به گزارش پرشین خودرو، یکی از موارد بسیار مهم و حائز اهمیت در واردات خودرو گذر موقت مسئله هزینه و تعرفه واردات می‌باشد. سوالات بسیار زیادی از سوی دوستان وارد کننده این نوع خودرها از کارشناسان ما پرسیده شده است به همین خاطر تیم بازرگانی فقیهی تصمیم گرفته تا اطلاعاتی را در راستای هزینه‌ها و تعرفه‌های واردات خودرو گذر موقت در اختیار شما دوستان قرار دهد.

تعرفه‌های واردات خودرو گذر موقت

طبق مقاله پلاک گذر موقت ؛ شرایط، هزینه تبدیل و هر آنچه باید بدانید در سایت https://www.pedal.ir واردات خودرو به صورت گذر موقت شامل پرداخت هزینه‌های گمرکی است هزینه‌هایی از قبیل حقوق ورودی که معمولاً بر اساس ارزش خودرو محاسبه می‌شود و درصدی از قیمت کل خودرو است و مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس ارزش کل خودرو محاسبه می‌شود و معمولاً درصد ثابتی دارد.

به طور کلی در رابطه با هزینه‌ها و تعرفه‌های واردات خودرو گذر موقت باید عنوان کنیم کعه این مسئله مهم به عوامل متعدد بسیاری از جمله: نوع خودرو، کشور مبدا، مدت اقامت و… بستگی دارد و می‌تواند متغییر باشد.

در حقیقت هزینه‌هایی که باید برای واردات خودرو گذر موقت پرداخت کنید علاوه بر دو مورد اساسی که قبل‌تر به آنها اشاره شده است(حقوق ورودی یا عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده) شامل هزینه حمل و نقل، هزینه ترخیص خودرو از گمرک و هزینه‌های جانبی نیز می‌شود.

قبل تر به این مسئله اشاره کردیم که هزینه‌های و تعرفه‌های واردات خودرو گذر موقت بسته به عوامل مختلفی متغییر می‌باشند. مثلا: خودروهای لوکس و خودروهای با حجم موتور بالا معمولاً مشمول عوارض گمرکی و مالیات بیشتری می‌شوند. تعرفه‌های گمرکی و قوانین واردات برای خودروهای وارداتی از کشورهای مختلف متفاوت است. مدت زمانی که خودرو در کشور مقصد تردد می‌کند بر هزینه‌های جانبی و احتمالاً برخی از عوارض تاثیرگذار است. از همه اینها گذشته خودروهای کارکرده، خودروهای مسابقه‌ای و خودروهای خاص ممکن است مشمول قوانین و مقررات خاصی باشند.

هزینه گمرک خودرو گذر موقت

قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو گذر موقت ممکن است به طور مرتب تغییر کند. بنابراین، قبل از هرگونه اقدام، بهتر است با مراجع ذی‌صلاح مانند گمرک و سازمان‌های مربوطه مشورت کنید. یا از طریق وب سایت faghihitrading.com با کارشناسان و مشاوران خُبره ما، در ارتباط بوده و از اخبار جدید مطلع شوید.

از جمله هزینه‌هایی که می‌بایست برای استفاده از خودرو گذر موقت در سطح کشور پرداخت کنید هزینه گمرکی می‌باشد که این هزینه نیز به عواما عنوان شده در پاراگراف‌های قبل بستگی دارد. هزینه گمرک به طور معمول توسط مالک خودرو پرداخت می‌شود، مالک خودرو موظف به پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به خودرو گذر موقت از جمله عوارض گمرکی است.

برای محاسبه دقیق هزینه گمرک خودرو گذر موقت، بهتر است با کارشناسان گمرک یا شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مشورت کنید. این افراد با توجه به مشخصات خودرو و قوانین جاری گمرک، می‌توانند هزینه دقیق را برای شما محاسبه کنند.

میزان مالیات پرداختی خودروهای گذر موقت

میزان مالیات پرداختی خودروهای گذر موقت

مالیات خودرو گذر موقت

با استناد بر مقاله راهنمای کامل دریافت خودرو گذر موقت در سایتpspexpress.com باید به این نکته بسیار مهم اشاره داشته باشیم که مالیات مستقیمی به نام “مالیات خودرو گذر موقت” وجود ندارد. اما خودروهای گذر موقت مشمول پرداخت برخی عوارض و هزینه‌ها می‌شوند که ممکن است با مالیات اشتباه گرفته شوند.

هزینه‌ای که دولت بر درآمد افراد یا ارزش اموال آنها اعمال می‌کند و به طور مستقیم به بودجه عمومی دولت واریز می‌شود مالیات نام دارد و هزینه‌ای که برای استفاده از خدمات عمومی یا تسهیلات دولتی دریافت می‌شود و معمولاً برای تأمین هزینه‌های همان خدماتی که از آنها استفاده می‌شود، صرف می‌شود عوارض می‌باشد.

