منتشر شده در 24 مهر 1403 ساعت 15:30
عکاس
علیرضا پاداش
نیسان سیلفی آمیتیس خودرو و نسخه هیبرید تویوتا لوین دو رقیب ژاپنی در بازار خودرو کشور هستند که در این مطلب به مقایسه میان این دو می پردازیم.
سدانهای جمع و جور گزینههایی همهکاره برای خانوادههایی هستند که معمولاً توان مالی خرید شاسیبلندهای شهری را ندارند و یا اینکه از استهلاک خودروهای بزرگ دوری میکنند و میخواهند یک ماشین چندمنظوره با ابعاد نه چندان بزرگ داشته باشند. نیسان سیلفی و تویوتا لوین هیبرید از بهترین سدان های کامپکت حال حاضر در بازار جهانی محسوب میشوند که حالا در ایران نیز به فروش میرسند. در ادامه به مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و تویوتا لوین هیبرید میپردازیم تا ببینیم که این دو سدان ژاپنی چه مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند.
درباره نیسان سیلفی هیبرید و تویوتا لوین هیبرید
نیسان سیلفی یک سدان کامپکت است که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ به فهرست تولیدات کمپانی ژاپنی نیسان اضافه شد. جدیدترین نسل آن یعنی نسل چهارم نیسان سیلفی نیز از سال ۲۰۱۹ در بازار موجود است که حالا با مدل فیسلیفت توسط شرکتهای مختلف از جمله آمیتیس به بازار ایران عرضه شده است. نسخه وارداتی آمیتیس از لحاظ تجهیزات و امکانات نسبت به مدلهای مکس ادیشن کمبودهایی دارد و از امکانات رفاهی و ایمنی کمتری استفاده میکند.
تویوتا لوین نیز اگرچه نام جدیدی دارد، اما همان تویوتا کرولای خودمان است که تاکنون در ۱۲ نسل به بازارهای مختلف عرضه شده و در ایران نیز نسلهای پیشین آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته بودند. نسل جدید تویوتا کرولا در بازار ایران از سری تولیدات مشترک تویوتا و کمپانی فاو چین است اما سری لوین محصول کمپانی ژاپنی در همکاری با شرکت جیایسی چین است که اگرچه از لحاظ ظاهری کمی دستخوش تغییر شده، اما تفاوت ذاتی خاصی با سایر تویوتا کرولاهای جدید وارداتی ندارد.
ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو
ویدیوی تست و بررسی تویوتا لوین هیبرید
مقایسه طراحی بدنه
اصولاً شرکت تویوتا از جهت طراحی نسبت به دیگر خودروسازان مطرح دنیا کمی جای حرف دارد. هرچند که تولیدات جدید این کمپانی نیز طراحیهای بهتر و هیجانانگیزتری را در نمای بیرونی و داخلی خود به کار گرفتهاند ، اما همچنان هم انتقاداتی به سبک طراحی خودروهای تویوتا وارد است. در اینجا نیز میتوان گفت اگرچه تویوتا لوین هیبرید طراحی بیرونی قابل قبول، کمی اسپرت و نمای چهره جوانپسند ارائه میدهد، اما زمانی که کنار نیسان سیلفی قرار میگیرد، نکات منفی طرح بدنه آن و برخی ناهماهنگیها بین المانهای بدنه این خودرو بیشتر به چشم میآید.
بنابراین به طور کلی میتوان گفت نیسان سیلفی طراحی هماهنگ، جذاب و هیجانانگیزتری نسبت به حریف هموطن خود به نمایش میگذارد. با این حال، تویوتا لوین هیبرید نیز به عنوان یک خودروی اقتصادی در بازارهای جهانی، ظاهر نسبتاً خوب و تا حدودی جوانپسند دارد که میتواند نظر بعضی از مشتریان را به خود جلب کند.
