رونمایی از مک‌لارن W1 احتمالا با معرفی ابرخودروهای جدید فراری و پورشه در سال آینده، سه‌گانه جدیدی فراهم خواهد کرد. در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رقابت دوباره‌ی سه برند خواهیم بود؛ اما این‌بار با فرزندان P1، لافراری و ۹۱۸.

اکستریم VX اکستریم VX

چند روز پیش، شرکت مک‌لارن سرانجام به انتظارات هواداران و مشتریانش پاسخ داد و از جایگزین مدل P1 رونمایی کرد. این ابرخودروی ۱,۲۵۸ اسب بخاری توان دستیابی به سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت را دارد و در سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم نیروی عمود برسطح (داون فورس) تولید می‌کند. از جمله ویژگی‌های خاص آن می‌توان به موتور ۴ لیتری V8 جدید، ۱,۳۵۳ نیوتن متر گشتاور، طراحی منحصربه‌فرد، شاسی مونوکوک جدید و…. اشاره کرد که همه‌وهمه، خبر از خودرویی قدرتمند و سطح بالا می‌دهند. بنابراین مک‌لارن با عرضه این خودرو نشان داده که جدیتی زیادی در کارش دارد و عرصه را بر رقبا تنگ‌تر کرده است. برای آشنایی بیشتر با این خودرو مطلب «شگفتی‌های مهندسی در ابرخودروی مک لارن W1» را مطالعه کنید.

هم‌اکنون تنها خودروی فراری برای رقابت با این مدل، SF90XX است که با تکیه‌بر یک موتور ۴ لیتری V8 توان تولید ۱,۰۳۰ اسب بخار قدرت را دارد. این ابرخودروی خاص که نسخه پیشرفته‌تری از SF90 استراداله به شمار می‌رود و برای مشتریان خاص فراری طراحی شده، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۳ ثانیه زمان نیاز دارد و شتاب‌گیری را تا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این مدل مطلب «بررسی فراری SF90 XX اسپایدر؛ سوپراسپرتی در لباس ابرخودروها» را مطالعه کنید.

اما چرا رسانه‌ها تاکنون این مدل را در برابر W1 قرار نداده‌اند؟ چرا دیگر خبری از بحث تثلیث مک‌لارن-فراری-پورشه نیست؟ شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود کسی فراری SF90 را در مقابل W1 قرار ندهد این باشد که خود فراری و طرفدارانش می‌دانند که این خودرو جایگزین اصلی لافراری نیست؛ هر چند که پرچمدار کنونی خودروهای این برند به شمار می‌رود! مشخصا تفاوت زیادی در میان مشخصات این دو خودرو وجود ندارد اما گویا صنعت و رسانه‌ها منتظر یک خبر بزرگ از سوی فراری هستند تا بگوید: این هم از رقیب مک‌لارن W1، فرزند لافراری و نوه مدل انزو.

خوشبختانه هم‌اکنون تصاویر جاسوسی جایگزین لافراری با طراحی شبیه‌به ۱۲ سیلندری در فضای مجازی منتشر شده است؛ پس می‌توان امید داشت که این مدل هم نهایتا تا دو سال دیگر به بررسی‌ها خواهد رسید و در برابر ابرخودروی تازه مک‌لارن قد علم خواهد کرد. اما یک مثلث سه گوشه دارد؟ پس گوشه سوم این ماجرا چه خواهد شد؟ برند پورشه هنوز اعلامیه‌ای رسمی برای تولید یک ابرخودروی جدید منتشر نکرده و مشخص نیست که آیا برای جایگزینی ۹۱۸ برنامه‌ای دارد یا نه؟ اما با توجه به روند معرفی مدل‌های مفهومی در این شرکت که کانسپت میشن E را به تایکان رساند، تا حدی زیادی به تولید ابرخودروی بعدی این شرکت خوشبین هستیم.

ابرخودرو پورشه میشن ایکس

اشتوتگارتی‌ها در خرداد ۱۴۰۲ از طرح اولیه ابرخودروی برقی تازه‌ای به نام میشن X پرده‌برداری کردند. این خودروی توانمند برخلاف W1 و ابرخودروی آینده فراری به پیشرانه‌ای تماما برقی مجهز شده بود تا تصویر پورشه از آینده‌ محصولاتش را به مشتریانش نشان دهد. هدف پورشه تولید یک ابرخودروی ۱,۵۰۰ اسب بخاری و ۱,۵۰۰ کیلوگرمی بود که با تکیه‌بر معماری ۹۰۰ ولتی، عملکردی خارق‌العاده را به نمایش بگذارد.

بنابراین می‌توان احتمال داد که با معرفی ابرخودروهای آینده فراری و پورشه، این رقابت نانوشته بار دیگر آغاز شود؛ اما احتمال هم دارد پورشه، برندها و مدل‌های دیگری را به‌عنوان رقیب در نظر بگیرد. متاسفانه یا خوشخبتانه، برنامه این خودروساز آلمانی برای برقی‌شدن جدی است و بی‌شک روی معرفی تمام مدل‌های جدید آن تاثیر خواهد گذاشت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که پورشه به‌جای رقابت با دو ابرخودروی هیبریدی، مدل‌های قدرتمندتر و سریع‌تر برقی مانند ریمک نورا، پینین‌فارینا باتیستا و لوتوس اِویا را هدف قرار دهد. نظر شما درباره این ابرخودروها چیست؟ به نظر شما پورشه چه تصمیم خواهد گرفت؟ آیا می‌توان به بازگشت رقابت جذاب فراری-مک‌لارن-پورشه امید داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

source

توسط autokhabari.ir