در مقاله پیش رو شما را با برخی از بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG آشنا خواهیم کرد.


مرسدس بنز جزو بهترین شرکت‌های خودروسازی دنیاست و برخی از اسپرت ترین و جذاب‌ترین خودروهای دنیا را تولید کرده است. از SSK دهه ۲۰ میلادی گرفته تا SL گالوینگ، ستاره سه پر دنیای خودرو همواره با سرعت عجین بوده اما پس از فاجعه لمان ۱۹۵۵ و تصادف خودروی مرسدس و کشته شدن ۷۷ نفر، این برند تا چند دهه از موتور اسپرت دور بود و روی تولید خودروهای لوکس تمرکز کرد. اما در سال ۱۹۶۷ بود که دو مهندس مشهور مرسدس با نام‌های هانس ورنر اوفرشت و ارهارد ملچر دایملر را ترک کرده و شرکت خود با نام AMG را تأسیس کردند. AMG به کار تیونینگ و ارتقای محصولات مرسدس می‌پرداخت اما کارش به حدی خوب بود ک خود مرسدس در نهایت آن را خریداری کرد و از سال ۱۹۹۹ تاکنون به بازوی پرفورمنس این برند تبدیل شده است. در این مقاله می‌خواهیم بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

اکستریم VX اکستریم VX

۴ سیلندر ۲.۵ لیتری کازورث M102 (سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱)

مرسدس بنز در دهه ۸۰ میلادی از سوی رقبا تهدید می‌شد. آئودی با خودروهای کواترو خود موتور اسپرت را در سلطه داشت و بی ام و هم در مسابقات تورینگ حکمرانی می‌کرد. پاسخ مرسدس به این رقبا خودروی مسابقه‌ای گروه A با پیشرانه کازورث بود. ۱۹۰E به پیشرانه ۴ سیلندر پرقدرتی مجهز شده بود اما AMG به مرسدس کمک کرد تا راهی مسابقات DTM شود. این شرکت قدرت پیشرانه ۲.۵ لیتری را به ۳۱۵ اسب بخار در مدل اوولوشن I و ۳۷۰ اسب بخار در مدل اوولوشن II رساند.

۶ سیلندر ۳.۶ لیتری M104 (سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)

باید گفت اصل پیشرانه ۱۹۰E به AMG تعلق نداشت اما در سال ۱۹۹۳ بود که این تیونر کار جدی خود با مرسدس را کلید زد. در آن سال AMG جوینت ونچری با مرسدس تشکیل داد و اولین پروژه هم ارتقای جانشین ۱۹۰E بود. به همین خاطر C36 AMG متولد شد. در دل این خودرو پیشرانه ۳.۶ لیتری قرار داشت و ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. همین تغییرات باعث شد C36 صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.

پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری M113/M113K (سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱)

AMG پس از ارتقای پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر مرسدس بنز روی تیونینگ پیشرانه‌های ۸ سیلندر تمرکز کرد. پیشرانه ۵.۴ لیتری M113 در محصولات پرفورمنس زیادی با پسوند ۵۵ از جمله اولین نسل E55 AMG نصب شده است. بازوی پرفورمنس مرسدس ابتدا پیشرانه ۵ لیتری مرسدس را گرفت و ۴۰۰ سی‌سی به حجم آن اضافه کرد. استفاده از قطعات جدید باعث شد خروجی این نیروگاه به ۳۴۹ اسب بخار برسد. در نسل بعدی هم AMG سوپرشارژر ۲.۱ لیتری را در نظر گرفت تا قدرت پیشرانه به ۴۶۹ اسب بخار برسد. حاصل این تغییرات صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای E55 AMG سال ۲۰۰۳ بود. مهم‌تر اینکه پیشرانه M113K یکی از مطمئن‌ترین پیشرانه‌های ۸ سیلندر تاریخ به شمار می‌رود.

پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۹ و ۷.۳ لیتری M297 (سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶)

حتماً نام CLK GTR را شنیده‌اید. خودرویی مسابقه‌ای برای کف خیابان که از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۹ لیتری استفاده کرده است. این پیشرانه که در واقع بر پایه نمونه ۶ لیتری M120 ساخته شد ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت. در واقع تغییرات رخ داده به حدی وسیع بودند که AMG آن را با کد جدید M297 معرفی نمود. این پیشرانه به حدی احساس‌برانگیز بود که پاگانی نیز خواهان استفاده از آن شد. در سال ۲۰۰۱ بود که نسخه ۷.۳ لیتری این پیشرانه با خروجی ۵۴۷ اسب بخار روی پاگانی زوندا نصب گردید و به تدریج خروجی آن افزایش یافت و به ۷۷۸ اسب بخار رسید.

پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری M275/M279 (سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸)

اگر خواهان خروجی فوق‌العاده هستید همیشه توربوشارژر جواب می‌دهد. AMG نیز برای دوستداران سرعت و قدرت پیشرانه M275 را تدارک دید که یک هیولا بود. حجم این پیشرانه نه تنها به ۶ لیتر رسید بلکه از توربوهای بزرگ‌تر نیز روی آن استفاده شد. تغییرات گسترده این پیشرانه باعث شدند مدل‌های CL65 AMG و S65 AMG قدرت ۶۰۳ اسبی داشته باشند. البته این SL65 AMG بلک سریز بود که همه‌چیز را وارد سطح جدیدی کرد چراکه خروجی ۶۶۱ اسبی و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیه‌ای داشت. در سال ۲۰۱۲ نسخه ارتقا یافته همین پیشرانه با کد M297 رونمایی شد که ۶۲۱ اسب بخار قدرت داشت.

پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری M156/M159 (سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴)

پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی M156 جزو بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG است. این نیروگاه پرقدرت در دل خودروهای شاخصی همچون E63 AMG و C63 AMG قرار گرفته و خروجی ۴۵۱ تا ۵۱۸ اسب بخاری داشته است. از نظر صدای تولیدی هم M156 جزو بهترین‌ها بوده است. در ادامه این شرکت شاهکار ۶.۲ لیتری خود با کد M159 را معرفی کرد، پیشرانه‌ای که به‌طور ویژه برای SLS AMG تدارک دیده شده بود. قدرت این پیشرانه ۵۸۳ اسب بخار است و SLS را در عرض ۳.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

۴ سیلندر ۲ لیتری M133 (سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹)

در سال‌های اخیر AMG پیشرانه‌های ۴ سیلندر زیادی را تولید نکرده اما M133 داستان دیگری دارد. این پیشرانه ۲ لیتری روی خودروهای A45 و CLA45 نصب شد. با قدرت ۳۵۵ اسب بخاری، M133 قوی‌ترین پیشرانه ۲ لیتری سال ۲۰۱۳ بوده هرچند شاید در بخش‌های دیگر برجسته‌تر ظاهر شده باشد. وزن بسیار پایین و دورگیری تا ۶۷۰۰ دور در دقیقه جزو مهم‌ترین ویژگی‌های این پیشرانه هستند.

پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری M178 (سال ۲۰۱۵ تاکنون)

M178 پیشرفته‌ترین پیشرانه ۸ سیلندر تاریخ AMG است هرچند استقبال بسیار گرمی از آن صورت نگرفت زیرا طرفداران همچنان خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی بودند. البته تصمیم AMG برای استفاده از توربوهای کوچک‌تر در این پیشرانه تصمیم درستی بوده است. نیروگاه ۴ لیتری بای توربوی موردبحث ۵۰۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند هرچند خروجی آن در GT 63 S چهار در به ۶۳۰ اسب بخار رسیده است. اگر از این عملکرد هم راضی نیستید می‌توانید AMG GT بلک سریز را ببینید که ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۴ رای

source

توسط autokhabari.ir