قرار بود شرکت جگوار نسخه برقی از XJ را تولید نماید اما این پروژه پس از ۶۳۴ میلیون دلار هزینه، لغو شد.


جگوار با انتشار ویدئویی بسیار جنجالی که با رونمایی از لوگوی جدید همراه شد خبر از احیای خود داد. اگرچه همین تیزر واکنش افراد زیادی را به دنبال داشت و حتی برخی کارشناسان با کنایه اعلام کردند جگوار روی هر فعالیتی تمرکز دارد به جز خودروسازی اما همین تحرکات نشان می‌دهد بریتانیایی‌ها آماده آینده می‌شوند و آن را تمام برقی می‌بینند. این اولین باری نیست که شاهد قول‌های برجسته‌ای از جانب جگوار هستیم چراکه بریتانیایی‌ها از زمان همکاری با بی ام و در چند سال قبل تاکنون با چالش‌های فراوانی مواجه بوده‌اند و تقریباً در ده سال اخیر خودروی جدیدی را معرفی نکرده‌اند. این برند ۸۹ ساله قرار بود با آغاز دهه جاری میلادی یک خودروی برقی جدید را تولید کند اما تیری بولور مدیرعامل جدید جگوار در دقیقه ۹۰ تولید این محصول را لغو کرد.

اکستریم VX اکستریم VX

خودروی موردبحث که نسل جدید XJ با قوای محرکه برقی بود تا چندین سال به‌صورت یک پروژه مرموز در رسانه‌ها مطرح شده بود اما هم‌اکنون می‌توانیم برای اولین بار با جزئیات آن آشنا شویم. تصاویر پروتوتایپ XJ برقی در فضای مجازی منتشر شده و طراحی آن را می‌توان ترکیبی از سدان های جگوار در دهه قبل و تسلا مدل S دانست. اگرچه چنین مطالبی در فضای مجازی به عنوان شایعه یا خبر زرد منتشر می‌شوند اما یکی از پست‌های منتشر شده توسط فردی بوده که همه آن را می‌شناسیم: یان کالوم طراح افسانه‌ای جگوار!

یان کالوم می‌گوید لغو تولید این خودرو مایه شرمساری است و اگر تولیدش شروع می‌شد تیم طراحی هم‌اکنون نسخه فیس لیفت آن را نیز طراحی کرده بود؛ اما چه بر سر XJ برقی آمد؟ پس از موفقیت خودروی آی پیس که رقیبی برای تسلا مدل ۳ بود و هم‌اکنون به خاطر رقبای زیاد تا حد زیادی فراموش شده است، جگوار سرمایه‌گذاری زیادی روی خودروهای برقی انجام داد و نقطه شروع این کار هم XJ برقی بود؛ اما بولور مدیر کهنه‌کار فرانسوی که در شرکت‌های میشلن و رنو کار کرده بود به عنوان مدیرعامل جگوار در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد و یکی از اولین دستوراتش لغو کل پروژه XJ برقی بود. این دستور در حالی صادر شد که خودروی موردبحث در آستانه تکمیل و معرفی قرار داشت.

گفته می‌شود بولور با دستور لغو این پروژه در حقیقت سرمایه‌گذاری ۶۳۴ میلیون دلاری را نادیده گرفت. برنامه او لوکس‌تر کردن جگوار برای عصر جدید صنعت خودروسازی است و می‌خواهد بجای تولید انبوه روی حاشیه سود بالا تمرکز کند. ظاهراً او فکر می‌کند XJ برقی خیلی مناسب این مأموریت و یا تکنولوژی‌های آینده نیست. بولور سال ۲۰۲۱ و در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود:

لغو پروژه XJ برقی یکی از سخت‌ترین تصمیمات کل عمرم بود مخصوصاً اینکه من به تازگی در جگوار حضور داشتم اما XJ تفاوت‌های بسیار زیادی با پیشنهاد‌های ما داشت و در بخش تکنولوژی، مواد شیمیایی باتری، سیستم‌های الکترونیکی، ابعاد، پرفورمنس و موقعیت در بازار کاملاً متفاوت با تفکرات ما بود. این خودرو هرگز مناسب برنامه‌های ما نبود.

اما خود بولور فقط یک سال دیگر در جگوار حضور داشت و جای خود را به آدریان ماردل داد، فردی که ۳۰ سال با جگوار همراه بود. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شده است، جگوار در چند سال آینده خودروی جدیدی معرفی نخواهد کرد و آی پیس فعلی نیز راهی موزه خواهد شد تا در این فاصله همه خودروها به فروش رفته و سبد محصولات کاملاً جدیدی مهیا شود. به نظر می‌رسد جگوار هم‌اکنون آماده شده تا سدان بزرگ و برقی خود را به دنیا نشان دهد اما این حرکت اگر به نتیجه می‌رسید می‌توانست قیمت خودرو را به حداقل ۱۵۰ هزار دلار برساند. آیا چنین قیمتی به خصوص برای عصر جدید خودروسازی که نشان داده خودروهای لوکس مانند قبل نیستند پذیرفتنی خواهد بود؟

هم‌اکنون یک چیز مشخص است و آن اینکه اگر جگوار نتواند موفق شود آینده‌ای تاریک خواهد داشت. جگوار در بازار آمریکا هم خیلی مطرح نبوده و به جز خودروهای کلاسیک و قدیمی خاطره‌ای از آن وجود ندارد. از طرفی نمی‌توان تضمین کرد که جگوار بتواند با رقبای تکامل یافته در این بازار از جمله لوسید و یا حتی برندهای پیشرفته چینی رقابت کند. به‌هرحال ما می‌دانیم که XJ برقی در صورت تولید چه شکلی می‌بود و شاید لغو پروژه آن یک اشتباه باشد مخصوصاً برای برندی که مجبور است یک‌بار دیگر همه‌چیز را از صفر شروع کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

source

توسط autokhabari.ir