منتشر شده در 29 مهر 1403 ساعت 14:42


معرفی اکتاویا ۲۰۲3 ؛ معروف ترین محصول اشکودا به ایران می‌آید

اشکودا اکتاویا ۲۰۲۳، یکی از خودروهای پرفروش و محبوب در بازار جهانی، به عنوان خودرویی موفق شناخته شده است. این خودرو که در دسته‌ی سدان‌ ها قرار می‌گیرد، تحت حمایت و همکاری شرکت فولکس واگن تولید می‌شود و توسط شرکت “پارس ساتر هوشمند” در ایران عرضه می‌گردد. اکتاویا به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و جایگاه ویژه‌ای که در میان خودروهای خانواده دارد، توانسته است چندین جایزه معتبر از جمله جایزه خودروی سال خانوادگی را به دست آورد.

فولکس واگن و اشکودا

اعتباری که شرکت فولکس واگن در صنعت خودروسازی جهان دارد، برای همه آشکار است و شاید کمتر کمپانی دیگری بتواند از این جهت با خودروساز بزرگ آلمانی رقابت کند. این خودروساز مطرح جهانی مالک بسیاری دیگر از برندهای مشهور از جمله آئودی، لامبورگینی، پورشه و البته اشکودا نیز است.
شاید در بین نام‌های بزرگ اشاره شده، برند اشکودا برای ما کمتر شناخته شده باشد، اما این خودروساز قدیمی جمهوری چک که از سال ۱۹۹۱ تحت مالکیت فولکس واگن درآمده است، به کمک تکنولوژی گروه فولکس واگن آلمان توانسته خودروهای بسیار مطرحی را در رده‌های قیمتی میانی و کمی اقتصادی، به بازار اروپا و سایر کشورهای دنیا ارسال کند.

معرفی اکتاویا ۲۰۲3 ؛ معروف ترین محصول اشکودا به ایران می‌آید

کیفیت ساخت بالا و بهره‌گیری از تکنولوژی آلمانی سبب شده تا امروزه محصولات اشکودا اعتبار زیادی در سگمنت خودروهای نه چندان گران قیمت دنیا داشته باشند و بتوانند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر کارایی، نام خود را بین تولیدات معتبر دنیا در این رده‌های قیمتی، بیش از پیش برجسته سازند.
یکی از محصولات بسیار مهم و می‌شود گفت استراتژیک برند اشکودا، خودروی اکتاویاست که تاکنون ۴ نسل آن از سال ۱۹۹۵ در میدان دیده شده است. راهبردی و استراتژیک بودن اکتاویا از این منظر قابل درک است که بدانید این خودرو به تنهایی حدود ۴۰ درصد از کل فروش محصولات جدید برند اشکودا را به خود اختصاص می‌دهد.

اکتاویا از سال ۲۰۱۹ به بازار آمده و جدیدترین فیس لیفت آن نیز مربوط به فوریه سال ۲۰۲۴ است. این خودرو در قالب بدنه‌های سدان لیفت بک و استیشن واگن تولید می‌شود که هر دو مدل بسیار پرفروش ظاهر شده‌اند. دریافت جوایز متعدد از مجلات معتبر خودرویی کشور انگلستان نظیر «اتو اکسپرس» و «Whatcar» به عنوان بهترین خودرو خانوادگی، از جمله افتخارات اکتاویا نسل چهارم محسوب می‌شود.
شرکت پارس ساتر هوشمند، نماینده واردات خودروهای اشکودا به ایران، در سال ۱۴۰۳ مدل سدان اکتاویا را به ایران آورده تا احتمالاً یک رقیب بسیار سرسخت و البته جذاب را مقابل بسیاری از حریفان مطرح آسیایی نظیر کیا کی ۵ توربو، تویوتا کمری و و برخی محصولات جدیدتر چینی نظیر آریزو ۸ قرار دهد.

