«خبرماشین» – دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری شرکت کرمان موتور (کیتونکس) امروز چهارشنبه دوم آبان ماه، با حضور شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله رییس و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، معاون وزیر صمت، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت کرمان موتور، میهمانان خارجی، دانشجویان، نخبگان و اصحاب رسانه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این رویداد به عنوان یک بستر مناسب برای همکاری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی نخبگان دانشگاهی، با هدف تسهیل در پروسه کارآفرینی و ارتقای فناوری در صنعت خودرو، طراحی شده است.

دومین رویداد کیتونکس

مدیرعامل کرمان موتور

تأکید بر نوآوری و همکاری بین صنعت و دانشگاه 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ این رویداد به منظور بسترسازی برای همکاری، بهره‌مندی و استفاده چندجانبه از ظرفیت‌های علمی نخبگان دانشگاهی برگزار گردید. موضوعاتی شامل تعریف زنجیره‌های کسب و کار مرتبط با صنایع توسعه یافته و در حال توسعه صنعت خودرو، تسهیل پروسه کارآفرینی و رصد فرصت‌های شغلی و پروژه‌ای مطرح شد. همچنین، تبادل اولویت‌های تحقیق و توسعه و جهت‌دهی به موضوعات تحقیق و توسعه اولویت‌دار، با هدف توسعه فناوری متصل به کسب و کار، از دیگر اهداف این رویداد بود.

دومین رویداد کیتونکس

 

موضوعات و کارگاه‌های آموزشی 

در این رویداد، برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی نیز مطرح شد. این دوره‌ها شامل آموزش‌هایی در زمینه‌های اندازه‌گیری رنگ خودرو، طراحی استایل خودرو، نیازهای فناورانه با موضوع قوای محرکه، نرم‌افزار، برق و الکترونیک، شبیه‌سازی و تحلیل خودرو و مدرسه کسب و کار کرمان موتور بود. این دوره‌ها فرصتی برای انتقال دانش و تجربیات به نسل جدید صنعت خودرو فراهم می‌کنند و به ارتقای مهارت‌های کارآفرینی و فنی دانشجویان کمک می‌کند.

موضوعات و کارگاه‌های آموزشی

 

چالش‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت خودرو

سید محمد موسوی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، در این مراسم با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این نوع رویدادها و استفاده از ظرفیت‌های نهفته دانشگاه‌ها، توضیح داد: «ابتدا رحمت بفرستیم به کسانی که بنیان‌گذاران این صنعت بودند و از پایه‌گذاران صنعت خودروی امروز ایران بودند. تلاش‌هایی که امروز ما ثمره آن‌ها را داریم مشاهده می‌کنیم».

وی با اشاره به اینکه به حدود 713 هزار تولید خودرو در پایان مهر ماه امسال دست یافتیم، تصریح کرد: «مشکلات مالی و تأمین ارز و تحریم‌ها، در فعالیت تمام صنایع از جمله صنعت خودروسازی اثرگذار است؛ اما قطعه‌سازان و تولیدکنندگان با تمام موانعی که وجود دارد، در حال تولید و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز هستند».

سید محمد موسوی

موسوی ادامه داد: «امروزه تحریم‌ها با پیشرفت تکنولوژی همسو شده‌اند و روزانه پیشرفت می‌کنند. حدود 860 همت منابع مالی در حوزه خودروسازی در چرخه است که عدد بزرگی است و در کنار آن سهم 12 درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور و رتبه 16 کشور ایران در جهان برای صنعت خودروسازی، نشان‌دهنده اهمیت و البته پیشرفت این صنعت است».

معاون صنایع و تجهیزات وزارت صمت افزود: «بر اساس داده‌های موجود، نیاز امروز کشور تولید حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است. یک زمانی تنها ایران خودرو و سایپا بودند و به یاد دارم که در خط تولید سمند برای تولید هزار دستگاه جشن می‌گرفتند. امروز این اعداد چندین برابر شده است. این نشان‌دهنده تغییرات عمیق در صنعت خودروسازی کشور است».

