این قایق تازه تلاش می‌‌کند تا انتشار کربن در دریانوری را کاهش دهد.

اکستریم VX اکستریم VX

شرکت قایق‌سازی «وِلا» در سال ۲۰۲۳ از نخستین قایق بادی خود رونمایی کرد. این مجموعه باور داشت که قایق سه‌بدنه بادی آن در سطح جهان بی‌مانند است؛ چراکه در طراحی آن از نمونه‌های مسابقه‌ای الهام گرفته شده اما وظیفه آن، جابه‌جایی محموله در آب‌های اقیانوس اطلس است. ولا می‌گوید دو مجموعه «VPLP» و «مِرکانسپت» هم در طراحی این قایق بزرگ همکاری کرده‌اند.

دلیل این اصلی اینکه شرکت ولا به ساخت یک قایق بادی سه‌بدنه روی آورده، ارائه یک راه‌حل برای دورشدن از آلایندگی‌های زیاد تولیدشده در صنعت دریانوری است. در حالت تئوری انتظار می‌رود که یک کشتی یا قایق بادی تا ۹۹ درصد گازهای گلخانه‌ای کمتری را منتشر کند؛ چراکه نیروی اصلی‌ خود را از باد می‌گیرد. چنین قایقی از نظر گنجایش توان حمل ۶۰۰ تخت بار متداول را دارد.

بدنه قایق از جنس آلومینیوم بازیافت‌شده و مواد بیوسورس تهیه شده که آن را به گزینه‌ای سازگار با محیط‌زیست تبدیل می‌کند. سازنده در ساخت و مونتاژ تک‌تک قطعات به فکر بازشدن و تعمیر آن‌ها بوده تا درصورت نیاز به بازسازی یا حتی بازنشستگی این قایق، بتوان از قطعات آن در پروژه‌ای دیگر استفاده کرد. با وجود اینکه تولید این قایق باری توسط شرکت‌های بین‌المللی آسان بوده اما ولا ۳۰ درصد ساخت را برعهده شرکت‌های فعال در حوزه دریانوری داخلی فرانسه قرار داده تا از تجارت و کسب‌وکارشان حمایت کند.

هدف اصلی این پروژه، حذف آلایندگی کربن در مسیر تجاری میان فرانسه و ایالات‌متحده عنوان شده است. با توجه به این مهم که ابرقدرت اقتصادی یادشده دومین بازار پرفروش محصولات لوکس فرانسوی به شمار می‌رود، ولا تصمیم گرفت که محصولی را تنها‌وتنها برای بهبود ارتباطات در این حوزه طراحی شده است و روی مسیر میان این دو کشور تمرکز دارد. به این ترتیب، قایق ولا یک جایگزین بدون‌آلاینده و نوآورانه در میان کشتی‌های فرانسوی-آمریکایی خواهد بود.

ولا قصد دارد قایق سه‌بدنه بادی خود را از سال ۲۰۲۶ به آب بیاندازد و نخستین سفرهای تجاری‌اش را هم از میانه همان سال آغاز کند. قایق یادشده هم‌اکنون در دستان برند «اوستال»، یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید قایق‌های سه‌بدنه آلومینیومی باکیفیت، قرار دارد تا ساخت آن تکمیل شود. در این میان، تیم مسابقه‌ای مرکانسپت هم به اوستال کمک می‌کند تا قایق ولا به بهینه‌ترین شکل ممکن آماده شود.

ولا معتقد است که تولید این قایق یک چالش سرسخت فنی به شمار می‌رود؛ به همین دلیل وظیفه ساخت آن را برعهده مجموعه اوستال قرار داده که مالک بیش از ۳۰ بندر نگهداری کشتی است. قرار بر آن است که این قایق سه‌بدنه پس از آماده‌سازی مفهومی تازه از جابه‌جایی پاک را به جهان معرفی کند تا شاید بتواند نظر سایر مجموعه‌های بازرگانی را هم به سوی ولا جلب کند. نظر شما درباره این قایق چیست؟ آیا چنین محصولی برای جابه‌جایی لوازم لوکس ایمنی لازم را دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

source

توسط autokhabari.ir