

فیدلیتی پرستیژ بایک X7
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کمی حرکت در سراشیبی دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
سنسور پارک عقب و جلو عقب و جلو
ایربگ جلو، جانبی، پرده‌ای جلو، جانبی، پرده‌ای
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور نور دارد دارد
سیستم تشخیص نقاط کور دارد دارد
هشدار خروج از پارک دارد ندارد
هشدار حرکت بین خطوط دارد ندارد
کروز کنترل تطبیقی دارد دارد
هشدار برخورد جلو دارد دارد
ترمز اضطراری خودکار دارد دارد
هشدار تغییر لاین دارد ندارد
دستیار حرکت در ترافیک دارد ندارد
سیستم حفظ حرکت میان خطوط دارد دارد
نوربالای خودکار دارد ندارد
سیستم پارک خودکار ندارد دارد
تنظیم صندلی‌های جلو برقی برقی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
سردکن صندلی‌های جلو دارد دارد
حافظه صندلی راننده دارد دارد
ماساژور صندلی‌های جلو ندارد دارد
نورپردازی داخلی دارد ؟
نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی ۱۲.۳ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی دیجیتالی ۱۰.۱ اینچی
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
دوربین ثبت وقایع دارد ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد دارد
سانروف پانوراما دارد دارد
در صندوق برقی با سنسور پایی برقی
سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای اتوماتیک دو منطقه‌ای
سنسور باران دارد دارد
رینگ ۲۰ اینچی ۱۹ اینچی

با توجه به جدول فوق، هردو خودرو از امکانات فراوانی بهره می‌برند و کاملاً مجهز هستند ولی ازلحاظ سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده، کفهٔ ترازو به سمت فیدلیتی پرستیژ سنگینی می‌کند.

پیشرانه

در بخش قوای محرکه، در هردوی این شاسی‌بلندها شاهد همان فرمول همیشگی و آشنای خودروهای چینی یعنی پیشرانه‌های توربوشارژ کم‌حجم در کنار گیربکس دوکلاچه هستیم. بایک X7 به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، یکی از برتری‌های مهم فیدلیتی پرستیژ نسبت به پرایم، تجهیز به موتور قوی‌تر ۱.۶ لیتری توربو GDI با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. این همان پیشرانه‌ای است که در محصولات مختلف مدیران خودرو مثل فونیکس FX و آریزو ۶ جی‌تی هم می‌بینیم. بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ هردو از گیربکس‌های هفت سرعته دوکلاچه استفاده می‌کنند و هردو محرک جلو هستند ولی طبق مشخصاتی که سازندگان اعلام کرده‌اند، بایک با مصرف ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر، کم‌مصرف‌تر از فیدلیتی با ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. از لحاظ ابعاد اما دو خودرو با ۴,۷۲۴ میلی‌متر طول، ۱,۹۰۰ میلی‌متر عرض و ۱,۷۲۰ میلی‌متر ارتفاع برای فیدلیتی و ۴,۷۴۵ میلی‌متر طول، ۱,۸۹۲ میلی‌متر عرض و ۱,۷۱۵ میلی‌متر ارتفاع برای X7، کاملاً به هم نزدیک هستند.

قیمت و جمع‌بندی

در اولین طرح فروش بایک X7 که با نام تیارا پرایم ارائه شد، قیمت این خودرو دو میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان اعلام شد. از سوی دیگر، گروه بهمن برای فیدلیتی پرستیژ نسخهٔ هفت‌نفره قیمت یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون تومان را در نظر گرفته که بسیار از رقیب دیار خودرویی ارزان‌تر است ولی قیمت فیدلیتی پرستیژ در بازار به ۲.۵ میلیارد تومان رسیده که اختلاف بسیار زیادی با قیمت کارخانه دارد. ازآنجایی‌که بایک X7 هنوز به دست خریداران نرسیده، قیمت بازار آن مشخص نیست ولی انتظار می‌رود در بازار قیمتی نزدیک به فیدلیتی پرستیژ داشته باشد؛ بنابراین، این دو کراس‌اوور از همه لحاظ کاملاً به هم نزدیک خواهند بود و انتخاب از بین آن‌ها می‌تواند موضوعی سلیقه‌ای باشد ولی بااین‌وجود، با توجه به اختلافاتی که در زیرمجموعه‌های گروه ماموت برای عرضهٔ X7 دیده می‌شود، فیدلیتی پرستیژ به لطف سابقهٔ بیشتر در بازار کشورمان، عرضه‌کنندهٔ معتبرتر و اشتراک پیشرانه با محصولات مدیران خودرو که از لحاظ تأمین قطعات شرایط بهتری خواهد داشت، در حال حاضر انتخاب مطمئن‌تری محسوب می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

فیدلیتی پرستیژ بایک X7
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۹۷ اسب بخار ۱۸۵ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر ۳۰۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
طول ۴,۷۲۴ میلی‌متر ۴,۷۴۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۰۰ میلی‌متر ۱,۸۹۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۰ میلی‌متر ۱,۷۱۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۰ میلی‌متر ۲,۸۰۰ میلی‌متر
وزن ۱۶۱۹ کیلوگرم ۱۶۵۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۵۷ لیتر ۶۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق بار ۴۳۸ لیتر ۴۱۰ لیتر
قیمت کارخانه ۱ میلیارد و ۶۲۲ میلیون ۲ میلیارد و ۱۰۴ میلیون
قیمت بازار ۲.۵۵ میلیارد تومان ؟
Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۶ رای

source

توسط autokhabari.ir