منتشر شده در 02 آبان 1403 ساعت 16:00


هشدار برای ژرمن ها ؛ مشتریان چینی حالا خودروهای داخلی را به بنز و ب ام و ترجیح می دهند

سالهاست که خودروسازان آلمانی، مانند ب ام و، مرسدس بنز و فولکس واگن، سهم مناسبی از بازار خودروی چین را در اختیار دارند و بخش قابل توجهی از سود خود را از این کشور کسب می‌کنند. اما آمارهای جدید نشان می‌دهند که این روند رو به پایان است و برند های مشهور اروپایی با کاهش سهم بازار و مشکل افت فروش دست و پنجه نرم می‌کنند.

زنگ خطر برای برند های لوکس آلمانی

به گزارش آخرین خودرو، داده‌های مربوط به سه‌ ماهه اخیر تصویر تاریکی را از وضعیت بازار چین برای برند های آلمانی ترسیم می‌کنند. طبق این داده‌ها، فروش ب ام و در چین ۳۰ درصد کاهش یافته، پورشه با افت ۱۹ درصدی مواجه شده و فروش فولکس واگن و مرسدس بنز نیز به ترتیب ۱۵ درصد و ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.  

این کاهش فروش به معنای آن نیست که چینی‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید خودرو ندارند، بلکه آنها ترجیح می‌دهند پول خود را برای برند های داخلی با فناوری‌های جدیدتر و قیمت‌های مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر صرف کنند. به بیان دیگر، خودروهای چینی اکنون با قیمت‌های پایین‌تر و امکانات بیشتر، جایگزین خودروهای اروپایی شده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سهم خودروسازان آلمانی از بازار چین به ۱۵ درصد رسیده، در حالی که پیش از شیوع کرونا این رقم برابر با ۲۵ درصد بود. وضعیت در بازار خودروهای برقی نیز چندان مطلوب نیست. با وجود اینکه برند هایی مانند فولکس واگن، پورشه، ب ام و و مرسدس بنز در سبد محصولات خود انواع مدل‌های برقی را دارند، اما تنها ۱۰ درصد از بازار خودروهای الکتریکی در اختیار آنها است

چرا چینی‌ها به خودروهای داخلی رو آورده‌اند؟

مشتریان چینی معتقدند که خودروهای داخلی از نظر کیفیت ساخت و امکانات بهتر از رقبای آلمانی هستند و در عین حال قیمت کمتری دارند. برای مثال، خودروی بی وای دی دلفین با قیمت حدود ۱۴,۰۵۲ دلار در مقایسه با فولکس واگن ID.3 که ۱۸,۲۹۰ دلار است، برد مشابهی داشته و از نظر عملکرد حتی بهتر است.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات و قیمت برخی مدل‌های چینی و آلمانی را مقایسه کنید.

مدل برد (کیلومتر) نمایشگر (اینچ) شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) قیمت (دلار)
بی وای دی دلفین ۴۲۰ کیلومتر ۱۰.۱ ۷.۳ ۱۴,۰۵۲
فولکس ‌واگن  ID.3 ۴۵۰ کیلومتر ۱۲.۹ ۷.۶ ۱۸,۲۹۰
اکسپنگ  G6 ۵۸۰ کیلومتر ۱۵ ۶.۶ ۲۸,۱۴۶
ب ام و  iX1 ۵۱۰ کیلومتر ۱۰.۷ ۸.۶ ۴۲,۲۲۶
نیو  ES6 100 kWh ۶۲۵ کیلومتر ۱۲.۸ ۴.۵ ۵۵,۷۵۷
مرسدس بنز EQE ۶۰۹ کیلومتر ۱۲.۸ ۵.۱ ۷۱,۸۰۸

همکاری به جای رویارویی مستقیم

در حال حاضر رقابت با برند های رو به رشدی مثل بی وای دی، اکسپنگ (شیائوپنگ) و نیو برای ژرمن‌ها مأموریتی غیرممکن به نظر می‌رسد. از سوی دیگر بازار اروپا و آمریکا از لحاظ میزان و سرعت رشد قابل مقایسه با بازار چین نیست. این عوامل باعث شده خودروسازان آلمانی به جای مقابله با رقبای چینی به همکاری با آنها رو بیاورند. با این کار، ژرمن‌ها می‌توانند مثل رقبا، خودروهایی با قیمت مناسب در سبد محصولات خود داشته باشند.

باید منتظر ماند و دید که آیا این سیاست خواهد توانست کمکی به بازگردانی جایگاه خودروسازان آلمانی در چین بکند یا ما کماکان شاهد افول و در نهایت پایان ماجراجویی آنها در بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان خواهیم بود.

source

توسط autokhabari.ir