قطعات سیستم تعلیق مک‌لارن W1 توسط شرکت آمریکایی دایورجنت و از طریق تکنولوژی پیشرفتهٔ پرینت سه‌بعدی طراحی و ساخته شده است.

اکستریم VX اکستریم VX

زمانی که مک‌لارن W1 چند هفته پیش رونمایی شد، همهٔ توجهات به ویژگی‌های برجستهٔ آن مثل پیشرانهٔ V8 توئین توربوی هیبریدی کاملاً جدید با ۱۲۷۵ اسب بخار قدرت و طراحی برگرفته از فرمول یک با حداکثر ۱۰۰۰ کیلوگرم داون‌فورس معطوف شد. بااین‌حال، W1 از سیستم تعلیق بسیار نوآورانه‌ای هم بهره می‌برد که در آمریکا و به‌طور خاص، کالیفرنیا ساخته شده است. قطعات سیستم تعلیق این هایپرکار بریتانیایی توسط شرکت دایورجنت ساخته شده‌اند یعنی شرکتی که توسط «کوین زینگر» تأسیس شده و در زمینهٔ تولید قطعات از طریق پرینت سه‌بعدی فعالیت می‌کند. زینگر قبلاً از این فناوری در هایپرکار ۲۱C خود بهره برده و حتی بوگاتی توربیون هم از تکنولوژی دایورجنت استفاده می‌کند.

دایورجنت در طراحی و توسعهٔ قطعات مختلف سیستم تعلیق مک‌لارن W1 مثل جناقی‌های بالا و پایین جلو نقش داشته است. این قطعات به‌منظور ارائهٔ حداکثر راندمان آیرودینامیکی طراحی شده‌اند و به مدیریت جریان هوا در W1 کمک می‌کنند. هرچند شاید طراحی و ساخت یک نمونه از این قطعات ساده باشد ولی مزیت شیوهٔ ساخت پرینت سه‌بعدی دایورجنت، امکان ساخت چندین نمونه از یک طرح با سرعت بالا و هزینهٔ پایین است تا زمانی که نهایتاً اندازه، وزن و شکل بهینه و موردنظر پیدا شود. بدین ترتیب، پس از ساخت قطعه، اگر آزمایش در تونل باد نقصی را نشان دهد، نیازی به چشم‌پوشی از مشکلات به خاطر هزینهٔ بالای توسعهٔ قطعهٔ جدید نخواهد بود زیرا ساخت یک نمونهٔ جدید و بهبودیافته به‌سرعت و با هزینۀ پایین خواهد گرفت.

فراری F80 هم از قطعات تعلیق پرینت سه‌بعدی استفاده می‌کند و به گفتهٔ کوین زینگر، چندین خودروساز دیگر هم خواهان بهره‌مندی از نوآوری‌های دایورجنت در خودروهای خود هستند هرچند که این شرکت امکان پذیرش تمام این درخواست‌ها را ندارد. در حال حاضر که این تکنولوژی در مراحل ابتدایی قرار دارد، صرفاً هایپرکارهای گران‌قیمت می‌توانند از چنین قطعات پیشرفتهٔ سیستم تعلیق استفاده کنند ولی با پیشرفت این فناوری و کاهش هزینه، درنهایت سوپرکارهای ارزان‌تر هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. مدیرعامل مک‌لارن «مایکل لیترز» در این رابطه گفته است:

این تکنولوژی پیشرفته امکان توسعهٔ ساختار تعلیق پیچیده‌تری را در مک‌لارن W1 فراهم می‌کند که تجربهٔ رانندگی را برای خریداران بهبود می‌بخشد

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۷ رای

source

توسط autokhabari.ir