معرفی اکتاویا ۲۰۲3 ؛ معروف ترین محصول اشکودا به ایران می‌آید

ابعاد و ظرفیت

با توجه به اصالت طراحی، خطوط برجسته و عضلانی بدنه، طراحی دلچسب و زیبای نمای داخلی به همراه متریال نسبتا مرغوب به کار رفته در ادوات داشبورد و سایر بخش‌های کابین، انتظار می‌رود که از لحاظ ویژگی‌های بصری نیز اشکودا اکتاویا دست بالایی برای رقابت با حریفان حاضر در کشورمان داشته باشد و اصطلاحا بتواند سری از میان سرها بیرون آورد.
خوشبختانه نسخه پرو اکتاویا به ایران می‌آید که فاصله محوری و ابعاد بدنه بزرگتری دارد؛ در نتیجه میزان فضای کابین آن افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب قطعا بر میزان کاربرپسند بودن خود افزوده است. وجود ۵۲۸ لیتر ظرفیت درون صندوق عقب که البته در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به حدود ۱۴۸۲ لیتر می‌رسد، نیز دغدغه‌های مسافرتی بسیاری از خانواده‌ها را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد.

ابعاد و ظرفیت

طول عرض ارتفاع (mm) : 1469۱۸۳۲۴۷۵۳
فاصله بین دو محور : ۲۷۳۰mm
حداقل و حداکثر حجم فضای بار ( لیتر ) : ۱۴۸۲ / ۵۲۸
حجم باک : lit51
تعداد سرنشین : ۵ نفر
ابعاد لاستیک : ۲۲۵ / ۴۵ / R18
رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی
وزن خالص : ۱۳۶۰ کیلوگرم

مشخصات فنی

در مورد مشخصات فنی این خودرو باید بدانید که فولکس واگن و شرکت تابعه آن یعنی اشکودا، چندین مورد پیشرانه با حجم‌های مختلف و آرایش‌های فنی متفاوت برای اکتاویا در نظر گرفته‌اند که البته با توجه به قوانین محدود کننده واردات خودرو به کشور، شرکت پارس ساتر موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ را برای محصول وارداتی خود انتخاب کرده است.
این پیشرانه که به فناوری تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندر مجهز شده است، در همکاری با یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه نیرویی متناظر با ۱۵۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. شاید حجم موتور و حداکثر قدرت اکتاویا در ابتدا برای طرفداران سرعت و هیجان خیلی سطح بالا تلقی نشود، اما با توجه به وزن ۱۳۶۰ کیلوگرمی این خودرو، می‌توان ادعا کرد که این محصول ذاتاً آلمانی می‌تواند خاطرات نسبتاً خوش و تاحدودی مهیج را برای کاربران به ثبت برساند و رضایت آنها را در زمینه چابکی به دست آورد.

ضمن آنکه میانگین مصرف سوخت ترکیبی اکتاویا چیزی نزدیک به ۵.۹ لیتر است و با توجه به ظرفیت مخزن سوخت ۵۱ لیتری این سدان اروپایی، شاهد کاهش دفعات نیاز به سوخت‌گیری هستیم که به ویژه در طول مسافرت‌ها می‌تواند نکته‌ای مثبت و رضایت‌بخش تلقی شود. به کارگیری سیستم تعلیق مولتی لینک در قسمت عقب هم باعث می‌شود تا کیفیت سواری و هندلینگ اکتاویا ارتقا پیدا کند که همین مورد نیز در افزایش رضایت کاربر تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مشخصات فنی

محور محرک : جلو
نوع موتور : تزریق مستقیم مجهز به توربو شارژ TGDi
حجم موتور : ۱۴۰۰CC
استاندارد آلایندگی : EURO6
حداکثر توان موتور: ۱۵۰HP
حداکثر گشتاور : ۲۵۰ N.M
نوع سوخت : بنزین
مصرف سوخت ترکیبی : ۵.۹ LIT/100KM
حداکثر سرعت : ۲۰۰KM
گیربکس : ۷ سرعته دو کلاچه
سیستم فرمان : برقی
سیستم ترمز ( جلو/ عقب ) : دیسک خنک شونده / دیسک
تعلیق جلو : مک فرسون، تعلیق عقب : مولتی لینک

اشکودا اکتاویا Pro با چه تجهیزاتی به دست مشتریان ایرانی می‌رسد؟

با وجود تمام محدودیت‌هایی که در مسیر واردات خودرو وجود دارد و به ویژه سقف قیمتی ۲۰ هزار دلاری که حضور خودروهای فول آپشن را در کشور تا حد زیادی محدود می‌کند، اما خوشبختانه اشکودا اکتاویا پرو با دست نسبتاً پر به ایران آمده و تقریباً می‌شود گفت کمبود چندان قابل توجهی در این زمینه به مشتری تحمیل نمی‌کند. لیست دقیق فهرست آپشن‌های بیرونی اشکودا اکتاویا وارداتی شرکت پارس ساتر هوشمند به شرح زیر است:

آینه تاشو برقی با گرم‌کن
چراغ خوش آمدگویی زیر آینه
دستگیره درب خودرو
سانروف دو حالته
چراغ های روشنایی در روز (daylight)
چراغ اتوماتیک یا سنسور نور،
برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران.

