در کشور آمریکا تأسیساتی به نام جایگاه‌های وزن وجود دارد که رانندگان خودروهای سنگین باید برای اندازه‌گیری وزن روی آن توقف کنند اما علت این کار چیست؟


همه می‌دانیم خودروهای سنگین ابعاد بزرگ و وزن زیادی دارند. اهمیتی ندارد که سازنده این وسایل نقلیه چه شرکتی است و یا چه مشخصاتی دارد چراکه وقتی کامیون‌ها و کمپرسی‌ها را در جاده‌ها می‌بینیم به ابهت آن‌ها پی می‌بریم؛ اما واضح است که چنین کامیون‌هایی برای حمل بارهای سنگین باید ابعاد بزرگی داشته باشند؛ اما آیا ممکن است که یک کامیون خیلی بزرگ باشد؟

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید: محبوب‌ترین برندهای تولید کننده کامیون در آمریکا را بشناسید

همانند قوانین متنوعی که برای به‌کارگیری وسایل نقلیه سنگین وجود دارد، پلیس راهنمایی و رانندگی از نظر وزنی نیز مقررات خاصی را برای کامیون‌ها وضع کرده است. به منظور بررسی این موضوع، سازمان‌های مختلف در کشورهای جهان وجود دارند که اقدامات خاصی را انجام می‌دهند. برای مثال اداره حمل‌ونقل آمریکا باسکول‌هایی را تعبیه کرده که با نام جایگاه‌های وزن شناخته می‌شوند. این جایگاه‌ها در بزرگراه‌ها، مرزهای بین ایالتی و… وجود دارند و برای تائید این موضوع که کامیون‌های عبوری وزن غیرمجاز ندارند تأسیس شده‌اند. کامیون‌هایی که از حد مجاز وزن خود رد شده‌اند می‌توانند برای خیابان‌ها و پل‌ها خطرساز باشند و درعین‌حال فشار بیشتری هم روی ساختار خود وارد کنند؛ بنابراین بسته به قوانین وزنی هر کشور و ایالت، رانندگان باید در این جایگاه‌های وزن و باسکول‌ها توقف کنند تا وزن دقیق خودروی خود را مشخص کنند. البته امکان دارد مواردی همچون مدارک خود راننده و خودروی سنگین، عمق آج لاستیک، چگونگی حمل بار و… نیز در جایگاه‌های وزن بررسی شود. کامیونی که وزن بیش از حدی داشته باشد و یا نتواند دیگر قوانین را پاس کند با جریمه‌های سنگین و حتی توقیف مواجه خواهد شد.

عواقب حمل بار سنگین و بیش از حد مجاز زیاد است اما در مقایسه با عدم حضور خودروی سنگین در جایگاه‌های وزن و باسکول‌ها چیزی نیست. بر اساس قوانین آمریکا، وسایل نقلیه سنگینی که وزن بیش از ۴.۵ تن دارند باید در این جایگاه‌ها توقف کنند و نادیده گرفتن این قانون می‌تواند منجر به توقیف خودرو، جریمه و حتی در برخی موارد به زندان رفتن راننده شود. در کل بهترین کار این است که راننده خودروی سنگین با دیدن جایگاه وزن سریعاً به سمت آن حرکت کند. البته شرایطی وجود دارد که انجام این کار ضروری نیست. از جمله رایج‌ترین این شرایط می‌توان به تعطیلی جایگاه وزن و یا خرابی دستگاه‌های آن اشاره کرد. با توجه به زمانی که بررسی وزن کامیون می‌برد، باسکول‌ها شاید بسته به شرایط جاده و روان ماندن ترافیک تعطیل شوند.

در همین زمینه بخوانید:

اما در برخی شرایط نیز رانندگان خودروهای سنگین می‌توانند از مجوزهای ویژه‌ای استفاده کنند که به آن‌ها اجازه رد شدن از جایگاه‌های وزن را بدون وجود تریلر بدهد. این مجوزها ابزاری مناسب برای رانندگانی هستند که می‌خواهند سریع‌تر به مقصد خود برسند. البته برای کسب این مجوزها باید سابقه رانندگی مثبتی داشت هرچند مجوزهای مربوطه برای همه مسیرهای بزرگراهی و بین ایالتی آمریکا ارائه نمی‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

source

توسط autokhabari.ir