به گزارش بازار به نقل از فایننشال تایمز، در بزرگترین اختلاف تجاری بین دو ابرقدرت اقتصادی جهان طی یک دهه اخیر، اعضای اتحادیه اروپا روز جمعه موافقت کردند که تعرفههایی را بر واردات خودروهای برقی چین اعمال کنند.
کشورهای عضو این اتحادیه با وجود مخالفت شدید آلمان و مجارستان، از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تعرفههای ضد یارانه تا 35.3 درصد، علاوه بر 10 درصد موجود، حمایت کردند.
طبق گفته دو منبع آگاه، 10 کشور عضو به این تعرفهها رأی مثبت دادند، پنج کشور رأی منفی دادند و 12 کشور رأی ممتنع دادند.
تعرفههای اتحادیه اروپا تا پنج سال ادامه خواهد داشت و از 7.8 درصد برای تسلا تا 35.3 درصد برای شرکت صنایع خودروسازی شانگهای SAIC که مالک برند امجی MG است، متغیر خواهد بود.
چین نیز تا کنون با تهدید به اعمال تعرفه روی واردات برخی کالاها از اروپا و آغاز تحقیقات در مورد محصولات پروتئینی و لبنیات، تلافی کرده است.
سال گذشته از زمانی که اتحادیه اروپا تحقیقات خود را در مورد بازار خودرویهای برقی چین آغاز کرد، پکن بروکسل را به دلیل آنچه “حمایتگرایی” میخواند، سرزنش کرده است.
کمیسیون اروپا گفته است که تحقیقاتش مطابق با قوانین تجارت جهانی بوده و یارانههایی به خودروسازان و تامینکنندگان آنها به صورتهای مختلف از جمله زمین ارزان و وامهای پرداخت شده از سوی بانکهای چینی تعلق گرفته است.
خودروسازان چینی پیشنهاد داده بودند که برای جلوگیری از تعرفهها، فروش را محدود کنند و قیمتها را افزایش دهند؛ امتیازاتی که توسط اتحادیه اروپا رد شد.