این فناوری درکنار بهبود به کاهش آلایندگی، قدرت پیشرانه را هم افزایش می‌دهد.

اکستریم VX اکستریم VX

شرکت پورشه به تازگی یک پتنت جدید را به ثبت رسانده است. این پتنت یک سیستم احتراقی ۶ زمانه را نشان می‌دهد که برخلاف پیشرانه‌های متداول خودروهای بنزینی با چرخه ۴ زمانه اوتو، از چرخه‌ای ۶ زمانه تبعیت می‌کند. نتیجه تلاش مهندسان پورشه این است که موتور در مرحله فشرده‌سازی، سوخت دو بار فشرده خواهد شد و در نتیجه، دو بار هم می‌سوزد. در فشرده‌سازی و جرقه دوم، باقی‌مانده سوخت چرخه اول دوباره فشرده خواهد شد و برای بار دوم هم آتش می‌گیرد.

در این سیستم دو نقطه پایان حرکت پیستون در جهت‌های بالا و پایین، به‌صورت مجزا طراحی شده است. نتیجه تمام تغییرات گوناگون و ایجاد چرخه ۶ زمانه، بهبود عملکرد موتور و بهینگی بالاتر است که درنتیجه به قدرت بیشتر هم می‌رسد. تنها مشکل اصلی این را می‌توان در طراحی پیچیده‌تر آن دانست.

نتیجه تلاش‌ها پورشه نشان می‌دهد که احتراق دوم تمیزتر از قبل انجام می‌شود. داده‌های آزمایشی این شرکت نشان می‌دهد که راندمان حرارتی این موتور برابر ۵۰ درصد خواهد بود؛ در مقام مقایسه می‌توان به راندمان حرارتی ۳۰ درصدی پیشرانه‌های عادی ۴ زمانه نگاه کرد. اما سوال این است که این موتور تازه چه حسی را به راننده منتقل خواهد کرد؟ هر چند قدرت به ازای هر سه مرحله کاری موتور تولید می‌شود اما تاثیر آن روی روند پاسخگویی پدال گاز، دور برداشتن موتور و حتی صدای خروجی مشخص نیست. با این وجود می‌توان احتمال داد که با توجه به ماهیت پرلرزش این موتور تازه و دورهای بالایی که برمی‌دارد، گزینه‌ای مناسب برای مدل‌های بالارده مانند ۹۱۱GT3 باشد.

پورشه هنوز حرفی از تولید نهایی این فناوری به میان نیاورده؛ پس ممکن است آن را در مرحله پتنت نگهداری کند. درهرصورت، آنچه باعث شادمانی ما می‌شود، تلاش این برند آلمانی برای زنده نگه داشتن و توسعه بهتر موتورهای درون‌سوز است که تا شاید آن‌ها را از انقراض همیشگی نجات دهد. نظر شما درباره فناوری تازه پورشه چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۵ رای

source

توسط autokhabari.ir