در این مطلب به معرفی خودروهای مشهوری میپردازیم که جواز تولید آنها به شرکتهای چینی داده شد و سالها در این کشور تولید شدند.
خودروسازان چینی طی مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری داشتهاند و حتی امروز به تهدیدی برای خودروسازان قدیمی جهان تبدیل شدهاند. بااینوجود، بسیاری از خودروسازان چینی فعالیت خود را با مونتاژ محصولات خودروسازان بزرگ جهان آغاز کردند. همچنین برخی از شرکتهای چینی، در خودروهایی که از خودروسازان مشهور دنیا گرفته بودند تغییراتی ایجاد کردند و آنها را با برند خودشان به بازار فرستادند و اینگونه بود که برخی از خودروهای مشهور، تا سالها پس از خاتمهٔ تولید توسط سازندهٔ اصلی، در چین با نام و نشانی متفاوت تولید شدند. در ادامه قصد داریم با تعدادی از این خودروها آشنا شویم.
جیپ چروکی / BAW کیشی
آمریکن موتورز که در سال ۱۹۷۰ جیپ را خریده بود، در اواخر دههٔ ۷۰ مذاکراتی را برای تولید و عرضهٔ خودروهای جیپ در چین آغاز کرد که منجر به ایجاد اولین جوینت ونچر تولید خودرو در چین در سال ۱۹۸۴ شد. این جوینت ونچر در قالب شرکتی بنام بیجینگ جیپ شکل گرفت و تولید نسل دوم جیپ چروکی را در سال ۱۹۸۵ در چین آغاز کرد. جالب اینکه تولید چروکی به مدت ۲۰ سال بدون تغییر خاصی تا سال ۲۰۰۵ در چین ادامه پیدا کرد. در این سال، شرکت بیجینگ جیپ به جوینت ونچری بین بایک و مرسدس بنز تبدیل شد و به بیجینگ بنز تغییر نام داد ولی شرکت جدید بجای کنار گذاشتند جیپ چروکی، آن را فیسلیفت کرد و با تغییراتی در طراحی چراغهای جلو و جلوپنجره به همراه ارتقاءهای دیگر، با نام جیپ ۲۵۰۰ به بازار فرستاد. از سال ۲۰۱۰ نیز خط تولید این خودرو به شرکت BAW منتقل شد که تازه به تملک بایک درآمده بود. BAW چروکی را با نام کیشی (Qishi به معنای شوالیه در زبان چینی) و پیشرانههای چهار سیلندر قدیمی نیسان تولید کرد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۴ داستان جیپ چروکی در چین به پایان رسید.
آئودی ۱۰۰ / هونگچی سنچوری استار
شرکت فاو از سال ۱۹۸۸، تولید نسل سوم آئودی ۱۰۰ را در چین برای استفادههای دولتی آغاز کرد. این سدان آلمانی لوکسترین و پیشرفتهترین خودروی تولید چین در آن سالها محسوب میشد و تا اواسط دههٔ ۹۰، اکثر قطعات آن در چین داخلیسازی شد. برند لوکس هونگچی که متعلق به فاو است نیز در سال ۱۹۸۹ تولید لیموزینی بنام CA7225LH را بر اساس آئودی ۱۰۰ بهعنوان جایگزین مدل قدیمی CA770 آغاز کرد. سپس در سال ۱۹۹۶، اولین آئودی ۱۰۰ با برند هونگچی در چین تولید شد و CA7220 نام گرفت. در سال ۲۰۰۰ نیز این خودرو فیسلیفت بزرگی را تجربه کرد و بشدت مدرنسازی شد و به سنچوری استار تغییر نام داد. هونگچی تا سال ۲۰۰۵ به تولید این خودرو ادامه داد.
تویوتا کراون مجستا / هونگچی HQ3
پس از خاتمهٔ تولید مشتقات آئودی ۱۰۰ در سال ۲۰۰۵، هونگچی در سال ۲۰۰۶ مدل جدید HQ3 را بهعنوان جانشین آن معرفی کرد. این خودرو درواقع نسخهٔ ریبج شدهٔ نسل چهارم تویوتا کراون مجستا بود که با تغییراتی در طراحی جلوپنجره روی خط تولید هونگچی رفت. این سدان لوکس در دو مدل با نامهای HQ300 و HQ430 در چین تولید شد که به ترتیب مجهز به پیشرانههای ۳ لیتری V6 و ۴.۳ لیتری V8 تویوتا بودند. تولید هونگچی HQ3 در سال ۲۰۱۰ خاتمه پیدا کرد.
مزدا ۳۲۳ / هایما فامیلی
نسل هشتم مزدا ۳۲۳ در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و در سال ۲۰۰۳ جای خود را به مدل جدید مزدا ۳ داد. بااینحال، شرکت چینی هایما که در آن سالها با مزدا همکاری میکرد، در همان سال پایان عمر نسل هشتم ۳۲۳، تولید این سدان سالخوردهٔ ژاپنی را با نام فامیلی در چین آغاز کرد. هایما فامیلی در قسمت جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده بود تا ظاهر مدرنتری پیدا کند. در کنار این مدل، هایما مزدا ۳۲۳ را با همان ظاهر اصلی و با نام هاپین هم تولید میکرد که البته بعداً با چراغهای جلو و عقب جدیدی فیسلیفت شد. سپس در سال ۲۰۰۷، هایما نسل دوم فامیلی را با نام هایما ۳ معرفی کرد که همچنان بر اساس پلتفرم نسل هشتم مزدا ۳۲۳ ساخته شده بود ولی حالا از طراحی کاملاً جدیدی بهره میبرد که شباهت زیادی به نسل اول مزدا ۳ داشت.