مقایسه مشخصات فنی
در اینجا با دو خودرو هیبریدی طرف هستیم که البته ماهیت قوای محرکه اصلی آنها با یکدیگر تفاوت دارد؛ چرا که نیسان سیلفی هیبرید در اصل خودرویی برقی است که یک موتور احتراقی به عنوان منبع ژنراتور روی آن نصب شده است. اما تویوتا لوین هیبرید اصولاً یک ماشین احتراقی بنزینی است که موتور برقی به عنوان منبع انرژی کمکی روی آن مورد استفاده قرار میگیرد.
با این تفسیر بهتر است بدانید که نیسان سیلفی هیبرید دارای یک موتور بنزینی سه سیلندر ۱.۲ لیتری است که به عنوان منبع تأمینکننده انرژی باتری لیتیومی به ظرفیت ۳۸ کیلوواتساعت به کار میرود. این باتری نیز انرژی خود را به یک موتور برقی با توان ۱۳۴ اسببخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر میدهد تا نیروی حاصل از آن به واسطه گیربکس اتوماتیک تکسرعته راهی چرخهای جلو شود. شتاب صفر تا صد این ماشین ژاپنی حدود ۹.۵ ثانیه برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز برابر ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نیسان سیلفی هیبرید حدود ۱۴۸۰ کیلوگرم وزن دارد، از یک باک سوخت ۴۱ لیتری تغذیه میشود و سیستم تعلیق مکفرسون در جلو به همراه تورشنبیم یکپارچه در عقب بهره میبرد.
اما پیشرانه اصلی تویوتا لوین هیبرید یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۸۰۰ سیسی است که حدود ۱۳۶ اسببخار قدرت و ۱۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز برابر ۹.۵ ثانیه برآورد شده و حداکثر سرعت آن هم معادل نیسان سیلفی هیبرید و نزدیک به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. باک سوخت ۴۳ لیتری، مصرف سوخت ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم از دیگر ویژگیهای فنی تویوتا لوین هیبرید به حساب میآید.
خودرو | نیسان سیلفی هیبرید | تویوتا لوین هیبرید |
موتور | ۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقی |
حجم موتور | ۱.۲ لیتر | ۱.۸ لیتر |
توان خروجی | ۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر | ۱۳۶ اسب بخار – ۱۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک | E-CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۹.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۷۵ کیلومتربرساعت | ۱۷۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۸۰ کیلوگرم | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۱ لیتر | ۴۳ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر | ۱۴۳۵-۱۷۸۰-۴۶۴۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۱۲ میلیمتر | ۲۷۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۶۰ لیتر | ۴۷۱ لیتر |
برخلاف نیسان سیلفی، سیستم تعلیق عقب در تویوتا لوین هیبرید از نوع مستقل مولتیلینک است که هم در بهبود پایداری و هندلینگ خودرو نقش دارد و هم میتواند سواری نرمتری را برای سرنشینان رقم بزند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
طراحی داشبورد هر دو خودرو نسبتاً زیبا و متعادل به نظر میرسد، اما اگر به طرحهای پرجزئیاتتر و البته تا حدودی هیجانانگیزتر علاقه دارید، احتمالاً نیسان سیلفی بهتر میتواند با سلیقه شما هماهنگ شود. به ویژه طرح قسمت میانی و دریچههای تهویه گرد به همراه حالت اسپرت فرمان در این ماشین ژاپنی نسبتاً جذاب و گیرا احساس میشود. اما طراحی داشبورد و سایر ادوات داخلی تویوتا لوین بر اساس همان زبان طراحی داخلی چند سال اخیر تویوتا شکل گرفته که در عین زیبا بودن، تا حدودی معمولی و سادهتر حس میشود و میتواند با سلیقه افراد مسنتر بیشتر همخوانی پیدا کند.
