فروش استلانتیس در سه‌ماههٔ سوم سال جاری ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و فروش ۹ ماه نخست امسال هم به زیر یک میلیون دستگاه رسیده است.

اکستریم VX اکستریم VX

استلانتیس آمار فروش خود در بازار آمریکا در سه‌ماههٔ سوم سال جاری را منتشر کرده است که نشان از اوضاع نا به سامان شرکت دارد. فروش این شرکت با ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳۰۵,۲۹۴ دستگاه رسیده و همهٔ برندها به‌جز فیات با کاهش فروش مواجه بوده‌اند. فروش فیات هم هرچند ۱۱۸ درصد بیشتر شده ولی ازآنجایی‌که این برند ایتالیایی طی سه ماه تنها ۳۱۶ دستگاه خودرو در آمریکا فروخته است، این افزایش اهمیتی نخواهد داشت.

فروش جیپ در سه‌ماههٔ سوم ۲۰۲۴ با ۶ درصد کاهش به ۱۴۴,۹۶۳ دستگاه رسیده درحالی‌که فروش این شرکت در ۹ ماه نخست سال جاری هم با تجربهٔ کاهشی ۸ درصدی به ۴۴۹,۱۴۹ دستگاه رسیده است. فروش ۱۰۸,۹۲۵ دستگاهی رم در سه‌ماههٔ سوم کاهش چشمگیر ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد درحالی‌که طی ۹ ماه نخست هم فروش پیکاپ‌ها و ون‌های این برند با ۲۴ درصد کاهش به ۳۰۹,۷۱۸ دستگاه رسیده است. کرایسلر نیز که پس از خاتمهٔ تولید ۳۰۰C فقط مینی‌ون پاسیفیکا را در سبد محصولات خود دارد، در سه‌ماههٔ سوم فقط ۲۲,۴۸۲ دستگاه خودرو فروخته که نشان از کاهش ۴۷ درصدی دارد. طی ۹ ماه نخست امسال هم فروش کرایسلر تک‌محصولی با ۲۱ درصد کاهش به ۹۷,۰۵۴ دستگاه رسیده است.

دوج هم شرایط چندان بهتری نسبت به کرایسلر ندارد زیرا پس از خاتمهٔ تولید چارجر و چلنجر، هم‌اکنون فقط شاسی‌بلندهای دورانگو و هورنت را عرضه می‌کند که فروش آن‌ها در سه‌ماههٔ سوم ۴۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۲۶,۵۵۹ دستگاه رسیده است. فروش دوج در ۹ ماه اول هم با تجربهٔ کاهش ۲۴ درصدی به ۱۱۹,۲۹۴ دستگاه رسیده است. آلفارومئو هم شرایط سختی را سپری می‌کند زیرا هرچند کراس‌اوور توناله به‌تازگی به سبد محصولات آن اضافه شده ولی فروش شرکت در سه‌ماههٔ سوم به ۲,۰۴۹ دستگاه و در ۹ ماه نخست به ۶,۸۲۶ دستگاه رسیده است که به ترتیب ۲۹ درصد و ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. فروش کلی استلانتیس نیز در ۹ ماه اول سال جاری در آمریکا ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و به زیر یک میلیون دستگاه یعنی ۹۸۲,۸۲۷ دستگاه رسیده است. برای مقایسه، در همین مدت جنرال موتور ۱.۹۵ میلیون دستگاه تویوتا ۱.۷۳ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته‌اند.

وضعیت استلانتیس آن‌قدر بغرنج است که شورای ملی نمایندگی‌های این شرکت در آمریکا نامه‌ای سرگشاده به مدیرعامل استلانتیس «کارلوس تاوارس» نوشته و شرایط شرکت را فاجعه دانسته‌اند. این شورا تاوارس را مقصر سقوط جیپ، کرایسلر، رم و دوج دانسته و در نامهٔ خود گفته است:

سهم بازار برندها تقریباً به نصف کاهش پیدا کرده، قیمت سهام استلانتیس در حال سقوط است، کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند، اخراج‌ها بیداد می‌کند و مدیران اصلی در حال ترک شرکت هستند. شبکهٔ توزیع و نمایندگی‌ها نیز در حالت احتضار رها شده‌اند.

چند روز پیش، استلانتیس اظهار داشت که خودروهای زیادی در آمریکا فروخته نشده‌اند و این شرکت قصد دارد موجودی‌های تل انبار شدهٔ خود را تا پایان سال به ۳۳۰ هزار دستگاه کاهش دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

source

توسط autokhabari.ir