در جدیدترین مقاله آموزش پدال به بررسی چراغ شیفتر سرویس در خودرو و معنی آن خواهیم پرداخت.


اکثر رانندگان موافق هستند که چراغ‌های هشدار موجود در پشت آمپر خودروها به عنوان شمشیر دو لبه عمل می‌کنند. این چراغ‌ها برای هشدار دادن به راننده درباره مشکلات بالقوه وسیله نقلیه طراحی شده‌اند و توجه به آن‌ها می‌تواند از هزینه‌های سنگین بعدی بکاهد؛ اما برای بسیاری از رانندگان، روشن شدن این چراغ‌ها یک نگرانی به همراه دارد زیرا می‌تواند نشانه‌ای از تحمیل هزینه‌های جانبی به مالک باشد. تعداد چراغ‌های هشدار خودروهای امروزی بیش از هر زمان دیگری است و احتمالاً برخی چراغ‌ها به ندرت روشن خواهند شد و شاید حتی تا آخر عمر خودرو هم روشن نشوند. از جمله این چراغ‌ها که خیلی هم به چشم نمی‌آید و چندان شناخته نیست چراغ سرویس شیفتر است. همان‌طور که نام چراغ هشدار موردبحث نشان می‌دهد، این چراغ زمانی روشن می‌شود که خودرو تشخیص دهد مشکلی در شیفتر یا اهرم تعویض دنده وجود دارد.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید: عیب یابی خودرو؛ جدول کامل + انواع راه‌حل

فرقی نمی‌کند که شما پشت فرمان خودرویی با گیربکس دستی یا اتوماتیک نشسته باشید چراکه شیفتر دنده به شما اجازه می‌دهد دنده موردنیاز را بسته به عوامل مختلف از جمله سرعت خودرو، شرایط جاده و… انتخاب کنید؛ بنابراین روشن شدن چراغ شیفتر سرویس حین رانندگی می‌تواند نگرانی زیادی را در پی داشته باشد؛ اما مستهلک شدن قطعاتی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند امری غیرعادی نیست و زمانی که یکی از قطعات مربوط به شیفتر یا اهرم تعویض دنده با مشکل مواجه شود این چراغ روشن خواهد شد. در برخی موارد، چراغ موردبحث حتی شاید مانع روشن شدن موتور خودرو شود.

اما زمانی که چراغ شیفتر سرویس روشن شد چه‌کاری باید انجام داد؟ ابتدا باید دانست دلایل مختلفی برای روشن شدن چراغ موردبحث وجود دارد که شامل مواردی همچون سیم‌کشی آسیب دیده، فیوز خراب، ماهک دنده مستهلک شده و حتی مشکلات چراغ ترمز است. جالب آنکه وجود مشکل در چراغ ترمز حتی می‌تواند باعث قفل شدن شیفتر دنده در حالت پارک شود. همچنین اگر ECU خودرو در حال به‌روزرسانی نرم‌افزاری باشد هم امکان روشن شدن چراغ یاد شده وجود دارد. برخی رانندگان جیپ نیز گفته‌اند چراغ شیفتر سرویس به همراه نوشته‌های چشمک‌زن PRND روشن شده هرچند احتمال دارد در همه محصولات جیپ این موضوع وجود نداشته باشد.

با توجه به دلایل متنوع روشن شدن این چراغ شاید یافتن ریشه مشکل بدون عیب‌یابی کامل با دستگاه دیاگ دشوار باشد بنابراین بهتر است به محض روشن شدن چراغ شیفتر سرویس به یک مکانیک خبره مراجعه کنید. البته گفتن این موضوع روی کاغذ راحت است مخصوصاً اگر خودرو به گونه‌ای طراحی شده باشد که با روشن شدن چراغ موتور استارت نخورد. حتی اگر خودرو قابل راندن هم باشد باید با نهایت دقت خودرو را راهی مکانیک کنید زیرا این چراغ می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل در گیربکس باشد. به نظر می‌رسد استفاده از یدک‌کش ایمن‌ترین راه برای هدایت خودرو به مکانیک باشد. به‌هرحال با توجه به نقش شیفتر دنده و متعلقات آن در خودرو، هزینه‌های تعمیر احتمالی می‌تواند از چند صد هزار تا چند میلیون تومان متغیر باشد. با این تفاسیر، یافتن علت اصلی روشن شدن این چراغ کار مکانیک‌های باتجربه و کارآزموده خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

source

توسط autokhabari.ir