به گزارش مجله ماشین، واردات خودروهای برقی (EV) ساخت چین به اروپا با افزایش چشمگیری روبرو شده و این موضوع، نگرانی تولیدکنندگان اروپایی خودروهای برقی را به دنبال داشته است. چرا که بیم آن می‌رود که با قیمت پایین‌تر خودروهای چینی، از بازار داخلی خودشان بیرون رانده شوند.

اتحادیه اروپا در واکنش به این موضوع، تعرفه‌های واردات بر روی خودروهای برقی ساخت چین اعمال کرده است. دلیل این امر، دریافت یارانه‌های قابل توجه دولتی توسط این شرکت‌ها عنوان شده است.

این اقدام اتحادیه اروپا، خود به انگیزه‌ای برای خودروسازان چینی برای تاسیس کارخانه در اروپا و دور زدن تعرفه‌ها تبدیل شده است.

در ادامه، جزئیات برنامه‌های شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در اروپا را می‌خوانیم:

چری

این شرکت، که بزرگترین صادرکننده خودرو در چین است، با کمپانی EV Motors اسپانیا برای افتتاح اولین کارخانه تولید خود در اروپا، واقع در بارسلونا، قرارداد مشارکت امضا کرده است. تولید خودرو در این کارخانه تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد و هر دو شرکت سهام‌دار، یعنی EV Motors و چری، خودروهای خود را در این کارخانه تولید خواهند کرد. چری همچنین در حال مذاکره با رم برای ساخت کارخانه‌ای در ایتالیا است و به گزارش فایننشال تایمز، قصد دارد در این دهه، کارخانه‌ای در بریتانیا نیز احداث کند.

BYD 

بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان، در نمایشگاه خودروی پاریس اعلام کرد که قصد دارد تمام خودروهای فروخته‌شده خود در اروپا را به صورت محلی تولید کند. استلا لی، معاون اجرایی این شرکت، به رویترز گفت که BYD قصد دارد قطعات را در اروپا تولید و بسته‌های باتری را در کارخانه‌های مجارستان و ترکیه مونتاژ کند و تنها سلول‌های باتری را از چین وارد نماید.

لیپ‌موتور

این شرکت در ماه سپتامبر اعلام کرد که به همراه شریک خود، استلانتیس، برای یک خودروی شهری و یک شاسی‌بلند در اروپا سفارش می‌پذیرد. خودروی کوچک شهری T03 در کارخانه استلانتیس در تیچی، لهستان مونتاژ خواهد شد. کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، اشاره کرده است که امکان تولید شاسی‌بلند C10 نیز در اروپا وجود دارد. استلانتیس ۵۱ درصد سهام یک سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی با لیپ‌موتور را در اختیار دارد و حق انحصاری ساخت، صادرات و فروش محصولات لیپ‌موتور در خارج از چین را داراست.

سایک موتور

این شرکت دولتی که با برند MG دومین صادرکننده خودرو در چین است، اعلام کرده که در حال انتخاب محل برای ساخت کارخانه خودروهای برقی در اروپا می‌باشد. سایک پیش از این در ماه مارس اعلام کرده بود که یک واحد قطعات یدکی در آمستردام دارد و در نظر دارد برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، کارخانه‌ای در فرانسه نیز تاسیس کند.

ایکس‌‌پنگ 

تولیدکننده خودروهای برقی ایکس‌‌پنگ در حال بررسی تاسیس کارخانه‌ای در اروپا برای دور زدن تعرفه‌ها است.

جیلی

مدیران این شرکت در مصاحبه‌های ماه سپتامبر اعلام کردند که به دنبال مکانی برای احداث کارخانه در اروپا هستند، اما هنوز تعهدی نداده‌اند. مذاکراتی با ورشو در مورد کارخانه‌ای برای تولید خودروهای برقی در لهستان در حال انجام است، اما مقامات لهستانی در سال جاری به رویترز اعلام کردند که جیلی را شریک ایده‌آلی نمی‌دانند.

گک

این خودروساز دولتی به رویترز اعلام کرده است که در حال بررسی تولید خودروهای برقی در اروپا برای فرار از تعرفه است.

source

توسط autokhabari.ir