از دو نسل SL و سدان کوچک ۱۹۰ گرفته تا اولین S کلاس مدرن، دوران شکوه طراحی مرسدس بنز در زمان زمامداری برنو ساکو رقم خورد.

اکستریم VX اکستریم VX

هفتهٔ گذشته، جهان خودرو به خاطر از دست دادن یکی از طراحان بزرگ خود، برنو ساکوی ۹۰ ساله، سوگوار شد. وی کسی بود که برخی از نمادین‌ترین مدل‌های مرسدس بنز در اواخر قرن بیستم را طراحی کرد. برای اینکه یادآوری کنیم نقش ساکو در حوزهٔ طراحی خودرو چقدر پررنگ بوده است، در ادامه با ۱۰ نمونه از موفق‌ترین مرسدس بنزهایی که طراحی کرد آشنا خواهیم شد.

مرسدس بنز SL کلاس نسل R129

اولین SL با طراحی ساکو، R129 بود که جایگزین R170 قدیمی شد. چراغ‌های مستطیل شکل که امضای طراحی ساکو بودند در این خودرو هم به زیبایی دیده می‌شدند. این نسل از SL با استقبال بالایی مواجه شد و بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از آن به فروش رسید.

مرسدس بنز ۱۹۰ کد W201

۱۹۰ یکی از مهم‌ترین خودروهای مرسدس بنز بود. با این سدان میان سایز، مرسدس برای اولین بار به سگمنتی پایین‌تر از E کلاس وارد شد. فرمول یک سدان کامپکت لوکس که با ۱۹۰ مطرح شد، بعداً با موفقیت تکامل پیدا کرد و منجر به خلق C کلاس شد. این خودرو با جلوپنجرهٔ برجسته، چراغ‌های جلوی مستطیلی ساده و نوار مشکی روی سپرها، فروش بالایی را تجربه کرد و به منظره‌ای آشنا در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شد.

مرسدس بنز S کلاس نسل W126

W126 که به‌طور رسمی نسل دوم S کلاس محسوب می‌شود، باید خود را از جهات مختلفی اثبات می‌کرد زیرا مرسدس می‌خواست نشان دهد که همچنان پیشروی خودروهای لوکس بازار است. این یعنی W126 به طراحی مناسبی هم نیاز داشت و ساکو این کار را به بهترین شکل انجام داد. طراحی این ماشین آن‌قدر چشمگیر بود که بعداً نسخهٔ کوپهٔ C126 هم بر پایهٔ آن شکل گرفت.

مرسدس بنز CLK نسل C208

ساکو با گذر از چراغ‌های جلوی مستطیلی، به طرح چهار چراغ گرد رسید و یکی از اولین خودروهایی که از این زبان طراحی جدید بهره برد، نسل اول CLK بود. حتی طبق استانداردهای امروزی که خودروها بزرگ‌تر و جعبه‌ای‌تر شده‌اند، CLK هنوز هم ابهت و شخصیت برجسته‌ای در جاده‌ها دارد. همین جذابیت به شیوه‌ای متفاوت در سوپرکار CLK GTR هم ادامه پیدا کرد.

مرسدس بنز E کلاس نسل W124

W124 هم مثل W201 خودروی فوق‌العاده مهمی برای مرسدس بنز بود زیرا این ماشین درنهایت به چیزی تبدیل شد که امروز با نام E کلاس می‌شناسیم. همچنین W124 اولین خودرویی بود که از رینگ‌های نمادین مرسدس با سوراخ‌های دایره‌ای دورتادور بهره برد. این ماشین حتی هنوز هم از وقار و جذابیت بالایی برخوردار است و بدون شک یکی از زیباترین طراحی‌های ساکو محسوب می‌شود.

مرسدس بنز E کلاس نسل W210

زبان طراحی جدید مرسدس با چهار چراغ گرد جلو اولین بار با E کلاس نسل W210 معرفی شد. این خودرو بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ زیر نظر ساکو طراحی شد. استیشن E55 AMG که در این نسل ساخته شد، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین استیشن‌های تاریخ بود و حتی مایکل شوماخر هم یکی از آن را خریده بود. مدت کوتاهی پس از معرفی W210، نسل اول CLK هم با همین طراحی معرفی شد.

مرسدس بنز E کلاس نسل W123

یکی دیگر از مرسدس بنزهای پرفروشی که توسط ساکو طراحی شد، W123 بود که جد E کلاس امروزی محسوب می‌شود. این خودرو در کنار W116، یکی از اولین ساخته‌های مرسدس با چراغ‌های جلوی مستطیلی، جلوپنجرهٔ برجسته و چراغ‌های عقب کرکره‌ای کشیده بود. W123 که به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان تاکسی در سراسر آلمان مورداستفاده قرار گرفت، یکی از قابل‌احترام‌ترین و جان‌سخت‌ترین محصولات تاریخ مرسدس بود.

مرسدس بنز S کلاس نسل W220

این نسل از S کلاس هرچند جهش و تحول بزرگی را در طراحی تجربه کرد ولی ویژگی‌های اصیل یک S کلاس یعنی فرم سه جعبه‌ای را همچنان حفظ کرده بود. این ترکیب، یک سدان لوکس کشیده و باشکوه را ایجاد کرده بود. البته هرچند W220 در دوران ریاست ساکو بر دپارتمان طراحی مرسدس توسعه پیدا کرد ولی طرح اولیهٔ آن توسط مدیر طراحی مرسدس «استیو متین» ارائه شده بود که زیر نظر ساکو تکامل پیدا کرد و نهایی شد.

مرسدس بنز SL کلاس نسل R230

SL نسل R230 به‌اندازهٔ W220 خودروی مهمی نبود و به‌اندازهٔ W201 هم فروش نداشت ولی زیبایی طراحی آن غیرقابل‌انکار است. این همچنین آخرین خودرویی بود که ساکو برای مرسدس طراحی کرد. این طراح افسانه‌ای که از سال ۱۹۷۵ در مرسدس حضور داشت، در سال ۱۹۹۹ از این شرکت جدا شد و جای خود را به «پیتر فایفر» داد. با کنار رفتن ساکو، زبان طراحی چهار چراغ گرد مرسدس هم به‌تدریج کنار گذاشته شد و فیس‌لیفت R230 در سال ۲۰۰۸ با چراغ‌های جلوی کاملاً متفاوتی معرفی شد.

مرسدس بنز C111

ازآنجایی‌که C111 خودرویی آزمایشی بود، ساکو اجازه داشت نهایت خلاقیت خود در طراحی را به کار گیرد و به همین دلیل، با درهای گالوینگ، دو دریچهٔ هوای روی کاپوت، چراغ‌های جلوی مخفی و رینگ‌های کوچک، یک شاهکار خیره‌کننده خلق کرد. البته C111 هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید ولی پروژهٔ آزمایشی ارزشمندی برای مرسدس بود و حتی سال گذشته، کانسپت One-Eleven با الهام از طراحی آن معرفی شد و قرار است الهام‌بخش طراحی سوپرکار آیندهٔ مرسدس باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۰ رای

source

توسط autokhabari.ir