سطح کیفی مواد و متریال داشبورد و رودریهای هر دو خودرو ژاپنی در نوع خود مناسب است و احتمالاً در جلب رضایت مشتریان موفق عمل خواهد کرد. میزان فضای کابین به ویژه صندلیهای ردیف عقب در این دو خودرو تقریباً برابر و در حد کافی و مناسب ارزیابی میشود، اما صندوق عقب نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس حدود ۵۶۰ لیتر ظرفیت دارد که نسبت به گنجایش ۴۷۱ لیتری صندوق تویوتا لوین بسیار بزرگتر خواهد بود.
مقایسه امکانات و تجهیزات رفاهی ایمنی
نیسان سیلفی وارداتی آمیتیس از لحاظ تجهیزات در سطح نسبتاً پایه و حداقلی قرار دارد و به ویژه فاقد تجهیزات مدرن نظیر کروز کنترل تطبیقی، انواع رادارها و هشداردهندههای هوشمند است که از این نظر به پای نسخه مکس ادیشن خود نمیرسد. اما تویوتا لوین هیبرید از امکانات هوشمند و ایمنی فعال مثل کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار حرکت بین خطوط و… سود میبرد که نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس فاقد آنهاست.
تجهیزات نیسان سیلفی هیبرید وارداتی آمیتیس:
شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نورپردازی کابین، استارت دکمهای، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک دو کاناله، صندلی برقی راننده، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فناوری LED چراغها، دوربین ثبت وقایع، دوربین دندهعقب، شارژر بیسیم تلفن همراه.
تجهیزات تویوتا لوین هیبرید:
شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خطخوان، استارت دکمهای، رینگ آلومینیومی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل تطبیقی، اخطار خروج از خط، سنسور نور، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغها، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، رانندگی خودکار در ترافیک (در نسخههای خاص)، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، جلوآمپر دیجیتال، اپل کارپلی، اندروید اتو، نمایشگر لمسی، دوربین عقب.
خودرو | نیسان سیلفی مکس ادیشن | تویوتا لوین هیبرید |
کروز کنترل | دارد | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | دارد |
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط | ندارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | ندارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | ندارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | ندارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | ندارد |
نتیجهگیری: نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس خودرو ارزندهتر است یا تویوتا لوین هیبرید؟
نیسان سیلفی هیبرید وارداتی شرکت آمیتیس از لحاظ تجهیزات و امکانات نسبت به تویوتا لوین هیبرید ضعفهای جدی دارد. با این حال، از طراحی ظاهری و داخلی جذابتر سود میبرد، کیفیت ساخت مناسبی ارائه میدهد، صندوق عقب بزرگتری دارد و به دلیل به کارگیری موتور احتراقی کوچک سهسیلندر، احتمالاً از لحاظ استهلاک فنی نسبت به حریف وضعیت بهینهتری خواهد داشت. چرا که این موتور وظیفه تأمین شارژ باتری را بر عهده دارد و فشار کمتری روی آن حین رانندگی وارد میشود.
در طرف دیگر، تویوتا لوین هیبرید دارای سیستم تعلیق مستقل مولتیلینک در عقب است و احتمالاً هندلینگ و پایداری بهتر به همراه سواری آرامشبخشتر را نصیب سرنشینان خود میکند. اشتراک فنی این خودرو با برخی از خودروهای وارداتی قبلی تویوتا در بازار نیز باعث میشود تا از لحاظ تعمیرات، نگهداری و تأمین قطعات فنی نسبت به حریف شرایط راحتتری پیدا کند و دردسر احتمالاً کمتری را برای مالک خود به وجود بیاورد. ضمن آنکه تجهیزات ایمنی مدرنتری نیز در آن وجود دارد که میتواند ایمنی و رفاه کاربران را افزایش دهد. با این حال، از لحاظ طراحی داخلی و بیرونی نسبت به حریف در سطح پایینتری قرار میگیرد و گفته میشود کیفیت ساخت آن به اندازه نسلهای پیشین کرولا بالا نیست.
source