با این صحبت‌ها باید بگوییم، مالیاتی که برای خودرو گذر موقت باید پرداخت شود و جزء هزینه‌ها و تعرفه‌های واردات خودرو گذر موقت به حساب می‌آید همان مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که یکی از مهمترین مالیات‌هایی است که بر واردات خودرو اعمال می‌شود. این مالیات در واقع بر ارزش افزوده شده به محصول در هر مرحله از تولید و توزیع اعمال می‌شود و در نهایت به مصرف‌کننده نهایی منتقل می‌شود.

عوارض گمرکی

خودروهای گذر موقت عموماً مشمول پرداخت عوارض گمرکی نمی‌شوند. به عبارت دیگر، مالک خودرو نیازی به پرداخت مالیات‌های گمرکی برای وارد کردن موقت خودرو به کشور ندارد. دلیل آنهم این است که خودروهای گذر موقت برای مصرف شخصی در داخل کشور وارد نمی‌شوند، بلکه برای تردد موقت در محدوده مشخصی و بازگرداندن به کشور مبدا در نظر گرفته شده‌اند و مدت زمان اقامت این خودروها در کشور محدود است و پس از پایان این مدت، باید از کشور خارج شوند.

نکته مهم این جاست، با اینکه خودروهای گذر موقت از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند، اما ممکن است هزینه‌های جانبی دیگری را به همراه داشته باشند. 

هزینه پلاک موقت

از جمله هزینه‌هایی که در رابطه با هزینه‌ها و تعرفه‌های واردات خودرو گذر موقت از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد، هزینه پلاک موقت دریافت کردن برای خودرو وارداتی می‌باشد. قطعا که بدون داشتن پلاک شما اجازه تردد در سطح کشور را با خودرو گذر موقت نخواهید داشت. چرا که تردد با این خودروها قوانین و ظوابط خاص خود را دارد.

به ططور کلی میزان هزینه در نظر گرفته شده برای پلک کردن خودروهای گذر موقت بسته به نوع خودرو وارداتی و مدل خودر متغییر می‌باشد. اما آنچه در طی بررس‌ها و تحقیقات صورت گرفته توسط تیم حرفه‌ای فقیهی بدست آمده است از این قرار است که طبق قانون مشخص شده هزینه‌ای که برای پلاک موقت باید بپردازید مبلغی نزدیک به 15 تا 25 میلیون تومان می‌باشد که باز هم این مبلغ قابل تغییر خواهد بود.

هزینه تبدیل پلاک

شاید خیلی از شما دوستانی که با خودروهای گذر موقت خود وارد کشور می‌شوید هلاقه داشته باشید که پلاک گذر موقت خودرو را به پلاک ملی تبدیل کنید. خب، برای انجام این کار چه باید کرد و چه هزینه‌هایی را باید پرداخت. در حقیقت باید بگوییم که تبدیل کردن پلاک موقت به پلاک ملی در صورتی امکانپذیر می‌باشد که شما شرایط و مدارک لازم را دارا باشید.

برای انجام این کار نیاز به مدارک هویتی مالک خودرو، مدارک مربوط به مالکیت خودرو، مدارک مربوط به پرداخت عوارض و حقوق گمرکی خودرو وارداتی، وکالت نامه رسمی و دارای تاریخ و… می‌باشد. اما آنچه که از اهمیت بیشتری برخوردار است مسئله هزینه‌ای است که باید برای انجام این کار بپردازید. میزان هزینه‌ای که برای این کار تعیین شده است حدودا 4 درصد ارزش گمرکی خودرو گذر موقت می‌باشد.

با تمام این اوصاف، متاسفانه نمی‌توان یک مبلغ دقیق و ثابت برای هزینه تبدیل پلاک تعیین کرد. زیرا این هزینه‌ها به صورت مداوم در حال تغییر هستند و با توجه به شرایط اقتصادی و مقررات گمرکی هر کشور متفاوت خواهد بود.

تبدیل پلاک موقت به پلاک ملی

تبدیل پلاک موقت به پلاک ملی

در نهایت اینکه

واردات خودرو به صورت گذر موقت یک گزینه مناسب برای افرادی است که نیاز به استفاده از خودروهای خاص دارند، اما باید دقت لازم را در زمینه هزینه‌ها و تعرفه‌ها داشته باشند. با آگاهی از مراحل و هزینه‌ها و تعرفه‌های واردات خودرو گذر موقت، می‌توانند فرآیند واردات را به راحتی انجام دهند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

هزینه‌های واردات خودرو گذر موقت به عوامل متعددی بستگی دارد و محاسبه دقیق آن نیاز به بررسی دقیق شرایط هر مورد دارد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و مشاوره در این زمینه، بهتر است با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت کنید.

source

توسط autokhabari.ir