تجهیزات داخلی اکتاویا نیز شامل این موارد می‌شود:

فرمان D – CUT
دسته دنده با روکش چرمی
صندلی ها و فرمان با روکش چرمی
تنظیم صندلی برقی راننده و سرنشین جلو در ۶ جهت
تنظیم گودی کمر صندلی راننده
گرم‌کن و سرد کن برای صندلی های جلو
سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه
دریچه هوای سرنشینان عقب
سیستم کنترل کیفیت هوای کابین
قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب
کروز کنترل تطبیقی
هدآپ دیسپلی
شارژر وایرلس
حالات مختلف رانندگی
دستیار صوتی
سامانه استارت و استاپ

تجهیزات کنترل و ایمنی اکتاویا هم کاملا به روز بوده و امکانات زیر را در بر می‌گیرد:
کنترل پایداری الکترونیکی ESP، ترمز ضد قفل ABS، ترمز اضطراری EBA، کنترل کششTCS، کمک شروع حرکت در سربالایی HAC، مونیتورینگ فشار باد تایر TPMS، ایربگ سرنشینان جلو، ایربگ جانبی جلو، ایربگ پرده‌ای از جلو تا عقب، کمربند ایمنی جلو با پیش کشنده ELR، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای ردیف عقب، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، ترمز پارک الکترونیکی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم پارک خودکار، رادار بین خطوط، هشدار تصادف جلو و…

در زمینه اطلاعات و سرگرمی نیز اکتاویا پرو کاملا کاربرپسند ظاهر شده است، چراکه تجهیزات زیر را ارائه می‌دهد:
نمایشگر ۱۰ اینچی کلاستر با کامپیوتر سفری، صفحه نمایش ۱۲.۱ اینچی مالتی مدیا، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلند گو، پورت USB – TYPE C جلو و عقب، سیستم اتصال بلوتوث، پاور ویندوز، سیستم نویگیشن(رهیاب)، کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، نگهدارنده موبایل برای سرنشینان عقب و جلو، سیستم اپل کارپلی

قابل ذکر است که رنگ بندی بدنه اشکودا اکتاویا در ایران به صورت مشکی – سفید – تیتانیوم بوده و رنگ‌بندی تریم داخلی نیز تک رنگ مشکی است.

جمع‌بندی

در انتها باید تاکید کنیم که حضور سومین زیربرند پرفروش فولکس واگن در ایران یعنی اشکودا به خودی خود امری قابل ستایش و مثبت است که بازار ایران را به سمت تنوع بالاتر سوق می‌دهد. اکتاویا هم به عنوان پرفروش‌ترین محصول اشکودا، گزینه‌ای کاملا مطلوب برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود. این خودرو تنها در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰۵ هزار دستگاه فروش داشته و این در حالی است که مجموع تولید و فروش آن تا پایان همین سال طی ادوار گذشته، به رقم شگفت‌انگیز ۷ میلیون دستگاه می‌رسد که واقعا شوکه کننده است. جهت درک دقیق این نکته باید بدانید در حال حال حاضر به طور تقریبی حدود ۵.۵ میلیون دستگاه خودرو در سراسر ایران مشغول تردد است.
به هر ترتیب اشکودا اکتاویا پرو به عنوان یک خودروی اروپایی معتبر با برخورداری از مزایایی همچون کیفیت ساخت بالا، ظاهر شکیل و جذاب، توان فنی مناسب، امکانات فوق‌العاده متنوع، بهره‌مندی از پلتفرم MQB فولکس واگن آلمان و بسیاری نقاط قوت دیگر، می‌تواند جایگزین خلفی برای سدان های مطرح آسیایی باشد که طی یکی دو دهه گذشته به صورت سنتی بازار ایران را از آن خود کرده بودند.

source

توسط autokhabari.ir