با وجود کوروت استینگری ۵۰۰ اسب بخاری، آیا پرداخت ۵۰ هزار دلار بیشتر برای خرید کوروت Z06 یا E-Ray توجیه دارد؟

اکستریم VX اکستریم VX

شورلت کوروت ZR1 جدید با پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو که ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، یک هیولای مطلق خواهد بود. تا همین یک دهه پیس، چنین قدرتی فقط در هایپرکارهای میلیون دلاری دیده می‌شود اما امروز در یک کوروت ۱۸۰ هزار دلاری در دسترس خواهد بود. علاوه بر این، با حدود یک‌سوم این رقم، می‌توانید سراغ C8 استینگری پایه با قدرتی نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار بروید درحالی‌که مدل هیبریدی E-Ray و نسخهٔ متمرکز بر پیست Z06 هم به ترتیب با ۶۵۰ و ۶۷۰ اسب بخار قدرت هم قابل خریداری هستند.

این‌ها اعداد چشمگیری هستند ولی بااین‌حال، در چنین سطح بالایی از قدرت و پرفورمنس، این سؤال مطرح می‌شود که وقتی رانندگی با یک خودروی اسپرت ۵۰۰ اسب بخاری برای اکثر رانندگان معمولی بسیار هیجان‌انگیز است، رفتن سراغ مدل‌هایی با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت چقدر تفاوت ایجاد می‌کند؟ برای فهم بهتر این موضوع، مثالی از دنیای تکنولوژی می‌زنیم. جهش کیفیت ویدئوها از نوارهای VHS به DVD بسیار زیاد بود اما از بلوری به ۴K چطور؟ قطعاً بسیار کمتر. همین موضوع در مورد خودروها هم صدق می‌کند و اکثر مردم نمی‌توانند پیشرفت‌هایی مثلاً در Z06 نسبت به استینگری صورت گرفته است را تشخیص دهند. البته مطمئناً رانندگان زیادی هستند که می‌توانند اختلاف بین این دو نسخه از کوروت را کاملاً درک کنند ولی برای خریداران معمولی که تجربهٔ کریس هریس یا جرمی کلارکسون را ندارند، ۵۰۰ اسب بخار آن‌قدر کافی و هیجان‌انگیز است که توجیه پرداخت ۵۰ هزار دلار اضافی برای خرید Z06 را دشوار می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع، یک یوتیوبر بنام «جوی راسول» که رانندهٔ حرفه‌ای نیست، راهی پارک موتوراسپرت در موزهٔ ملی کوروت در کنتاکی شده تا با هر سه نسخهٔ کنونی کوروت در پیست رانندگی کند. وی یک رانندهٔ مسابقه‌ای آماتور است که از یک تویوتا یاریس با قدرت زیر ۲۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند؛ بنابراین، جوی گزینه‌ای عالی برای این آزمایش محسوب می‌شود. کوروت نیز برای انجام این آزمایش انتخاب مناسبی به‌حساب می‌آید زیرا دلیل اصلی اینکه جنرال موتور نسل C8 را به ترکیب موتور وسط تغییر داد، ادامهٔ افزایش قدرت و بهبود پرفورمنس فراتر از چیزی بود که در پلت‌فرم موتور جلو امکان اجرا داشت. البته بین این نسخه‌ها تفاوتی غیر از قدرت هم وجود دارد زیرا E-Ray چهارچرخ محرک است و Z06 با مجموعه‌ای از قطعات پرفورمنس اضافی ارائه می‌شود ولی ویژگی اصلی این خودروها در قدرت خلاصه می‌شود و ما هم روی همین موضوع تمرکز داریم.

بنابراین، آیا جوی به‌عنوان یک رانندهٔ معمولی می‌تواند این تفاوت را احساس کند؟ هم بله و هم نه. از نگاه او، استینگری و Z06 بسیار شبیه به هم احساس می‌شوند. وی در پایان ویدئوی زیر به‌عنوان نتیجه‌گیری می‌گوید، Z06 و استینگری فرمول ساخت یکسانی دارند و Z06 صرفاً شبیه یک استینگری قوی‌تر احساس می‌شود. به عقیدهٔ او، رانندگی با این دو نسخه، مثل خوردن یک ظرف بزرگ و یک ظرف کوچک از یک نوع نوشیدنی است. در مورد E-Ray اما سامانهٔ چهارچرخ محرک در پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس بیشتری ایجاد می‌کند و چسبندگی خودرو هنگام خروج از پیچ‌ها بهتر است. بااین‌حال، به گفتهٔ جوی، قدرت اضافی E-Ray که از طریق سیستم هیبریدی ایجاد شده، بیشتر می‌تواند راننده را به دردسر بیندازد تا اینکه مزیت کاربردی داشته باشد درحالی‌که Z06 با چسبندگی مکانیکی و ارتباط بهتر، خودرویی قابل پیش‌بینی‌تر به نظر می‌رسد.

مزیت اصلی E-Ray، سامانهٔ چهارچرخ محرک است که همراه با گشتاور فوری موتور الکتریکی جلو، هنگام شروع حرکت و در خط مستقیم سرعت و شتاب فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند درحالی‌که Z06 برای فتح پیست‌ها طراحی شده است. به‌طورکلی، از دید جوی، همه چیز قدرت نیست. از بین این سه خودرو، قوی‌ترین مدل یعنی Z06 موردعلاقهٔ او نیست و از بین استینگری و E-Ray هم اولی را انتخاب می‌کند و ترجیح می‌دهد با اختلاف قیمت استینگری، اقدام به خرید لاستیک‌های بهتر کند.

مشخصات فنی

کوروت استینگری کوروت E-Ray کوروت Z06
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی ۵.۵ لیتری V8
قدرت ۴۹۵ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۸۰۷ نیوتن متر ۶۲۵ نیوتن متر
قیمت پایه ۷۰,۰۰۰ دلار ۱۰۸,۵۹۵ دلار ۱۱۳,۷۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

source

توسط autokhabari.ir