اگرچه ولوو شرکتی سوئدی است اما همه خودروهای آن در این کشور ساخته نمی‌شوند.


تقریباً یک‌صد سال از تولید خودروهای ولوو در گوتنبرگ سوئد می‌گذرد. این برند در سال ۱۹۲۷ اولین وسیله نقلیه خود را که OV4 بود تولید کرد هرچند حدود ۲۰ سال طول کشید تا ولووی کوچک یا PV 444 روی خط تولید برود. با اینکه یک دهه دیگر زمان نیاز بود تا این خودرو خاک آمریکا را لمس کند، اما این کشور به مهم‌ترین بازار خارج از اروپای ولوو بدل شد و هم‌اکنون نیز چنین وضعیتی ادامه دارد. ولوو در طول این چند دهه به خاطر تولید محصولاتی باکیفیت، ایمن و مطمئن مشهور شده است. ولوو و یکی از طراحان آن به نام نیلز بولین تصمیم گرفت تا اولین سیستم کمربند ایمنی سه نقطه‌ای را ثبت تجاری نکند تا دیگر خودروسازان نیز بتوانند این سیستم ایمنی را عرضه کنند. چنین تصمیمی به شدت در جهان سر و صدا کرد و نام ولوو را بر سر زبان‌ها انداخت. کمربند ایمنی سه نقطه‌ای ابتدا در ولوو PV 544 و آمازون ۱۲۰ بکار رفت اما هم‌اکنون در بسیاری از خودروهای تولیدی وجود دارد.

اکستریم VX اکستریم VX

از آن زمان تاکنون ولوو در ۱۰۰ کشور جهان حضور یافته و شبکه نمایندگی‌های وسیعی دارد؛ اما سؤالی که پیش می‌آید این است که خودروهای ولوو هم‌اکنون در کدام کشور ساخته می‌شوند و آیا این برند دوست‌داشتنی هنوز هم اروپایی به شمار می‌رود؟ پیش از آنکه به محل تولید محصولات ولوو بپردازیم باید بدانیم که مالکیت این شرکت در ۲۵ سال گذشته چندین بار تغییر کرده است. اگرچه ولوو در اکثر سال‌های تاریخ خود مستقل بوده اما در اولین سال‌های قرن ۲۱ توسط فورد آمریکا خریداری شد. ولوو در آن سال‌ها خریداران دیگری همچون فولکس‌واگن و فیات هم داشت اما در نهایت توانست با پرداخت ۶.۵ میلیارد دلار این خودروساز سوئدی را خریداری کند و آن را به دیگر زیرمجموعه‌های لوکس خود شامل جگوار، لندرور و استون مارتین بیفزاید.

متأسفانه فورد نتوانست استعدادهای ولوو را شکوفا کند و با وقوع بحران مالی سال ۲۰۰۸ و سایر مشکلات اقتصادی، این خودروساز آمریکایی ابتدا استون مارتین را با قیمت کمتر از ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ فروخت و یک سال بعد نیز سرنوشتی مشابه برای جگوار و رنجرور رقم خورد و این شرکت‌ها با کمتر از نصف آن چیزی که فورد برای خریدشان پرداخته بود به تاتا هند واگذار شدند. در سال ۲۰۱۰ نیز برند خودروهای ولوو با کمتر از ۳۰ درصد مبلغ پرداختی فورد، یعنی حدود ۱.۸ میلیارد دلار به گروه هلدینگ جیلی فروخته شد.

با اینکه سابقه جیلی نسبت به برندهای موردبحث بسیار کمتر است و از سال ۱۹۹۷ ساختن خودرو را شروع کرده اما هلدینگ آن شامل شرکت‌های بسیار زیادی است. جیلی جدای از ولوو مالکیت شرکت‌هایی همچون لوتوس و لینک اند کو را نیز در اختیار دارد. اگرچه ولوو در اختیار گروه جیلی چین است اما سهام آن در بورس نزدک سوئد عرضه شده و جیلی سهامدار اصلی آن محسوب می‌شود. مقر بخش خودروهای سواری ولوو در گوتنبرگ سوئد است و خودروهایش در بلژیک، چین، آمریکا و همچنین خود سوئد تولید می‌شوند.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون، ولوو از بخش رنگ‌آمیزی گرفته تا مونتاژ باتری و ساخت نهایی خودرو را در کارخانه کارولینای جنوبی انجام می‌دهد. برخی از محصولات پرطرفدار ولوو از جمله EX90 برقی، S60 بنزینی و هیبریدی در این کارخانه تولید شده یا می‌شوند هرچند برخی محصولات شامل XC60، XC90 و V90 کراس کانتری همچنان خط تولید کارخانه این برند در سوئد را ترک می‌کنند. کارخانه بلژیک این شرکت نیز مسئول تولید XC40، XC40 ریشارژ، V60 کراس کانتری، C40 ریشارژ و EX30 جدید است. البته برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند این کارخانه در سال‌های اخیر چندین بار به خاطر مشکلات امنیتی تعطیل شده است. نهایتاً باید گفت ولوو دارای سه کارخانه در چین است و خودروهای S90، S90L، S60، XC60، EX30، EX90، XC40 و XC40 ریشارژ را در آن‌ها تولید می‌کند هرچند این خودروها بیشتر مخصوص بازار خود چین هستند.

اما چرا محل تولید خودروهای ولوو مهم است؟ در عصر جهانی‌سازی، برون‌سپاری متریال و فرایندهای ساخت امری کاملاً پذیرفته شده برای خودروسازان است و از آنجایی که ولوو نزدیک به قرن سابقه در تولید خودرو دارد بنابراین استانداردهای سخت گیرانه ای را برای حفظ کیفیت اصلی محصولاتش تدارک دیده است. البته هنوز هم دلایلی برای اهمیت داشتن محل تولید محصولات این شرکت وجود دارد. مقر اصلی یک شرکت اساساً تحت تأثیر عواملی همچون حمایت‌های دولتی است که می‌تواند روی اولویت‌بندی تحقیق و توسعه اثرگذار باشد. برای مثال چین بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به سازندگان خودروهای برقی کمک کرده که این مبلغ شامل مشوق‌های مالیاتی، توسعه زیرساخت‌ها و حمایت‌های تحقیقاتی است. به همین خاطر جای تعجبی ندارد که ولوو استراتژی برقی سازی محصولاتش را اعلام کرده است. البته همان‌طور که در مورد برخی شرکت‌های دیگر نیز دیده‌ایم، مناقشات غرب با چین می‌تواند روی فاکتورهایی همچون قیمت نهایی مصرف سوخت، زمان‌بندی تولید و تحویل اثر بگذارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

source

توسط autokhabari.ir