زمان تولید تارا جوانان با موتور توربو

مهر 1403: علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌ خودرو، با اشاره به توانمندی‌های موجود این شرکت در حوزه تحقیقات موتور اظهار کرد: قدرتمندترین موتور تولید داخل یعنی EFP-TC توسط ایران‌ خودرو عرضه و در محصولات «ری‌را» و «دنا جوانان» و به‌دنبال آن بر روی «تارا جوانان» استفاده می‌شود.

این موتور جدید و پرقدرت، علاوه بر افزایش شتاب‌گیری، مصرف سوخت کم‌تری نسبت به نسخه قبلی یعنی EF7-TC خواهد داشت. انتظار می‌رود دنا و تارا مجهز به موتور EFP-TC تا آخر 1403 به‌دست مشتریان برسد. به گفته وی، ایران‌خودرو علاوه بر قدرت و شتاب، به مقوله مصرف سوخت نیز توجه ویژه‌ای داشته و در این زمینه نیز پروژه‌های مختلفی از جمله تولید موتور سه سیلندر را در دستور کار دارد؛ این موتور که کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت خودرو به دنبال خواهد داشت، با اتمام مراحل طراحی و تست، وارد مرحله صنعتی‌سازی شده است.

عظیمی در خصوص سایر برنامه‌های ایران‌خودرو در حوزه توسعه موتور، از توسعه و نصب موتور EF7-Turbo CNG گازسوز به عنوان اولین موتور پایه گازسوز توربوشارژ ساخت داخل بر محصول سورن خبر داد و گفت: با توجه به این‌که یکی از مشکلات اصلی موتورهای گازسوز، افت توان و گشتاور و نیز کم بودن پیمایش با یک مخزن گاز پر است، با توربو شدن، تمامی این مشکلات در این موتور مرتفع شده و حتی می‌تواند در محصولی مانند دنا که تا کنون نسخه گازسوز آن ارایه نشده نیز به کار گرفته شود.

عظیمی در ادامه افزود: محصول تارا جوانان با موتور پرقدرت EFP-TC نیز به مراحل نهایی توسعه و صحه‌گذاری رسیده و تا بهمن‌ماه 1403 به تولید انبوه می‌رسد. این محصول با استفاده از موتور جدید که مشابه موتور ری‌را و دنا جوانان است، به یکی از پرقدرت‌ترین محصولات سدان ساخت داخل تبدیل خواهد شد و می‌تواند رقیب مهمی برای خودروهای مشابه وارداتی باشد.

تولید تارا با موتور توبوشارژ EFP

تیر 1402: طبق لیست افشا شده از سوی گروه صنعتی ایران خودرو، این خودروساز دولتی قصد دارد نسخه‌ای جدیدی از تارا را با پیشرانه توربوشارژ EF7P (که اختصارا با نام پیشرانه EFP شناخته می‌شود) روانه بازار کند. این پیشرانه اکنون فقط روی محصول دنا پلاس جوانان نصب شده و البته در آینده‌ای نزدیک، برای کراس اوور K125 نیز به‌کار خواهد رفت. به همین دلیل نیز ممک است ایران خودرو، این محصول جدید را با نام تارا جوانان یا تارا پلاس توربو، به بازار کشورمان عرضه کند.

پیشرانه TC7 فعلی یا همان موتور EF7TC، یک موتور ۱.۶۵ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر و 16 سوپاپ است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در نسخه EFP، این پیشرانه به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده و توان خروجی این قوای محرکه به ۱۶۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. همچنین مصرف سوخت EFP از نسخه فعلی کمتر بوده و میتواند از 1600 دور در دقیقه، گشتاور حداکثری را به چرخ‌ها منتقل کند.

سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، سیستم خنک کاری، میل‌سوپاپ‌ها و… در پیشرانه EFP متفاوت با نسخه معمولی TC7 است. بنابراین تارا EFP همانند دنا پلاس جوانان، به مشخصات فنی قابل توجهی تجهیز خواهد شد و از این نظر در زمره خودروهای قابل قبول، حتی در سطح مارکت بین المللی، قرار می‌گیرد.


بررسی انواع تارا ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش تارا در بازار کشورمان و همچنین جهت آشنایی با مدل‌های مختلف تارا ایران خودرو، تفاوت انواع تارا دنده‌ای با تارا اتوماتیک، مشخصات فنی خودرو تارا و تست‌های اختصاصی از ماشین تارا، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

source

توسط autokhabari.ir