فراری ۸۱۲ با ۲۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۰۰ کیلوگرم وزن سبکتر، در برابر نیسان GT-R نیسمو نباید کار سختی داشته باشد اما آیا واقعاً همینطور خواهد بود؟
خیلی از عشق ماشینها، فراری را بهترین سازندهٔ خودروهای اسپرت در کل تاریخ میدانند. از سوی دیگر، نیسان بیشتر به خاطر ساخت خودروهای اقتصادی و روزمره شناخته میشود حتی با اینکه مدلهایی مثل Z و GT-R را در سبد محصولات خود داشته است؛ بنابراین، وقتی یک فراری ۸۱۲ سوپرفست با موتور V12 در برابر نیسان GT-R نیسمو با نصف این تعداد سیلندر قرار میگیرد، شاید هیچکس انتظار نتیجهای که در ادامه خواهیم دید را نداشته باشد.
چند ماه پیش تا قبل از معرفی دودیچی چیلیندری، ۸۱۲ سوپرفست گرند تورر V12 پرچمدار فراری بود. این خودرو که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، مثل پیشینیان خود، یک نیروگاه V12 تنفس طبیعی قدرتمند را زیر کاپوت کشیدهٔ خود پنهان کرده است. این موتور ۶.۵ لیتری ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. سوپرفست با وجود استفاده از پیشرانهٔ بزرگ دوازده سیلندر، تنها ۱۶۳۰ کیلوگرم وزن دارد.
از سوی دیگر، GT-R هرچند نزدیک به دو دهه از عمرش میگذرد ولی خصوصاً در نسخهٔ نیسمو، هنوز هم توان رقابت با سوپرکارهایی بهمراتب گرانتر از خود را دارد. در سینهٔ GT-R یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی دستساز با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ میرساند. این سوپرکار ژاپنی با وزن ۱۷۲۵ کیلوگرم، حدود صد کیلوگرم از رقیب ایتالیایی سنگینتر است؛ بنابراین، با توجه به اعداد روی کاغذ، فراری با قدرت بیشتر و وزن کمتر باید پیروز این رقابت باشد ولی در عمل، GT-R جادوی مخفی خود را نشان میدهد.
در درگ اول، همانطور که انتظار میرود، نیسمو به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، لانچ بسیار سریعی دارد و بلافاصله با اختلافی در حدود طول یک خودرو جلو میافتد ولی در ادامه فراری خود را به رقیب میرساند و در پایان با اختلافی بسیار جزئی برنده میشود. در مسابقهٔ دوم، مت واتسون که پشت فرمان GT-R نشسته و میداند در برابر فراری شانسی ندارد، از ترفند مخفی نیسان استفاده میکند. GT-R از یک حالت رانندگی پیست بهره میبرد که امکان افزایش قدرت را با فشردن یک دکمه فراهم میکند. از این طریق، واتسون قدرت را به ۷۰۰ اسب بخار افزایش میدهد و حالا میتواند ۸۱۲ را مغلوب کند.
در مسابقهٔ سوم نیز وی قدرت را به ۸۱۰ اسب بخار میرساند و حتی باوجوداینکه قدرت اضافی باعث هرزگردی چرخها در آغاز حرکت میشود ولی بازهم میتواند بهراحتی فراری را شکست دهد. نتیجهٔ مسابقهٔ آخر نیز مشابه همین بود و GT-R با زمان ۱۰.۶ ثانیه در برابر فراری با ۱۰.۷ ثانیه پیروز شد. درحالیکه رانندهٔ فراری از این نتایج گیج شده، کمی بعد انتقام میگیرد زیرا سوپرفست هم در مسابقههای رولینگ و هم آزمایش ترمز برنده میشود. بهطورکلی، هرچند امسال آخرین سال تولید نیسان GT-R خواهد بود ولی اینکه میبینیم گودزیلا هنوز هم در برابر سوپرکار بسیار گرانقیمت و سریع ایتالیایی حرفهای زیادی برای گفتن دارد بسیار هیجانانگیز و خوشایند است.
مقایسهٔ مشخصات فنی
فراری ۸۱۲ سوپرفست | نیسان GT-R نیسمو | |
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 | ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۸۰۰ اسب بخار | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۱۸ نیوتن متر | ۶۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۶۳۰ کیلوگرم | ۱۷۲۵ کیلوگرم |
قیمت | ۳۳۵ هزار دلار | ۲۲۳ هزار دلار |