منتشر شده در 01 آذر 1403 ساعت 10:17


در استودیو طراحی جنرال موتورز چه می‌گذرد

خودروهای مفهومی بخش جدایی‌ ناپذیری از برنامه‌ریزی خودروسازان هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا واکنش عمومی به طراحی‌ها و فناوری‌های نوآورانه را ارزیابی کنند و مرزهای تکنولوژی در متریال مختلف و نوآوری را به چالش بکشند. بسیاری از خودروهایی که امروز در جاده‌ها می‌بینیم، از خودروهای مفهومی الهام گرفته‌اند و شرکت جنرال موتورز (GM) نیز از این قاعده مستثنی نیست. این غول خودروسازی دیترویتی به‌ تازگی یک مرکز طراحی به مساحت بیش از ۱۳ هزار متر مربع در پاسادینای کالیفرنیا افتتاح کرده است، با هدف جذب استعدادهای نو و خلاقیت‌های تازه.

به گزارش آخرین خودرو، در بازدیدی از این ساختمان که تنها چهار ماه از عمر آن می‌گذرد، نگاهی اجمالی به فرآیندی انداخته شده که بزرگ‌ترین خودروساز ایالات متحده، طی می‌کند تا یک خودرو را از یک طرح روی کاغذ به نمونه مفهومی عملیاتی و در نهایت به تولید انبوه برساند.

جنرال موتورز از دهه ۱۹۸۰ حضوری پررنگ در جنوب کالیفرنیا داشته است؛ زمانی که در سال ۱۹۸۳ یک استودیوی طراحی در نیوبری پارک افتتاح کرد. برایان اسمیت، مدیر طراحی در بخش طراحی پیشرفته جنرال موتورز در کالیفرنیا، در جریان بازدید گروهی از خبرنگاران از مرکز طراحی جدید در تاریخ ۲۴ ژوئیه، گفت: «همیشه جذابیت خاصی در فرهنگ خودرویی و نوع تفکر طراحی که در کالیفرنیا جریان دارد، وجود داشته است. این منطق طراحی بسیار متفاوت از بقیه نقاط جهان است و قطعاً تفاوت زیادی با آنچه در دیترویت—مرکز اصلی جنرال موتورز—اتفاق می‌افتد، دارد.»

جنرال موتورز استودیوهای طراحی متعددی در سراسر جهان دارد، از جمله در وارن (میشیگان)، شانگهای (چین)، لیمینگتون اسپا (بریتانیا) و اینچئون (کره جنوبی). به گفته اندرو اسمیت، مدیر اجرایی بخش طراحی پیشرفته جهانی در جنرال موتورز، هرکدام از این استودیوها نقش «ایستگاه شنود» را ایفا می‌کنند. از طریق این استودیوها، جنرال موتورز بازخورد بازارهای کلیدی خود را دریافت کرده و روندها، رفتار مصرف‌کننده و خواسته‌های آن‌ها را به مجموعه‌ای متنوع از خودروها و فناوری‌ها تبدیل می‌کند. این شامل خودروهای الکتریکی که امروزه در جاده‌ها می‌بینیم تا وسایل نقلیه خودران و eVTOL (وسایل نقلیه الکتریکی با قابلیت برخاست و فرود عمودی) می‌شود که هنوز در مراحل مفهومی قرار دارند.

در جریان بازدید، مدیران برخی از طرح‌های مفهومی شاخص کادیلاک مانند InnerSpace، SocialSpace، و PersonalSpace eVTOL را به نمایش گذاشتند. این طرح‌ها پیش از انتقال تیم از هالیوود به پاسادینا ایجاد شده بودند. اما طرح مفهومی (Sollei) که در ۲۴ ژوئیه رونمایی شد، در مکان دیگری نگهداری می‌شد. جنرال موتورز پیش‌تر استودیوی طراحی مشابهی در هالیوود داشت که آن مکان را اجاره کرده بود. با اتمام قرارداد اجاره در سال ۲۰۲۱، این شرکت به فضایی جدید نیاز داشت تا حضور خود را در منطقه خلاق و خودرو‌محور جنوب کالیفرنیا حفظ کند. آن‌ها ساختمانی به مساحت بیش از ۱۳ هزار متر مربع که پیش‌تر متعلق به شرکت 3M بود را در قلب پاسادینا انتخاب کردند؛ ساختمانی که تنها پنج مایل با آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، کالج هنر پاسادینا و کال‌تک فاصله دارد.

