مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس سریع‌ترین سدان بنزینی در شتاب صفرتاصد محسوب می‌شود اما آیا ارزش قیمت ۲۰۰ هزار دلاری را دارد؟

اکستریم VX اکستریم VX

از بین تمام خودروهای چهاردری که تاکنون آزمایش کرده‌ایم، تنها خودروهایی سریع‌تر از این مرسدس AMG GT63 S E Performance از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسند که از موتورهای الکتریکی سرد و بی‌روح نیرو می‌گیرند. البته این ماشین به‌عنوان قوی‌ترین محصول تولید سری تاریخ AMG هم از نیروی الکتریکی بهره می‌برد ولی وظیفهٔ اصلی بر دوش یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو است که به‌تنهایی ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور الکتریکی که همراه با گیربکس دو سرعته در عقب نصب شده هم ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور اضافه می‌کند تا مجموع خروجی به ۸۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور برسد.

شتاب

نسبت وزن به قدرت این ماشین با ۲.۸ کیلوگرم بر هر اسب بخار، از پورشه پانامرا توربو S با ۳.۴ کیلوگرم و ب‌ام‌و M5 CS با ۲.۹ کیلوگرم بهتر است که این موضوع باعث می‌شود GT63 S E در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر با اختلاف یک‌دهم ثانیه دو رقیب مذکور را مغلوب کند. AMG ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که پورشه و ب‌ام‌و این کار را در ۲.۶ ثانیه انجام می‌دهند. البته سوپرسدان‌های الکتریکی مثل تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر به ترتیب با شتاب ۲.۱ و ۲.۲ ثانیه، بسیار سریع‌تر هستند و تایکان توربو S هم برای انجام این کار به ۲.۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

۴۰۰ متر

AMG GT63 S E با پیمودن ۴۰۰ متر در ۱۰.۷ ثانیه، در جدول سریع‌ترین سدان‌های بنزینی آزمایشی ما، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و جایگاه اول همچنان در اختیار ب‌ام‌و M5 CS می‌ماند که با نیم تن وزن کمتر، ۰.۰۰۳ ثانیه از مرسدس سریع‌تر است! البته در اینجا هم سوپرسدان‌های الکتریکی با زمان‌های زیر ۹.۵ ثانیه بسیار سریع‌تر هستند.

پیست Figure-8

در آزمایش پیست Figure-8 موتورترند، سوپرسدان‌های برتر بسیار به هم نزدیک هستند و این AMG سنگین با تایم ۲۳.۳ ثانیه در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد. البته در اینجا اختلاف تایم ۴۰۰ متر لوسید ایر سافایر با مرسدس به نصف کاهش پیدا کرده و در Figure-8 تنها ۰.۷ ثانیه سریع‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال، پانامرا، مدل S پلد و M5 CS همگی از GT63 S E سریع‌تر هستند. دلیل این موضوع، وزن سبک‌تر رقبای بنزینی و توزیع وزن بهتر در مدل‌های الکتریکی است. همهٔ این خودروها اما برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳۰.۸ تا ۳۳.۲ متر فضا نیاز دارند. به دلیل مقاومت سیستم تعلیق سفت GT63 S E در برابر بادی‌رول و شیرجهٔ ترمز، ترمز کردن و پیچیدن با این خودرو احساس رانندگی روی یخ را به راننده می‌دهد.

همچنین سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم در ارتباط شاسی با راننده کمی خلل ایجاد می‌کند زیرا درست زمانی که متوجه می‌شوید بیش‌فرمانی در حال رخ دادن است و برای مقابله با آن تلاش را آغاز می‌کنید، ناگهان سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب وارد عمل می‌شود و احساس کم‌فرمانی ایجاد می‌کند. ازاین‌رو، اصلاح حرکت خودرو در میانهٔ پیچ‌ها دشوار خواهد بود. البته این به معنای ضعیف بودن هندلینگ GT63 S E نیست. این یک خودروی بسیار سنگین است که علاقهٔ چندانی به رانندگی‌های سخت در پیست‌ها ندارد و این همان چیزی است که در برادر کوپهٔ دودر آن‌هم دیده می‌شود.

روی جاده

با وجود قرار دادن تمام تنظیمات روی حداکثر راحتی، سواری GT63 S E هنوز هم بسیار سفت و پرسروصدا است. تعویض دنده‌ها نیز حتی در سرعت‌های پایین مناسب یک سدان ۲۲۲ هزار دلاری نیست. به نظر می‌رسد مرسدس برای کنترل قدرت و گشتاور عظیم پیشرانه، به سیستم تعلیق و گیربکس بسیار بهتری نیاز داشته ولی به هر دلیلی، سراغ آن نرفته است. در حالت رانندگی پیست، همه‌چیز شدیدتر می‌شود و پیشرانه آن‌قدر وحشی می‌شود که با سبز شدن چراغ راهنمایی، خودرو را شلیک می‌کند. همهٔ این‌ها در تضاد کامل با نرمی عالی قوای محرکه‌ای است که در سدان‌های الکتریکی سریع‌تر می‌بینیم.

پلاگین‌هیبرید بی‌فایده!

اگر فکر می‌کنید باطری ۶.۱ کیلووات ساعتی GT63 S E امکان رانندگی‌های تمام الکتریکی در ترددهای شهری را فراهم می‌کند، اشتباه می‌کنید زیرا برد تمام الکتریکی این خودرو تنها ۱.۵ کیلومتر است! وظیفهٔ باطری مذکور صرفاً تأمین انرژی موتور الکتریکی عقب در طول یک جلسهٔ رانندگی در پیست است. به همین دلیل، این باطری به‌گونه‌ای طراحی شده است که مثل یک ابرخازن بزرگ کار کند و هنگام رانندگی، خیلی سریع خالی شود و شارژ شود.

جمع‌بندی

قیمت گزاف و سواری سفت GT63 S E را فقط می‌توان با سمفونی شگفت‌انگیز موتور AMG توجیه کرد. به هیچ صدای مصنوعی نیازی نیست زیرا برای هیچ موتور الکتریکی نمی‌تواند صدای مصنوعی مشابه غرش این پیشرانه و اگزوز طراحی کرد. بااین‌حال، حالا که پانامرا توربو S تمام بنزینی کنار رفته، مرسدس چگونه می‌تواند از لحاظ پرفورمنس، سواری و هندلینگ با پرچم‌دار کنونی پانامرا یعنی توربو S E-Hybrid با ۷۸۲ اسب بخار قدرت رقابت کند؟ علاوه بر این، آیا این سدان هیبریدی ارزش ۳۲ هزار دلار قیمت گران‌تر نسبت به GT63 S معمولی را دارد؟

نقاط قوت

  • صدای فوق‌العادهٔ پیشرانه
  • شتاب در حد هایپرکارها
  • حالت اسپرت جالب نمایشگرها

نقاط ضعف

  • کیفیت سواری ضعیف
  • برد الکتریکی ۱.۵ کیلومتری
  • نمایشگر هدآپ به‌طور خنده‌داری کوچک

مشخصات فنی

۲۰۲۴ AMG GT63 S E Performance
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۸۴۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۹۵۱ میلی‌متر
طول ۵,۰۵۴ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۴۸ میلی‌متر
وزن خالص ۲۳۸۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۰.۸ متر
شتاب جانبی ۱.۰۱ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۳.۳ ثانیه
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۹۶,۰۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۲۲,۱۱۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

source

توسط autokhabari.ir