موسوی با تأکید بر این نکته که حجم بالای قطعه‌سازی و تولید در صنعت خودروی امروز کشور نیازمند حمایت است، ادامه داد: «باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کند. دانشگاه‌ها باید برای کمک به صنایع قدم بردارند و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاش‌ها و کمک کرمان موتور شاهد این تغییرات هستیم. این همکاری می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌ها منجر شود».

سید محمد موسوی همچنین به تحریم‌های گسترده اشاره کرد و گفت: «در زمان جنگ تحمیلی، آن محدودیت‌های شدیدی که وجود داشت، باعث پیشرفت‌های بسیاری شد که در تاریخ ثبت شده است. اما امروز نیز باید بتوانیم از تحریم‌های زیادی که در تمام صنایع وجود دارد، فرصت بسازیم و از حداکثر ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کنیم».

وی در پایان با تشکر از مدیران کرمان موتور و روسای دانشگاه شریف، گفت: «امیدوارم بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این فرصت‌ها استفاده کنیم تا هر روز پیشرفت‌های چشمگیری را در این صنعت مشاهده کنیم و به بازارهای جهانی نزدیک‌تر شویم».

 

 

توسعه علم و تکنولوژی در صنعت خودرو

حسن حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، در این رویداد با اشاره به اینکه صنعت خودرو یکی از صنایع پیشتاز در سراسر دنیاست، گفت: «از حدود 200 سال پیش که علم به صورت چشم‌گیری گسترش پیدا کرد، صنعت خودرو هم شکل گرفت و تا امروز که به حد کمال رسیده است و مسیر پیشرفت آن شیب زیادی پیدا کرده است».

حدادپور در ادامه تأکید کرد: «امروز با نوآوری‌های علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در سال‌های آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود که در دهه‌های گذشته تنها صحبت‌ها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت. اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم».

حسن حدادپور

استفاده از پیشرانه‌های جدید

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: «پیشرانه‌های جدیدی نیز در دنیا در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آن‌ها با بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور نیز استفاده کنیم. همانطور که امروز شاهد به‌روزترین خودروهای برقی در سطح خیابان‌های کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونه‌ای از آن‌ها در کشور وجود نداشت».

حدادپور همچنین بیان کرد: «تمام پتانسیل‌های مورد نیاز استفاده از پیشرانه‌های به‌روز دنیا در کشور وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم از حداکثر توان علمی و فناوری کشور در این زمینه استفاده کنیم. این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم و همکاری نزدیک بین دانشگاه‌ها و صنایع است».

 

استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی

وی در ادامه گفت: «با تصمیم‌گیری درست و حساب شده در سطح گسترده، می‌توانیم از صنایع مقدم در کشور باشیم. دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور محل ورود استعدادها و نخبگان هستند و ظرفیت‌های زیادی در این مراکز علمی وجود دارد».

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در پایان با اشاره به پیشرفت‌های اخیر صنعت خودروسازی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا گفت: «آرزوی ما این است که روزی فرارسد که در هنگام استفاده از خودروهای ایرانی، بهترین تکنولوژی‌ها با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و خودروهای ایرانی در بازار با خودروهای روز دنیا رقابت کنند».

رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور

نخستین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور (KitoNext) پاییز سال 1402 در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده و تفاهم‌نامه همکاری علمی و فناوری بین شرکت کرمان موتور و پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت منعقد شد. این رویدادها به عنوان پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه، نقش مهمی در توسعه فناوری و نوآوری ایفا می‌کنند و می‌توانند به ارتقای سطح دانش و مهارت‌های فنی در کشور کمک کنند.

 

چشم‌انداز آینده

چشم‌انداز آینده

با توجه به تحولات سریع و چالش‌های موجود در صنعت خودروسازی، برگزاری رویدادهایی چون کیتونکس می‌تواند به عنوان یک فرصت استثنایی برای تبادل نظر، یادگیری و همکاری‌های دوجانبه میان دانشگاه و صنعت عمل کند. با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، امید می‌رود که با بهره‌برداری صحیح از این ظرفیت‌ها، گام‌های بلندی در جهت پیشرفت و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل برداشته شود. در نهایت، این تلاش‌ها می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال، افزایش تولید و تقویت موقعیت کشور در بازارهای جهانی شود.

source

توسط autokhabari.ir