جنرال موتورز ۷۱ میلیون دلار برای بازسازی این ساختمان سرمایه‌گذاری کرد تا نیازهای طراحان، مهندسان و سازندگان را برآورده کند. این بازسازی شامل بریدن بخشی از طبقه دوم و سقف برای ورود نور طبیعی به فضایی بود که به مدل‌های سفالی و دستگاه‌هایی که آن‌ها را با دقت میلی‌متری تراش می‌دهند، اختصاص داشت. چهار صفحه بزرگ در فضای باز مدل‌سازی سفالی قرار دارند و دستگاه‌های برش کامپیوتری نیز در نزدیکی آن‌ها هستند. در جریان بازدید، دو مدل در حال کار و بررسی بودند و کارمندان با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و مدل‌های فیزیکی سفالی حس واقعی یک خودروی آینده را تجربه می‌کردند. برایان اسمیت در بازدید گفت: «ما واقعاً به مدل‌های فیزیکی اعتقاد داریم. می‌توانیم تصویری دیجیتال و بسیار دقیق ایجاد کنیم، اما به ساخت مدل‌ها باور داریم.»

علاوه بر سرمایه‌گذاری عظیم در بازسازی این ساختمان، جنرال موتورز تقریباً تمام تجهیزات داخل آن را نیز از نو ساخته است—از مبلمان گرفته تا تابلوی ورودی ساختمان. مبلمان ماژولار ساخته‌شده از تخته‌های چندلایه، همراه با درب‌های کابینت رنگی مختلف، نشان می‌دهد که هر کارمند به کدام گروه تعلق دارد؛ طراحی، مهندسی یا ساخت.

چند خودروی مفهومی نیز در این فضا قرار داده شده‌اند، از جمله **iROC Z Concept 1989** و یک وانت کوچک که هرگز به‌طور عمومی معرفی نشده بود، مانند **GMC Granite Concept 2010**. این خودروها به طراحان الهام می‌دهند و فضایی خلاقانه برای کار ایجاد می‌کنند.

در آن سوی پارکینگ مرکز طراحی، فضایی بزرگ برای ساخت و تولید قرار دارد، جایی که کارکنان با استفاده از دستگاه‌های تراش، برش‌های آبی و ابزارهای دیگر، خودروهای مفهومی فیزیکی را می‌سازند و بلوک‌های بزرگ سفالی مورد استفاده برای مدل‌سازی را تراش می‌دهند. جنرال موتورز برنامه دارد بخشی از این پارکینگ را مسقف کند تا فضایی امن برای نمایش خصوصی خودروهای مفهومی محرمانه ایجاد کند. همچنین، قصد دارد تعداد زیادی پنل خورشیدی و باتری‌های پشتیبان نصب کند تا این ساختمان تا سال آینده به یک مرکز با انتشار صفر تبدیل شود.

ساختمان ساخت و تولید شامل تجهیزاتی متنوع است، از ,دستگاه واتر جت و دستگاه‌های عظیم تراش گرفته تا کارگاه‌هایی که روی خودروهای مفهومی کار می‌کنند. برخی از این خودروها ممکن است طی سال آینده به‌طور عمومی رونمایی شوند، هرچند جنرال موتورز از اظهار نظر درباره سرنوشت دو خودرویی که در جریان بازدید در حال ساخت بودند، خودداری کرد. دلیل این امر رقابت میان استودیوهای طراحی مختلف جنرال موتورز در سراسر جهان است. این استودیوها خودروهای مفهومی تولید می‌کنند که پس از بررسی توسط مدیران ارشد یا برای ساخت تأیید می‌شوند یا برای توسعه بیشتر کنار گذاشته می‌شوند.

برایان اسمیت در این بازدید گفت: «این استودیو وظیفه دارد مرزهای طراحی را جابه‌جا کند. در این مرکز طراحی جدید، فرصت داریم مرزها را به سوی آینده پیش ببریم. هدف من هدایت شرکت به سمت مسیرهایی غیرمنتظره است. وظیفه ما پشتیبانی از مأموریت جنرال موتورز یعنی آلایندگی صفر ، تصادف و ترافیک صفر است، و محیط کالیفرنیا دقیقاً برای این هدف مناسب است. این مرکز همان جایی است برای پیشروها و کسانی که آماده پذیرش فناوری‌های خودروهای الکتریکی و خودران هستند. فکر می‌کنم این محیط به تکامل ما به‌ عنوان یک سازمان طراحی در کالیفرنیا کمک می‌کند.»

source

توسط autokhabari.ir