سئات تولدو / چری A11
چری که امروز به یکی از غولهای خودروسازی چین تبدیل شده است، کار خود را با تولید خودرویی بر اساس سئات تولدو آغاز کرد که A11 نام داشت و در سال ۱۹۹۹ راهی بازار چین شد. در آن زمان، دولت چین با مقررات بسیار سختگیرانهای مانع از ورود خودروسازان جدید به صنعت خودروسازی این کشور میشد و به همین دلیل چری مخفیانه طرحهای تولید نسل اول سئات تولدو را خرید. برای این خودرو همچنین خط تولید یک پیشرانه ۱.۶ لیتری قدیمی فورد از انگلستان خریداری و به چین منتقل شد. بدین ترتیب، در سال ۱۹۹۹ تولید A11 در چین آغاز شد و مسیر موفقیت چری را پایهگذاری کرد زیرا این شرکت در سال ۲۰۰۱ سرانجام توانست مجوز فروش خودرو در سراسر چین را از دولت این کشور دریافت کند. تولید این خودرو در سال ۲۰۰۶ خاتمه یافت و جای خود را به مدل A15 دارد که فیسلیفت بزرگی روی A11 محسوب میشد. A15 همان خودرویی است که مقطعی در کشورمان هم با نام ویانا تولید و عرضه شد.
هیوندای سانتافه / هاوتای شنگدافی
شرکت هاوتای موتور از طریق جوینت ونچری با هیوندای که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شده بود، در سال ۲۰۰۶ تولید نسل اول سانتافه را در چین آغاز کرد. این در حالی بود که در همین سال، عمر نسل اول این کراساوور کرهای در بازارهای جهانی پایان یافته و جای خود را به نسل دوم داده بود. بااینحال، سانتافهٔ قدیمی در چین تازه روی خط تولید رفته بود و سپس در سال ۲۰۰۹، هاوتای عرضهٔ این خودرو را با برند خودش آغاز کرد و نام شنگدافی را روی آن گذاشت. این مدل به پیشرانهای مجهز شد که از شرکت روور خریداری شده بود. هرچند هیوندای در سال ۲۰۱۰ به همکاری خود با هاوتای پایان داد ولی تولید شنگدافی همچنان تا سال ۲۰۱۶ ادامه پیدا کرد و حتی در سال ۲۰۱۳ فیسلیفت شد.
میتسوبیشی پاجرو / چانگفنگ لیبائو
شرکت چانگفنگ در سال ۱۹۹۵ از طریق جوینت ونچر با میتسوبیشی، تولید نسل دوم پاجرو را در چین آغاز کرد. سپس از سال ۲۰۰۲، این شاسیبلند ژاپنی در چین به لیبائو تغییر نام داد و روی جلوپنجرهٔ آن بجای لوگوی میتسوبیشی، نشان چانگفنگ نقش بست. از سال ۲۰۰۹ نیز این شرکت چینی، تولید نسخهٔ دیگری از شاسیبلند قدیمی میتسوبیشی را با نام کیبینگ در کنار نسخهٔ قبلی آغاز کرد. هرچند میتسوبیشی سهام خود در جوینت ونچر با چانگفنگ را در سال ۲۰۱۱ فروخت و قرارداد همکاری دو شرکت فسخ شد ولی چانگفنگ همچنان به تولید دو مدل لیبائو و کیبینگ بر پایهٔ نسل دوم پاجرو ادامه داد و حتی در سال ۲۰۱۴ نسخهٔ فیسلیفتی را با نام لیبائو Q6 معرفی کرد که جایگزین هردو مدل قبلی شد. تولید این خودرو تا زمان ورشکستگی چانگفنگ در جولای ۲۰۲۱ ادامه داشت.
نیسان اکسترا / دانگفنگ اوتینگ
نیسان در سال ۱۹۹۹ شاسیبلندی بنام اکسترا را معرفی کرد که بر اساس پیکاپ ناوارا ساخته شده بود. هرچند این خودرو در درجهٔ اول برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده بود ولی در سال ۲۰۰۳، شرکت ژنگژو نیسان (یکی از زیرمجموعههای جوینت ونچر دانگفنگ نیسان) تولید نسل اول اکسترا را با نام پالادین در چین آغاز کرد. پالادین که با نام رونیز در کشورمان هم عرضه شد، در ظاهر با اکسترای بازار آمریکای شمالی متفاوت بود زیرا ژنگژو نیسان در قسمت جلوی پالادین از چراغها، سپر و جلوپنجره فیسلیفت سال ۲۰۰۰ ناوارا استفاده کرده بود. درحالیکه تولید پالادین تا سال ۲۰۱۳ در چین ادامه داشت، در سال ۲۰۰۷ دانگفنگ تولید نسخهای از این خودرو را با برند خوش و نام اوتینگ (Oting) آغاز کرد. این خودرو در ظاهر تفاوتهایی جزئی با پالادین داشت و با قیمت ارزانتری عرضه میشد. اوتینگ تا سال ۲۰۱۵ روی خط تولید دانگفنگ باقی ماند.
source